Umorzenie wierzytelności z kredytu konsolidacyjnego, zastępującego kredyty mieszkaniowe, nie jest objęte zaniechaniem poboru podatku, gdy beneficjent nie był pierwotnym kredytobiorcą tychże kredytów.
Umorzenie kwoty zobowiązania wynikającego z kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający zaniechaniu poboru podatku dochodowego, jeżeli spełnione są warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów, a art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT nie ma zastosowania jako uchylony.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zgodnie z warunkami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2024 r. uprawnia do zaniechania poboru podatku dochodowego, jeśli kredyt był zabezpieczony hipotecznie i zaciągnięty przed 15 stycznia 2015 r., a osoba nie korzystała wcześniej z podobnych ulg.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz korzysta ze zaniechania poboru podatku na mocy rozporządzenia Ministra Finansów; zwrot nadpłaty kredytu jest neutralny podatkowo, nie powodując przysporzenia majątkowego.
Umorzenie kredytu mieszkaniowego w części dot. zakupu lokalu mieszkalnego można objąć zaniechaniem poboru podatku dochodowego, natomiast kwota umorzona na miejsce postojowe podlega opodatkowaniu. Wypłata dodatkowej kwoty w ugodzie nie stanowi przychodu, gdyż jest zwrotem uprzednio wpłaconych środków.
Umorzenie kredytu refinansowego zaciągniętego na cele inne niż bezpośrednio związane z zakupem lokalu mieszkalnego nie podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego, chyba że zadłużenie dotyczy kredytów faktycznie przeznaczonych na cele mieszkaniowe, określone w przepisach art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT.
Umorzenie kredytu przeznaczonego na spłatę zobowiązań związanych z jedną inwestycją mieszkaniową kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, jeśli kredyt był udzielony przed 15 stycznia 2015 r., a podatnik nie korzystał wcześniej z podobnego zwolnienia. Część umorzenia odnosząca się do odrębnej inwestycji mieszkaniowej nie korzysta z zaniechania poboru.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności w zakresie kredytu hipotecznego możliwe jest wyłącznie w odniesieniu do kredytu zaciągniętego na jedną inwestycję mieszkaniową, przy czym rozporządzenie nie przewiduje podziału na dwie inwestycje mieszkaniowe w obrębie jednego kredytu.
Umorzenie zadłużenia kredytu hipotecznego na cele mieszkaniowe, nawet przy prowadzeniu działalności gospodarczej w danej nieruchomości, spełnia przesłanki zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile są spełnione warunki rozporządzenia Ministra Finansów.
Umorzenie kredytu konsolidacyjnego może korzystać ze zwolnienia podatkowego tylko w tej części, która odpowiada kwocie spłaconego kredytu mieszkaniowego przeznaczonego na cele mieszkaniowe, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., jeśli spełnione są wszystkie warunki tego rozporządzenia.
Zaniechaniu poboru podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają kwoty umorzonego kredytu hipotecznego, jeśli spełnione zostaną przesłanki z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., w tym dotyczące celu mieszkaniowego kredytu i daty jego zaciągnięcia.
Kwota umorzenia zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego oraz zwrot nadpłaconych rat w ramach ugody bankowej nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a zwrot ulgi odsetkowej nie jest wymagany, jeżeli umowa ugody nie przewiduje zwrotu odsetek uprzednio objętych ulgą.
Umorzenie zobowiązań z tytułu kredytu hipotecznego może korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego, jeśli spełnione są warunki rozporządzenia. Zwrot kosztów sądowych do wysokości faktycznie poniesionej nie stanowi przychodu podatkowego, natomiast nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu.
Umorzenie części zadłużenia z tytułu pożyczki hipotecznej w 2024 r. nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia MF z 11 marca 2022 r., gdyż zaniechanie to nie dotyczy pożyczek hipotecznych umorzonych przed 1 stycznia 2025 r.
Wierzytelność, która nie została odpisana jako nieściągalna, nie może być uznana za koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, nawet jeśli spełnia inne wymogi formalne ustalone przez art. 16 ustawy o CIT.
Umorzenie kredytu hipotecznego w części nieprzeznaczonej na cele mieszkaniowe stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie z długu, które obniża zobowiązania podatnika, jest traktowane jako przysporzenie majątkowe zwiększające przychody z innych źródeł.
Umorzona przez bank wierzytelność z tytułu kredytu hipotecznego, zaciągniętego na inwestycję mieszkaniową spełniającą przesłanki rozporządzenia Ministra Finansów, podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego, gdy kredyt zaspokaja potrzeby więcej niż jednego gospodarstwa domowego.
Umorzenie części kredytu hipotecznego stanowi przychód podatkowy, jednakże zaniechanie poboru podatku znajduje zastosowanie, jeżeli kredyt był zaciągnięty na jedną inwestycję mieszkaniową i nie korzystano wcześniej z podobnych zwolnień, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.
Umorzenie kredytu mieszkaniowego, nawet jeśli generuje przychód podatkowy, nie skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku, gdy zastosowanie znajduje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. regulujące zaniechanie poboru podatku od umorzonych wierzytelności kredytów mieszkaniowych.
Nabycie wierzytelności przez bank, za które otrzymuje on prowizję transakcyjną, stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 VAT, podlegające opodatkowaniu, przy czym usługi te korzystają ze zwolnienia z VAT jako usługi w zakresie długów zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.
Nabycie wierzytelności jako czynność ściągania długów stanowi odpłatne świadczenie usług opodatkowane podstawową stawką VAT. Podatnik ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur za usługi wykorzystywane do działalności opodatkowanej.
Spłaty kapitału, odsetek i opłat naliczonych przed nabyciem pakietu wierzytelności stanowią przychód z pakietu na gruncie art. 15ba CIT. Z kolei spłaty naliczane po dniu nabycia tych pakietów nie wchodzą w tę kategorię przychodów.
Umorzenie przez bank części zobowiązania wynikającego z kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, przy spełnieniu przesłanek wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.