Alokacja podatku naliczonego poprzez kryterium powierzchniowe nie znajduje uzasadnienia w ustawie o VAT; jedyną właściwą metodą jest proporcja obrotowa, uniemożliwiająca odliczenia według alokacji przedstawionej przez spółkę.
Usługi wynikające z instrumentu finansowego opartego na umowie vPPA zwolnione są z podatku VAT, jednak nie są klasyfikowane jako transakcje pomocnicze, tym samym powinny być uwzględnione przy kalkulacji proporcji VAT Wnioskodawcy.
Jeżeli Instytut uznał, że Proporcja wynosi 0% zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z realizacją Projektu w budynkach A i B, w których prowadzi działalność zwolnioną i opodatkowaną.
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Szpital ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupu usługi tolerancji, gdyż usługa ta jest bezpośrednio związana z opodatkowaną dostawą towarów opodatkowanych stawką 23%, co spełnia warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami na sporządzenie planu ogólnego, gdyż są one związane z realizacją zadań publiczno-prawnych, a nie działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia części VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika VAT, według zasad określonych w art. 86 i 90 ustawy o VAT oraz rozporządzeniu MF z 17 grudnia 2015 r., o ile nie wystąpią przesłanki negatywne z art. 88 ustawy.
Gminie przysługuje częściowe odliczenie podatku VAT naliczonego poprzez zastosowanie preproporcji i proporcji sprzedaży, gdy wydatki nie mogą zostać bezpośrednio przyporządkowane do czynności opodatkowanych, zwolnionych i poza zakresem VAT.
Sprzedaż zabudowanej nieruchomości przez spółkę, obejmującej prawo użytkowania wieczystego oraz budynki i budowle, nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT. Transakcja podlega zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ze względu na upływ ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Przekazanie nieodpłatne nakładów inwestycyjnych na przebudowę infrastruktury do celów działalności gospodarczej nie podlega VAT. Grupie VAT przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od inwestycji oraz pełne zastosowanie prewspółczynnika do usług hurtowego odbioru ścieków z uwzględnieniem działalności mieszanej.
Świadczenie usług dostarczania wody przez Gminę na rzecz zewnętrznych odbiorców stanowi działalność gospodarczą podlegającą VAT. Czynności te nie są zwolnione z podatku, podczas gdy dostawy do odbiorców wewnętrznych nie generują obowiązku naliczenia VAT. Gmina może odliczać VAT od inwestycji w infrastrukturę wodociągową stosując pre-współczynnik metrażowy, odzwierciedlający specyfikę działalności.
Podatnik, realizujący projekt obejmujący działalność mieszaną (opodatkowaną i zwolnioną z VAT), nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdy proporcja sprzedaży opodatkowanej nie przekracza 2%, a podatnik decyduje się zastosować ją jako 0% zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT.
Miasto może dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie proporcji czasowej, uwzględniającej rzeczywiste użycie obiektów do działalności gospodarczej, jako bardziej reprezentatywne narzędzie niż prewspółczynnik z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Podatnik, którym jest jednostka budżetowa gminy, nie może stosować prewspółczynnika czasowego do rozliczenia podatku VAT dotyczącego inwestycji w boisko, gdyż taka metoda nie zapewnia obiektywnego odzwierciedlenia wykorzystania obiektu do działalności opodatkowanej. Należy stosować wyłącznie określone rozporządzeniem sposoby ustalania proporcji, obejmujące całokształt działalności jednostki.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z Urzędem i świetlicami wiejskimi poprzez zastosowanie prewspółczynnika, zaś od wydatków związanych z budynkiem komunalnym przy zastosowaniu współczynnika sprzedaży, zgodnie z art. 86 ust. 2a i art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przeznaczonej do czynności opodatkowanych. W przypadku infrastruktury częściowo wykorzystywanej do celów nieobjętych VAT, odliczenie podlega proporcji. Brak prawa do odliczenia dotyczy wydatków na drogi publiczne.
Podmiotowi przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w zakresie czynności opodatkowanych VAT. Jednakże, przy proporcji wydatków poniżej 2%, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, podmiot może przyjąć, że proporcja wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń.
W przypadku gdy instalacje odnawialnych źródeł energii są wykorzystywane do odpłatnej dostawy energii, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego o ile wydatki te są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Świadczenie dostaw wody gmin przez odpłatne umowy cywilnoprawne stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Dostawy wody do jednostek wewnętrznych są czynnościami wewnętrznymi niepodlegającymi VAT. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji wodociągowej, stosując proporcję ustaloną na podstawie metrażu dostarczonej wody.
Jeśli współczynnik proporcji, ustalony zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, nie przekracza 2%, podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%, nie korzystając z odliczenia VAT.
Świadczenie przez Gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, przy czym Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT od wydatków związanych z infrastrukturą wodociągową w oparciu o pre-współczynnik metrażowy, w zakresie, w jakim służy to działalności gospodarczej.
Dostawa energii cieplnej z pomp ciepła oraz refakturowanie energii od PEC stanowią świadczenia odrębne i podlegają opodatkowaniu VAT. W przypadku braku możliwości bezpośredniego przypisania kosztów do opodatkowanej lub zwolnionej działalności, stosuje się proporcję odliczenia VAT, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje gminie w zakresie inwestycji finansowanych z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych; pełne odliczenie możliwe jest dla inwestycji związanych wyłącznie z działalnością opodatkowaną, natomiast odliczenie proporcjonalne dla inwestycji związanych z działalnością mieszaną, bez względu na źródło finansowania, pod warunkiem