Rozpoznanie kosztów nabycia wierzytelności możliwe jest proporcjonalnie w momencie uzyskania przychodu ze spłat wierzytelności. Koszty te nie mogą przekroczyć wartości przychodu ani wyczerpać ceny nabycia wierzytelności.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Wniesienie wierzytelności jako wkładu niepieniężnego przez czeskiego rezydenta do polskich spółek podlega opodatkowaniu w Czechach, z wyjątkiem konwersji odsetek, które są traktowane jako wypłata i opodatkowane w Polsce.
Przychód fundacji wynikający ze spłaty wierzytelności pożyczkowej nabytej w drodze darowizny nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, jako że wykracza poza dozwolony zakres działalności gospodarczej fundacji rodzinnej określony w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego przeznaczonego na jedną inwestycję mieszkaniową odpowiada kryteriom zaniechania poboru podatku dochodowego, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów, uzasadniając zaniechanie opodatkowania. Zwroty nienależnych środków oraz kosztów procesowych nie podlegają opodatkowaniu jako przychód.
Wstąpienie dewelopera w prawa wierzycieli na podstawie subrogacji nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Wnioskodawca oraz deweloper mają prawo do odliczenia VAT od nabytych usług związanych z dzierżawą i wsparciem, o ile te usługi służą do działalności opodatkowanej.
Na zbywcy wierzytelności, dokonującym nieodpłatnej cesji, nie ciąży obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 4 ustawy o tym podatku, obowiązek ten spoczywa na nabywcy.
Umorzone wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego mogą podlegać zaniechaniu poboru podatku dochodowego, jeśli spełnione są przesłanki określone w rozporządzeniu; natomiast zwrot kosztów procesowych jest podatkowo neutralny do faktycznie poniesionej wartości tych kosztów, patomiast nadwyżka tej kwoty stanowi przychód.
Umorzone wierzytelności kredytu hipotecznego stanowią przychód z innych źródeł, lecz zaniechanie poboru podatku dotyczy wyłącznie części dotyczącej nabycia lokalu mieszkalnego, o ile kredyty służą jednej inwestycji mieszkaniowej zgodnie z prawem.
Umorzony przez Gminę czynsz za najem/dzierżawę w wyniku zastosowania przepisów Tarczy Antykryzysowej stanowi obniżenie ceny (opust) po sprzedaży, co skutkuje zmniejszeniem podstawy opodatkowania VAT, gdyż Gmina nie otrzymała zapłaty i nie ma obowiązku jej naliczania.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego dotyczy kwot umorzonych z tytułu kredytu mieszkaniowego, przy spełnieniu określonych warunków, zaś wypłata środków ponad kwotę kapitału stanowi zwrot nieopodatkowanych środków własnych.
Przeniesienie wierzytelności w drodze subrogacji, dokonane według art. 518 § 1 pkt 3 Kodeksu cywilnego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jako że czynność ta nie została wymieniona w zamkniętym katalogu opodatkowanych czynności.
Sprzedaż wierzytelności nabytej od banku, polegająca na przeniesieniu prawa majątkowego bez dodatkowej usługi, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT.
Umorzenie przez bank części zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego, zaciągniętego na cele mieszkaniowe, przy spełnieniu określonych warunków, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku.
Umorzenie kredytu hipotecznego w części nieprzeznaczonej na cele mieszkaniowe stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie z długu, które obniża zobowiązania podatnika, jest traktowane jako przysporzenie majątkowe zwiększające przychody z innych źródeł.
Umorzenie zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego, udzielonego na cele mieszkaniowe, może korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego, z zastrzeżeniem spełnienia warunków przewidzianych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022 r. O istotności takiego zwolnienia decyduje charakter kredytu oraz brak wcześniejszego korzystania z preferencji dotyczących umorzenia.
Umorzenie przez bank wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego przed 2015 r. może być objęte zaniechaniem poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 2022 r., jeżeli kredyt służył realizacji jednej inwestycji mieszkaniowej. Zwrot nadpłaconych rat przez bank jest neutralny podatkowo.
Nabycie wierzytelności od banku zagranicznego przez podmiot krajowy w ramach umowy cesji, opodatkowane podatkiem VAT lub zwolnione z podatku VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC.
Umorzenie kredytu hipotecznego przysługuje zaniechaniu poboru podatku dochodowego od kwot umorzonych, o ile kredyt mieszkaniowy zaciągnięty został na cele mieszkaniowe zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów. Część kredytu na refinansowanie nie uprawnia do zaniechania, gdyż nie spełnia definicji kredytu mieszkaniowego w rozumieniu ustawy podatkowej.
Umorzenie kredytu hipotecznego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, jednak podlega zaniechaniu poboru podatku tylko w odniesieniu do finansowania prac wykończeniowych. Zwrot nadpłaconych środków w wyniku ugody z bankiem jest neutralny podatkowo i nie stanowi opodatkowanego przychodu.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego, które obejmuje środki na refinansowanie, nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., chyba że spełnione są wszystkie warunki dotyczące kredytów mieszkaniowych. Refinansowanie nie stanowi celu mieszkaniowego, co wyklucza zaniechanie podatkowe.
Umorzenie kredytu hipotecznego na cele mieszkaniowe może być objęte zaniechaniem poboru podatku dochodowego, gdy spełnia warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., a zwrot nadpłaconych kwot z tytułu spłat rat kredytowych jest neutralny podatkowo dla beneficjenta.
Umorzona przez bank wierzytelność z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód z innych źródeł, lecz w związku z regulacjami o zaniechaniu poboru podatku, jest z tegoż podatku zwolniona. Dodatkowa kwota wypłacona w ramach ugody z bankiem nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.