Leasing gruntu na oznaczony czas, przy spełnieniu warunków art. 17i Ustawy o CIT, wyłącza częściowo przychody i koszty z opłat leasingowych w podstawowym okresie tej umowy. Jednocześnie nie zwalnia z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych.
"Opłata wstępna" uiszczona w związku z umową przedwstępną sprzedaży nieruchomości stanowi wynagrodzenie za świadczenie usługi zobowiązania się do niewyprzedaży nieruchomości innemu podmiotowi oraz powstrzymania się od ustanowienia nowych praw na rzecz osób trzecich. W konsekwencji, opłata ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przekształcenie spółki kapitałowej w osobową nie stanowi przychodu zakładu, zatem nie rodzi obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem nie prowadzi do rzeczywistego przysporzenia majątkowego.
Opłata wyrównawcza poniesiona przez spółkę z tytułu niewywiązania się z warunków umowy dostawy węgla, stanowi pośredni koszt uzyskania przychodów, podlegający rozliczeniu na podstawie art. 15 ust. 4d CIT, w momencie jego zaksięgowania jako kosztu, co potwierdza brak wyłączenia w art. 16 ust. 1 CIT.
Opłata dodatkowa nakładana za nieprzestrzeganie zasad parkowania stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT, a obowiązek podatkowy powstaje w dacie wystawienia faktury, przy czym dokumentacja przy braku możliwości identyfikacji usługobiorcy powinna być prowadzona poprzez dokument wewnętrzny.
Odpłatne udostępnianie przez Gminę stanowisk handlowych i pawilonów, odbywane na podstawie umów cywilnoprawnych, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących związane z tym wydatki.
Opłaty pobierane za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych nie podlegają VAT jako czynności publiczno-prawne, natomiast opłaty za zajęcie dróg wewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu, będąc czynnościami cywilnoprawnymi.
W zryczałtowanym podatku dochodowym przychodem z najmu okazjonalnego jest wyłącznie czynsz najmu; wpłaty najemcy na media i opłaty administracyjne, gdy wynajmujący jest pośrednikiem, nie stanowią jego przysporzenia majątkowego i nie podlegają opodatkowaniu.
Udostępnianie pasa drogowego dróg wewnętrznych za opłatą przez Gminę jest czynnością o charakterze publicznoprawnym, realizowaną w imieniu i na rzecz władztwa publicznego, przez co nie podlega obowiązkowi opodatkowania podatkiem VAT ani fakturowaniu.
Opłata za zajęcie pasa drogowego wewnętrznego nie jest objęta podatkiem VAT, gdyż stanowi daninę publiczną wynikającą z realizacji zadań własnych gminy, której nie można uznać za świadczenie usługi podlegającej opodatkowaniu zgodnie z ustawą o VAT.
Opłaty marketingowe uiszczane na rzecz Związku, będące odpłatnością za usługi reklamowe i promocyjne, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, jako wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, pod warunkiem odpowiedniego udokumentowania ich związku z działalnością gospodarczą.
Opłaty marketingowe ponoszone na rzecz Związku pracodawców, będące wynagrodzeniem za usługi promocyjno-marketingowe, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako wydatki poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Opłaty marketingowe ponoszone przez podatnika będącego franczyzobiorcą mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile spełniają przesłanki art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie są składkami członkowskimi, i są należycie udokumentowane jako wydatek wpływający na przychody.
Gmina, wykonując związane z nią działania publiczne bez zawarcia umów cywilnoprawnych, nie jest uznawana za podatnika VAT w kontekście ustanowienia przez Wojewodę prawa użytkowania wieczystego na rzecz spółki, co skutkuje brakiem opodatkowania tej transakcji VAT.
Napoje roślinne zawierające wyłącznie naturalne cukry nie podlegają opłacie cukrowej; mieszanki z napojami o naturalnych cukrach, a także produkty z dodanym disacharydem, podlegają tej opłacie.
Podatek cukrowy nalicza się na podstawie całkowitej zawartości cukrów w napoju, niezależnie od ich naturalnego pochodzenia. Dodane cukry oraz naturalnie występujące cukry w napojach nie spełniających kryteriów wyłączenia są łączone do obliczenia całkowitej opłaty według ustawy o zdrowiu publicznym.
Opłaty eksploatacyjne i za media przed nabyciem lokalu podlegają opodatkowaniu VAT, z wyjątkiem opłat za media dla lokali mieszkalnych wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe, które są zwolnione z VAT zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia o zwolnieniach z VAT, także gdy są udostępniane osobom trzecim.
Odpłatne udostępnianie basenu przez Gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, co uzasadnia prawo do pełnego odliczenia VAT od związanych z tym wydatków, mimo zwolnień do lat 3 obejmujących opiekunów jako odpłatnych uczestników.
Nabycie z mocy prawa prawa użytkowania wieczystego na podstawie decyzji Wojewody, ustalonej na mocy ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu, nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, jako że nie spełnia przesłanek odpłatnej dostawy towarów z art. 7 ustawy o VAT.
Koncentrat soku, będący zagęszczonym sokiem owocowym zawierającym cukry występujące naturalnie, nie podlega opłacie od środków spożywczych zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, gdyż nie spełnia definicji "napoju" zawartych w art. 12b ust. 1, obejmujących produkty z dodatkiem cukrów.
Odpłatne udostępnianie przez gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej, jako czynność publicznoprawna, nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Gmina, pobierając opłaty rezerwacyjne za udostępnianie miejsc handlowych na targowisku, działa jako podatnik VAT, co pozwala na pełne odliczenie VAT naliczonego od wydatków związanych z utrzymaniem targowiska, pod warunkiem braku przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Dochód ze sprzedaży nieruchomości nabyty w drodze dziedziczenia podlega opodatkowaniu, jeśli nie minęło pięć lat od nabycia przez spadkodawcę. Koszty nabycia udziału oraz notarialne związane z umową zakupu uznaje się za koszty uzyskania przychodu.