Kwota umorzonego kredytu hipotecznego stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na mocy rozporządzenia Ministra Finansów o zaniechaniu poboru podatku, natomiast zwrot dodatkowej kwoty jako nienależnie pobranej nie stanowi przychodu podatkowego.
Środki pieniężne otrzymane przez rezydenta Polski z amerykańskiego trustu stanowią przychód z innych źródeł dla celów PIT oraz podlegają zasadom opodatkowania wg umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a USA, z zastosowaniem metody proporcjonalnego odliczenia.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od kwot umorzonych wierzytelności kredytowych jest uzasadnione, gdy spełnione są przesłanki dotyczące kredytów hipotecznych zaciągniętych na cele mieszkaniowe, wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.
Odsetki ustawowe za opóźnienie w wypłacie należności niepodlegających opodatkowaniu są zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Bonus rekrutacyjny wypłacany w ramach Programu Poleceń, niebędący formą wynagrodzenia z tytułu pracy lub działalności osobistej, powinien być kwalifikowany jako przychód z innych źródeł według art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, co zwalnia płatnika z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy, pozostawiając obowiązki informacyjne.
Umorzenie kredytu hipotecznego w części nieprzeznaczonej na cele mieszkaniowe stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie z długu, które obniża zobowiązania podatnika, jest traktowane jako przysporzenie majątkowe zwiększające przychody z innych źródeł.
Bonus otrzymany przez osobę fizyczną od podmiotu trzeciego, z którym osoba ta nie jest związana stosunkiem pracy lub innym zobowiązaniem cywilnoprawnym, kwalifikuje się jako dochód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu według zasad ogólnych, bez obowiązku wpłaty zaliczek.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności dotyczy wyłącznie kredytów hipotecznych na cele mieszkaniowe, nie obejmuje pożyczek. Zwolnienie podatkowe obowiązuje dla zobowiązań umorzonych po 1 stycznia 2025 roku.
Z tytułu umorzenia wierzytelności z kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację inwestycji mieszkaniowej, podatnik nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego, gdyż zastosowanie znajduje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w zakresie zaniechania poboru podatku.
Kwota uzyskana na podstawie ugody z bankiem w związku z kredytem hipotecznym, będąca zwrotem wcześniej poniesionych kosztów przez kredytobiorcę, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT. Odsetki ustawowe za opóźnienie dotyczące zwróconych należności nieopodatkowanych są zwolnione z podatku PIT zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o PIT.
Kwota otrzymana na podstawie ugody, będąca zwrotem wpłat na kredyt hipoteczny, nie stanowi przychodu do opodatkowania, natomiast odsetki za opóźnienie z tej ugody są zwolnione z opodatkowania jako należności niepodlegające PIT, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy o PIT.
Organ podatkowy uznał, że umorzenie kredytu hipotecznego w części dotyczącej bezpośredniego finansowania budowy domu korzysta z zaniechania poboru podatku, lecz część związaną z refinansowaniem poniesionych nakładów podlega opodatkowaniu. Zwrot rat od banku nie stanowi przychodu.
Zaniechanie poboru podatku dotyczy umorzonych kredytów mieszkaniowych zaciągniętych na jedną inwestycję, nie odnosi się do kredytów refinansujących środki własne. Umorzenie części kredytu na refinansowanie budowy domu stanowi opodatkowany przychód.
Zwrot środków otrzymanych z ugody, stanowiących nadpłatę kredytu, nie jest przychodem podatkowym, gdyż nie przysparza podatnikowi trwałego przyrostu majątku, nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie części zadłużenia przed 2025 rokiem na mocy ugody z bankiem stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, bez możliwości zastosowania zaniechania poboru podatku. Natomiast zwrot nadpłaty i odsetki od niej nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Dla zastosowania zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 93 PDOF, lokal musi posiadać status zakładowego względem najemcy w chwili nabycia. Niespełnienie tego warunku powoduje, że przyznana bonifikata stanowi opodatkowany przychód.
Kwoty wypłacane kredytobiorcy w ramach ugody kredytowej, mieszczące się w kwocie wpłacanej podczas spłaty kredytu, nie stanowią przychodu podatkowego w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy PIT i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Kwota umorzenia zadłużenia wynikająca z ugody z bankiem oznacza przychód podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym dla osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu jako nieodpłatne świadczenie, o ile kredyt nie finansował inwestycji mieszkaniowej spełniającej wymogi zwolnienia.
Skutki podatkowe zawarcia ugody z bankiem (umorzenia, wypłaty kwoty dodatkowej i zwrotu kosztów zastępstwa procesowego).
Skutki podatkowe zawarcia ugody z bankiem, tj. przewalutowanie kredytu i otrzymania kwoty dodatkowej.
Skutki podatkowe zawarcia ugody z bankiem w związku z umorzeniem wierzytelności i zwrotu kwoty dodatkowej.