Budowa farmy wiatrowej jako długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej spełnia warunki wyłączające limitowanie kosztów finansowania dłużnego na podstawie art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT. Projekt ten kwalifikuje się jako infrastruktura publiczna w interesie ogólnospołecznym, co umożliwia nieuwzględnianie związanych z nim kosztów kredytów i pożyczek przy wyliczaniu nadwyżki kosztów
Realizacja Farmy Fotowoltaicznej stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania, w świetle zapewnienia ogólnego interesu publicznego oraz formy i struktury inwestycyjnej.
Realizowana inwestycja w postaci budowy Farmy Fotowoltaicznej stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT, co umożliwia nieuwzględnianie kosztów finansowania dłużnego przy obliczaniu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego.
Odsprzedaż opłat eksploatacyjnych w formie mediów, jako niezależne świadczenia od usługi najmu, podlega wliczeniu do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nieobjęcie ich tym limitem stanowi naruszenie przepisów art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Usługi wynikające z instrumentu finansowego opartego na umowie vPPA zwolnione są z podatku VAT, jednak nie są klasyfikowane jako transakcje pomocnicze, tym samym powinny być uwzględnione przy kalkulacji proporcji VAT Wnioskodawcy.
Odpłatne udostępnienie nieruchomości przez gminę i wprowadzanie energii elektrycznej do sieci stanowią działalność gospodarczą podlegającą VAT, a gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT na podstawie prewspółczynnika. (Art. 15, art. 86 ustawy o VAT)
Odpłatna dostawa energii cieplnej na rzecz odbiorców zewnętrznych przez Gminę jest działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z infrastrukturą wykorzystywaną do tych dostaw. Brak zwolnienia z VAT dla przedmiotu dostawy wskazuje na opodatkowanie według właściwej stawki.
Wprowadzenie do sieci prądu wyprodukowanego w instalacjach fotowoltaicznych to działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Podstawę opodatkowania stanowi iloczyn wprowadzonej energii oraz rynkowej ceny, zwiększony współczynnikiem 1,23. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Członkostwo spółki w spółdzielni energetycznej nie wyklucza jej z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, a zapłata członka spółdzielni za energię elektryczną nie stanowi ukrytego zysku opodatkowanego ryczałtem.
Szpital, jako podmiot leczniczy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione z VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych usług związanych z realizacją projektu służącego do świadczenia usług medycznych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Wniesienie aportem zmodernizowanej sieci ciepłowniczej do spółki traktuje się jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Organ potwierdza, że Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z projektem. Podstawę opodatkowania stanowi pełna wartość świadczenia otrzymanego, pomniejszona o kwotę podatku VAT.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem modernizacji i instalacji OZE, gdyż nie prowadzi czynności opodatkowanych, a efekty inwestycji służą wyłącznie realizacji zadań własnych, niegenerujących dochodu. Czynności te nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Posiadanie przez spółkę udziałów członkowskich w spółdzielni energetycznej nie wyłącza możliwości korzystania z opodatkowania w formie estońskiego CIT, gdyż spółdzielnia nie jest podmiotem wskazanym w zamkniętym katalogu art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.
Dział Nieruchomościowy nie stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e VAT, a więc jego zbycie nie jest wyłączone z opodatkowania VAT; natomiast Dział Fotowoltaiczny spełnia definicję ZCP, co wyłącza zbycie tego działu z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Sprzedaż energii elektrycznej oraz gwarancji pochodzenia, dokonana w ramach umów FP-PPA, stanowi jedno kompleksowe świadczenie w rozumieniu ustawy o VAT, w którym zdominowana jest przez dostawę energii. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury, co zgodne jest z przepisem art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT.
Rekompensata za ograniczenie produkcji energii elektrycznej, przyznawana na podstawie Rozporządzenia (UE) 2019/943, stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, z chwilą otrzymania Informacji Rozliczeniowej, przy czym stawka VAT stosowana do tej usługi jest odrębna od stawki dot. dostawy energii.
W przypadku, gdy cena za energię jest ujemna, lecz całkowity wynik rozliczenia miesięcznego jest dodatni, Wytwórca zobligowany jest wystawić fakturę na kwotę netto odpowiadającą temu wyliczeniu. Gdy suma rozliczeń wynosi ujemnie, Spółka winna wystawić fakturę VAT za świadczenie usługi odbioru energii, uznając ją za odpłatne świadczenie w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Czynności związane z korzystaniem z majątku gminnego powstałego w ramach realizacji zadań własnych, niewynikające z opłat lub transakcji cywilnoprawnych, pozostają poza zakresem opodatkowania VAT, wykluczając jednocześnie prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W przypadku, gdy wynagrodzenie dla całego wolumenu energii w danym okresie rozliczeniowym przyjmie wartość ujemną, transakcję należy rozpoznać jako świadczenie usługi odbioru energii przez nabywcę na rzecz dostawcy, co podlega obowiązkowi dokumentacji fakturą VAT.
W przypadku, gdy wartość całkowita dostawy energii w rozliczeniu miesięcznym przyjmuje wartość ujemną, nabycie energii stanowi świadczenie usług przez nabywcę na rzecz dostawcy, co należy udokumentować wystawieniem faktury VAT przez nabywcę.
W sytuacji, gdy matematyczny wynik miesięcznego rozliczenia dostaw energii przyjmuje wartość dodatnią, wytwórca energii zobowiązany jest do wystawienia faktury uwzględniającej tę kwotę i VAT. Jeśli jednak wartość pozostaje ujemna, czynność należy traktować jako usługę odbioru energii świadczoną przez odbiorcę, konieczną do udokumentowania fakturą VAT na rzecz wytwórcy.
W przypadku przyjęcia przez wynagrodzenie za dostarczoną energię ujemnej wartości w całym okresie rozliczeniowym, nabycie energii generuje świadczenie usługi przez odbiorcę na rzecz wytwórcy, opodatkowane podatkiem VAT."
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu budowy PSZOK, ale może odliczyć VAT proporcjonalnie do część wykorzystanej do działalności opodatkowanej; dotacja unijna przeznaczona na inwestycję nie wpływa na cenę usług i nie podlega opodatkowaniu VAT.