Pracodawca powinien prowadzić ewidencję czasu pracy dla każdego pracownika. Może ją obecnie prowadzić zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Nie ma też przeszkód, żeby część dokumentacji prowadzić w formie papierowej, a resztę w formie elektronicznej.
Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Czasem pracy jest zatem nie tylko czas, w którym pracownik faktycznie świadczy pracę na rzecz pracodawcy, ale również czas, w którym pracodawca może wydawać pracownikowi polecenia i dyspozycje związane z rodzajem pracy określonym w zawartej umowie o pracę
Chcemy zatrudnić osobę z lekkim stopniem niepełnosprawności na stanowisku instalator-konserwator. W dni wolne pracownicy na tych stanowiskach pełnią dyżury telefoniczne w domu. Czy na wniosek pracownika i za zgodą lekarza możemy zlecić takiej osobie dyżury na telefon?
Czas dyżuru, co do zasady, nie jest czasem pracy. Jeżeli jednak podczas dyżuru pracownik będzie faktycznie wykonywał pracę, ten czas należy zaliczyć do czasu pracy i odpowiednio opłacić. Pracownikowi należy zrekompensować także czas pełnienia dyżuru niezaliczonego do czasu pracy.
Dyżur to pozostawanie pracownika w dyspozycji pracodawcy poza normalnymi godzinami pracy, w wyznaczonym miejscu i czasie, w stałej gotowości do świadczenia pracy. Może on być pełniony w zakładzie pracy lub w innym wyznaczonym przez pracodawcę miejscu bądź poza zakładem pracy, niekoniecznie w domu.
Administrator sieci, który wyjątkowo w czasie nocnego dyżuru podjął pracę, żąda od nas zapłaty za cały dyżur trwający 6 godzin. Tymczasem pracował jedynie przez godzinę, co wynika z billingu połączeń (udzielał przez telefon instrukcji użytkownikowi). Czy w tej sytuacji wynagrodzenie przysługuje za cały dyżur, czy tylko za czas efektywnie przepracowany? Czy do czasu pracy wliczamy cały czas dyżuru,
W naszym zakładzie pracownicy działu spedycji pracują od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00. Po godzinach pracy czasami zobowiązujemy ich do pełnienia domowych dyżurów telefonicznych. Wiem, że pełnienie takich dyżurów nie może naruszać prawa do wypoczynku dobowego i tygodniowego pracownika, więc ograniczyliśmy dyżurowanie do 5 godzin dziennie od poniedziałku do piątku, tak aby nie
Przepisy nie wskazują na jakiekolwiek ograniczenia w zakresie liczby dyżurów poza kwestią zapewnienia pracownikom minimalnego wypoczynku. Czy w związku z tym mogę zlecać pracownikom pełnienie dyżurów po pracy praktycznie codziennie, uwzględniając jedynie odpoczynki dobowe i tygodniowe? Czy taka praktyka może spotkać się z zarzutami nieprawidłowej organizacji pracy?
Pracownik świadczący pracę w systemie podstawowym od poniedziałku do piątku, pełnił w zakładzie pracy dyżur w dniu dla siebie wolnym od pracy, tj. w sobotę. Przez 4 godziny tego dyżuru nie podjął pracy. Jak w takim razie należy mu ten dyżur rozliczyć? Czy pracownikowi przysługuje cały dzień wolny do odbioru za dyżur, czy tylko czas wolny odpowiadający długości dyżuru, tj. 4 godziny wolne?
Prowadzę firmę transportową. Często zdarza się, że w nocy przyjeżdża spóźniony transport i potrzebny jest pracownik, który pomógłby kierowcy w rozładunku. Czy mogę zobowiązywać pracowników do pełnienia w nocy dyżurów, które rozwiązałyby ten problem? Jakie zasady wynagradzania obowiązują pracowników pełniących dyżury?
Jesteśmy firmą prowadzącą działalność w zakresie serwisu urządzeń elektronicznych. Specyfika naszej działalności wymaga świadczenia usług przez 24 godziny na dobę. W związku z tym nasi pracownicy poza wykonywaniem pracy w wyznaczonych godzinach są przez nas zobowiązywani do okresowego pozostawania w gotowości do pracy. Problem dotyczy jednego z pracowników. Wykonuje on pracę od poniedziałku do piątku
Pracodawca może zobowiązać pracownika do pełnienia dyżuru po godzinach pracy. Może się on odbywać w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. Przestrzeganie reguł dotyczących dyżurów pracowniczych pozwala pracodawcom uniknąć niepotrzebnych problemów związanych z ustalaniem czasu pełnienia dyżuru i rozliczaniem się z pracownikiem za pracę wykonywaną podczas dyżuru.
Zatrudniam pracowników w podstawowym systemie czasu pracy (po 8 godzin dziennie od poniedziałku do piątku). Na ile godzin mogę zobowiązać tych pracowników do pełnienia dyżuru pracowniczego w dniu ich pracy?
Jeden z moich pracowników pełni często po pracy dyżur (jest to pracownik biurowy, zaś dyżury polegają na pilnowaniu obiektu przez kilka godzin, zanim pilnowanie przejmie firma ochroniarska). Czy mogę zobowiązać go do tego na stałe (tzn. codziennie)? Pracownik chętnie by na to przystał.
Specyfika naszego zakładu pracy wymaga, aby był pełniony dyżur od godziny 15.00 do godziny 7.00 następnego dnia. Wiadomo, że w myśl nowych przepisów jest to niemożliwe ze względu na 11-godzinną przerwę w każdej dobie. Czy pracownika, który kończy pracę w piątek o godz. 15.00, mogę wyznaczyć na dyżur domowy w niedzielę od 7.00 rano? Czy odpoczynek powinien przypadać w niedzielę? Czy niedziela musi być