Odpłatne udostępnianie przez Gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej na podstawie umowy cywilnoprawnej nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż czynność ta ma charakter publicznoprawny, związany z realizacją zadań własnych Gminy, co wyłącza ją z opodatkowania według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Przychód uzyskany z dobrowolnego zbycia prawa użytkowania wieczystego na rzecz jednostki samorządowej, przeznaczonego na realizację celu publicznego uzasadniającego wywłaszczenie, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli nabycie nie nastąpiło w okresie 2 lat przed zbyciem, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o PIT.
Dochód uzyskany z tytułu sprzedaży nieruchomości może być klasyfikowany jako przychód z działalności gospodarczej, jeżeli transakcja wykazuje cechy profesjonalnej działalności handlowej, takie jak ciągłość i zamiar zysku.
Opłaty pobierane przez Gminę za zajęcie pasa drogowego dróg nie stanowią wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu VAT, gdyż realizacja takich czynności w sferze publicznoprawnej wyłącza Gminę z grona podatników VAT. Tym samym, czynności te nie wymagają dokumentowania fakturą VAT.
Opłaty za zajęcie pasa drogowego pobierane przez Gminę, wynikające z decyzji administracyjnych i uchwał, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią daninę o charakterze publicznoprawnym realizującą zadania własne, niewchodzące w zakres działalności gospodarczej prowadzonej przez podatników VAT.
Opłaty pobierane za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych nie podlegają VAT jako czynności publiczno-prawne, natomiast opłaty za zajęcie dróg wewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu, będąc czynnościami cywilnoprawnymi.
Powiat, realizując zadania publiczne w zakresie budowy dróg lokalnych, nie działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej.
Nieodpłatne przekazanie przez podatnika nakładów na inwestycję drogową do gminy, która służy celom jego działalności gospodarczej, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu tej inwestycji, gdyż jest ona związana z czynnościami opodatkowanymi działalności gospodarczej.
Pobieranie opłat za zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych przez Gminę nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, jako że opłaty mają charakter publicznoprawny. Gmina nie jest zobowiązana do wystawiania faktur VAT w tym zakresie.
Odpłatne udostępnienie pasa drogowego drogi wewnętrznej przez Miasto jako organ władzy publicznej, w zakresie realizacji zadań publicznych, nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż ma charakter publicznoprawny zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Odpłatne udostępnianie pasa drogowego drogi wewnętrznej przez Gminę nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina działa w ramach władztwa publicznego. Pobierane opłaty są daninami publicznymi nie będącymi wynagrodzeniem za świadczenie usług, co wyłącza Gminę z kategorii podatników VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Gmina nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu VAT, gdy infrastruktura drogowa ma charakter publiczny i służy nieodpłatnie, wykluczając prawo do odliczenia podatku naliczonego. Czynności te nie spełniają warunków działalności gospodarczej wymagających opodatkowania zgodnie z ustawą o VAT.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przeznaczonej do czynności opodatkowanych. W przypadku infrastruktury częściowo wykorzystywanej do celów nieobjętych VAT, odliczenie podlega proporcji. Brak prawa do odliczenia dotyczy wydatków na drogi publiczne.
Gmina realizująca zadania publiczne w sferze publicznoprawnej, w zakresie przebudowy dróg gminnych, nie działa jako podatnik VAT i nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków, gdyż czynności te nie są związane z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT.
Odpłatne udostępnianie pasa drogowego dróg wewnętrznych przez Gminę, w zakresie realizacji zadań publicznoprawnych, nie podlega podatkowi VAT, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, jako czynność realizowana w ramach władztwa publicznego.
Opłaty pobierane przez gminę za zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych, ustalane w trybie administracyjnym, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż mają charakter danin publicznoprawnych, realizowanych w ramach ustawowych zadań samorządów, wyłączając je z kręgu podatników tego podatku.
Opłaty pobierane przez Gminę za udostępnianie pasa drogi wewnętrznej, będące działaniem w ramach zadań publicznych, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż Gmina działa jako organ władzy publicznej, a nie jako podatnik VAT.
Gmina, udostępniając pasy drogowe w ramach zadań publicznoprawnych, nie staje się podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, gdyż opłaty te nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu tego przepisu.
Odpłatne udostępnianie przez gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej na podstawie umowy cywilnoprawnej nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż jest wykonywane w ramach zadań publicznoprawnych, co wyłącza gminę z kategorii podatników VAT na gruncie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Udostępnianie pasa drogowego drogi wewnętrznej przez Gminę, za które pobierane są opłaty, stanowi czynność publicznoprawną, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, gdyż nie są to działania wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Odpłatne udostępnianie przez gminę pasa drogowego drogi wewnętrznej, jako czynność publicznoprawna, nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.