Praca zdalna może być wykonywana z obszaru znajdującego się poza Polską. Ustalenia w tym zakresie mogą nastąpić zarówno przy zawieraniu umowy o pracę, jak i w trakcie zatrudnienia. Jednak świadczenie pracy zdalnej spoza Polski może powodować komplikacje w obszarze prawa imigracyjnego, ubezpieczeń społecznych, rozliczeń podatkowych, a także RODO. Ponadto transgraniczna praca zdalna pozbawia pracodawcę
PROBLEM Jedna z klientek naszego biura rachunkowego, prowadząca działalność gospodarczą, jest równolegle zatrudniona w spółce z o.o. na podstawie umowy o pracę, w wymiarze 1/4 etatu, za wynagrodzeniem w kwocie 860 zł. Z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej opłaca składki ZUS na zasadach preferencyjnych, od kwoty 30% minimalnego wynagrodzenia. Z działalności nie przystąpiła do ubezpieczenia
Wzrost przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia do ustalenia 60% minimalnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców i podwyżka kwoty bazowej dla nauczycieli, to niektóre zmiany, które wprowadziła ustawa budżetowa na 2012 r. Mimo że ustawa weszła w życie 15 marca 2012 r., obowiązuje z mocą wsteczną od 1 stycznia br.
Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, może w sposób dowolny decydować o przeznaczeniu środków pieniężnych posiadanych na firmowym rachunku bankowym lub w kasie. Środki te są składnikiem jego majątku. Dlatego ważna jest prawidłowa ewidencja tych transakcji. W opracowaniu tym przedstawiamy główne tytuły rozliczeń z właścicielem, takie jak: rozliczanie składek ZUS
1. Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca posiadał miejsce zamieszkania w Polsce od stycznia 2014 roku do grudnia 2015 roku i jest zobowiązany uwzględniać w swoich zeznaniach rocznych składanych w Polsce za 2014, 2015 rok, przychody uzyskane z tytułu pracy wykonywanej w Belgii?2. Czy w przypadku uwzględnienia odpowiednio w zeznaniu rocznym za 2014 i 2015 rok przychodów uzyskanych w Belgii, Wnioskodawcy
Odszkodowanie otrzymane z OC biura rachunkowego stanowi przychód z innych źródeł, który jest zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) updof. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Obowiązki płatnika zapłacone składki ZUS za pracowników oraz byłych pracowników
w zakresie skutków podatkowych opłacenia przez Wnioskodawcę kwoty składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne do sfinansowania których zobowiązany był pracownik
Pracodawcy zatrudniający osoby bezrobotne mogą otrzymać refundację składek ZUS, która obejmuje składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez ich płatnika. Refundację wypłaca urząd pracy. Podstawę do jej otrzymania stanowią przepisy ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - j.t. Dz.U. z 2015 r., poz. 149 ze zm. (dalej: ustawa o promocji zatrudnienia
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.
Czy płatnik powinien dokonać korekt deklaracji PIT-4R i informacji PIT-11?
W jakim momencie i w jaki sposób płatnik zobowiązany jest do wykazania przychodów pracowników i byłych pracowników z tytułu zapłaconych przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz podatku w informacjach o przychodach?
Równowartość składek, które powinien sfinansować były pracownik i były zleceniobiorca, a które zostaną zapłacone ze środków Wnioskodawcy należy zakwalifikować do przychów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskanych przez byłych pracowników i byłych zleceniobiorców. Przychodów tych Wnioskodawca nie będzie opodatkowywać, tj. nie będzie pobierać
równowartość składek, które powinien sfinansować były pracownik, a które zostaną zapłacone ze środków obrotowych Spółki należy zakwalifikować do przychów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskanych przez byłych pracowników. Przychodów tych Spółka nie będzie opodatkowywać, tj. nie będzie pobierać zaliczki na podatek dochodowy. Na Spółce
Wnioskodawca obowiązany jest do sporządzenia korekt informacji PIT-11 oraz PIT-4R, PIT-40 za lata 2007 2010 i uiszczenia zaległego podatku wraz z należnymi odsetkami. Pracownicy i byli pracownicy, którzy otrzymają od Wnioskodawcy korektę informacji PIT-11 za lata 2007-2010 powinni dokonać korekty rozliczenia rocznego te lata. W skorygowanych informacjach PIT-11 i PIT-40 Wnioskodawca wykaże zaliczki
Czy składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacone za pracownika przez Zespól w 2013 r. od wynagrodzeń wypłaconych pracownikom w latach ubiegłych przez podmiot trzeci stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy i czy odliczeniu od podatku dochodowego podlega 7,75% podstawy wymiaru składek na podstawie art. 27b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Czy wyszczególnione we wniosku koszty uzyskania kredytu, koszty notarialne w całości lub w odniesieniu do poszczególnych składników, a także koszty z tytułu prowizji pośrednictwa sprzedaży oraz wydatki na remont lokalu udokumentowane fakturami VAT i paragonami stanowią koszt uzyskania przychodu z tytułu zbycia lokalu mieszkalnego?
Pracodawcy, którzy zdecydują się na zatrudnienie osoby bezrobotnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy, mogą osiągać spore oszczędności w kosztach pracy. Mogą się bowiem ubiegać m.in. o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy utworzonego dla takiej osoby oraz o jednorazowy zwrot kosztów wynagrodzenia i opłacone za bezrobotnego składki na ubezpieczenia społeczne.
1) Czy należy dokonać korekty PIT - 11 każdemu pracownikowi aktualnie zatrudnionemu oddzielnie za poszczególne lata: 2008, 2009, 2010? Czy w związku z tym, że składki za te lata wpłacone zostaną dopiero w roku 2012 wszystko ująć w jednym rozliczeniu rocznym PIT 11 za 2012 r.? 2) Czy należy dokonać korekty PIT - 11 byłych pracowników (w tym nieżyjących), skoro Wnioskodawca zamierza odstąpić od egzekwowania
1) Czy należy dokonać korekty PIT - 11 każdemu pracownikowi aktualnie zatrudnionemu oddzielnie za poszczególne lata: 2008, 2009, 2010? Czy w związku z tym, że składki za te lata wpłacone zostaną dopiero w roku 2012 wszystko ująć w jednym rozliczeniu rocznym PIT 11 za 2012 r.? 2) Czy należy dokonać korekty PIT - 11 byłych pracowników (w tym nieżyjących), skoro Wnioskodawca zamierza odstąpić od egzekwowania
Od lutego 2012 r. planujemy refundować koszty biletów miesięcznych naszym pracownikom, którzy muszą dojeżdżać do siedziby naszej firmy co najmniej 15 km. Koszty zakupu biletów mamy zamiar zwracać pracownikom do 27. dnia każdego miesiąca wraz z wypłatą wynagrodzeń. Aby uzyskać zwrot kosztów, zainteresowany pracownik będzie miał obowiązek złożenia kopii zakupionego biletu miesięcznego. Czy w związku
Pracodawcy mają możliwość swobodnego kształtowania systemów wynagradzania przyznając pracownikom, obok obligatoryjnych elementów płacy, dobrowolne składniki wynagrodzenia. W większości mają one działanie motywacyjne. Warunkiem poprawnego funkcjonowania fakultatywnych składników płacowych w firmie jest precyzyjne określenie celu, w jakim zostały wprowadzone, a w niektórych przypadkach również warunków