Transakcja zbycia nieruchomości A B nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Wobec tego zbycie tej nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych, a strony mają prawo zrezygnować ze zwolnienia, opodatkowując dostawę na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Zbycie nieruchomości w ramach transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części na gruncie art. 6 ustawy o VAT. Transakcja podlega opodatkowaniu jako dostawa towarów, a strony mogą zrezygnować ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pozwalając nabywcy na odliczenie podatku naliczonego.
Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Zbycie nieruchomości w ramach transakcji nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów. Strony mogą zrezygnować ze zwolnienia z VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia.
Zbycie nieruchomości w ramach transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, lecz indywidualnych składników majątkowych, podlegających opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów z możliwością zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z możliwością rezygnacji ze zwolnienia.
Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur dotyczących doradztwa transakcyjnego i prawnego oraz usług VDD i VDR, wyłącznie w przypadku bezpośredniej sprzedaży udziałów lub refinansowania zobowiązań. Prawo to nie przysługuje w przypadku pośredniej sprzedaży udziałów poprzez udziały w jedynym wspólniku Spółki.
Zbycie nieruchomości, mimo że może obejmować majątek o cechach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów, gdy nie wypełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, chyba że jest spełnione zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, z którego można zrezygnować, dokonując trasakcji podatkowej.
Nieruchomość będąca przedmiotem transakcji sprzedaży nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i jako dostawa towarów podlega opodatkowaniu VAT. Kupujący jest uprawniony do odliczenia VAT, gdy użyje nabytego mienia do działalności opodatkowanej.
Sprzedaż nieruchomości w opisywanej transakcji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów, gdyż przedmiot transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie spełnia przesłanek do zwolnienia od VAT określonych w ustawie o VAT.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Zespół składników Działalności Detalicznej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Jego przeniesienie w ramach podziału banku nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Podmiot nabywający nie ma prawa odliczenia VAT, z tytułu czynności nie objętej zakresem ustawy o VAT.
Dostawa nieruchomości w ramach planowanej transakcji, nie będąca zbyciem przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części, podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów. Podatnik może skorzystać z prawa do odliczenia VAT, o ile Nabywca zadeklaruje wykorzystanie jej w działalności opodatkowanej VAT.
Dostawa nieruchomości gruntowej wraz z budowlami, w kontekście działalności gospodarczej Sprzedającej, stanowi opodatkowaną VAT odpłatną dostawę towarów. Zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT nie znajdują zastosowania, gdy złożone zostanie zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania.
Podatnik, nabywając bilety w ramach umów nominalnych, ma prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony, gdy wykorzystywane są one do sprzedaży opodatkowanej na terytorium kraju, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przepisy art. 8 ust. 2a podkreślają rolę podatnika jako usługobiorcy i usługodawcy.
Zbycie Nieruchomości w ramach planowanej transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie zbycie jest dostawą podlegającą opodatkowaniu VAT, o ile strony złożyły skuteczne oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia z VAT.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną, przy zastosowaniu prewspółczynnika, nie ma zaś prawa do odliczenia poprzez proporcję z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Sprzedaż nieruchomości o cechach terenów budowlanych przez osobę fizyczną, wykorzystywaną w działalności gospodarczej poprzez wynajem, podlega opodatkowaniu VAT, pozbawiona zwolnienia podatkowego, z możliwością odliczenia podatku przez nabywcę dla celów opodatkowanych.
Gmina, jako prosument energii odnawialnej, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją inwestycji, w części odnoszącej się do montażu instalacji fotowoltaicznej, w zakresie, w jakim wydatki te będą służyły działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, przy czym stosowne przepisy o proporcjonalnym określaniu obniżenia podatku naliczonego mają zastosowanie.
Jednostka samorządu terytorialnego, przy realizacji projektów termomodernizacji w ramach zadań własnych, nie jest podatnikiem VAT i brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego od takich wydatków, chyba że proporcja dla działalności mieszanej zezwala na częściowe odliczenie, czego organ podatkowy nie uznano w analizowanym przypadku.
Gmina nie może skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za towary i usługi nabyte w ramach programu, gdyż projekt realizowany jest w ramach działalności publicznoprawnej, niepodlegającej opodatkowaniu.
Gmina, realizując zadania własne niepodlegające VAT, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie może odliczać naliczonego podatku VAT od związanych z tym wydatków inwestycyjnych.
Dostawa budynku mieszkalnego z gruntem, meblami w zabudowie, armaturą sanitarną podlega opodatkowaniu w stawce 8% VAT. Sprzęt AGD wymaga wyodrębnienia i opodatkowania w stawce 23% VAT. Cesja praw autorskich i gwarancji to usługowe świadczenie opodatkowane stawką 23% VAT. Odliczenie VAT przysługuje proporcjonalnie do wykorzystania zakupów do czynności opodatkowanych.