Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, stosując prewspółczynnik metrażowy jako najpełniej oddający specyfikę wykorzystywania infrastruktury do czynności podlegających opodatkowaniu.
Środki z rezerwy subwencji ogólnej, otrzymane przez gminę na inwestycje kanalizacyjne, nie podlegają opodatkowaniu VAT, o ile nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług odpłatnych. Wydatki związane z budową służącą wyłącznie opodatkowanej działalności dają pełne prawo do odliczenia VAT.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, z wyliczeniem według wskaźnika proporcjonalnego do ilości dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków.
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę na rzecz Spółki w ramach realizacji zadań własnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących wydatków na modernizację infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, jeżeli wydatki te związane są z działalnością opodatkowaną.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych kwalifikowane jest jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego zgodnie z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej do tej działalności.
Dostarczanie wody odpłatnie przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Dostarczanie wody do odbiorców wewnętrznych nie rodzi obowiązku naliczania VAT. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodociągową, stosując klucz oparty na metrażu zużycia wody.
Usługi dostarczania wody i odbioru ścieków wykonywane przez JST na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT jako działalność gospodarcza. Prawo do odliczenia VAT w ramach infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wymaga zastosowania specyficznego klucza odliczenia, tj. pre-współczynnika metrażowego, odzwierciedlającego stopień wykorzystania do działań opodatkowanych.
Zwolnieniu od podatku VAT podlega wniesienie przez Gminę aportem infrastruktury do spółki komunalnej, jeśli od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż dwa lata, a Gmina nie poniosła ulepszeń powyżej 30% wartości początkowej infrastruktury - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Wniesienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej aportem do Spółki podatkowo-cywilnoprawnej przez Gminę, jako towaru w rozumieniu ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta z wyłączenia na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, gdyż nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.
Świadczenie odpłatnych usług dostawy wody i odbioru ścieków przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. W przypadku infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, zastosowanie prewspółczynnika metrażowego do odliczenia VAT jest bardziej reprezentatywne niż metoda z Rozporządzenia, szczególnie wobec specyfiki działalności i specyfiki dokonywanych nabyć.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do odliczenia VAT za pośrednictwem prewspółczynnika metrażowego, który lepiej odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury dla celów opodatkowanych.
Aport majątku o charakterze zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki przez gminę nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Jednak gmina, działając jako podatnik, nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Odpłatna dzierżawa infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę na rzecz spółki wodociągowej stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, co uprawnia Gminę do pełnego odliczenia podatku naliczonego od związanych z inwestycją wydatków. Czynność ta pozostaje poza zakresem zwolnienia z VAT i nie stanowi nadużycia prawa podatkowego.
Dla celów działalności gospodarczej gminy nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne udostępnienie infrastruktury komunalnej w celu realizacji zadań własnych, toteż brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z jej tworzeniem lub modernizacją, jeśli nie istnieje związek z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Odpłatne usługi odbioru i oczyszczania ścieków od zewnętrznych odbiorców przez gminę stanowią działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych na infrastrukturę kanalizacyjną, używaną do świadczenia tych usług, gdy infrastruktura nie służy działalności wewnętrznej niepodlegającej opodatkowaniu.
Przekazanie nieodpłatne nakładów inwestycyjnych na przebudowę infrastruktury do celów działalności gospodarczej nie podlega VAT. Grupie VAT przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od inwestycji oraz pełne zastosowanie prewspółczynnika do usług hurtowego odbioru ścieków z uwzględnieniem działalności mieszanej.
Dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę podlega opodatkowaniu VAT jako działalność gospodarcza, bez prawa do zwolnienia, zaś odliczenie VAT od wydatków inwestycyjnych możliwe jest poprzez zastosowanie klucza odliczenia opartego na zużyciu przez odbiorców zewnętrznych.
Stosowanie pre-współczynnika obliczanego na podstawie zużycia wody do wyliczania podatku naliczonego jest uznane za najbardziej adekwatne dla ustalania proporcji odliczenia VAT dla działalności gospodarczej związanej z dostawą wody, ponieważ najpełniej odzwierciedla specyfikę tej działalności i kwoty przypadające odpowiednio na działalność gospodarczą oraz inne cele.
W odniesieniu do projektów realizowanych przez gminy, prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje wyłącznie, gdy wydatki są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną. Projekty finansowane ze środków publicznych, bez zarobkowego charakteru, nie dają podstawy do odliczenia podatku.
Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT związana z inwestycją w infrastrukturę wodno-ściekową, gdyż wykorzystuje ją do wykonywania czynności opodatkowanych umowami cywilnoprawnymi, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, mimo wykonywania zadań publicznych wyłączających inny zakres podatkowy.
Wniesienie przez gminę aportem inwestycji do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a skutkuje odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina działa jako podatnik z prawem do odliczenia VAT.
Świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej determinowane jest przez klucz odliczenia oparty na rzeczywistym zużyciu, zapewniający prawidłowe przypisanie wydatków do działalności opodatkowanej