Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne w ramach działania nieopodatkowanego podatkiem VAT, nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.
Dochody osiągane w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia są zwolnione z opodatkowania, o ile są związane z działalnością wynikającą z tego zezwolenia.
Miasto nie jest uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu służącego działalności nieopodatkowanej VAT, ponieważ efekty tej działalności pozostają poza zakresem stosowania przepisów o właściwości podatków od towarów i usług.
Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli wydatki ponoszone na zakup towarów i usług służą realizacji zadań własnych gminy niezwiązanych z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, jak w przypadku nieodpłatnego transportu zbiorowego.
Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdy nabywane lub wytworzone środki trwałe nie są wykorzystywane w działalności opodatkowanej, lecz służą realizacji zadań publicznych, co wyłącza organ samorządu z kategorii podatników w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Miasto nie może odliczyć podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Programu Rozwoju Miast, gdyż działania te są nieopodatkowane i mieszczą się w ramach zadań publicznoprawnych, wyłączających Miasto z kategorii podatnika VAT.
Aport infrastruktury transportowej przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółek miejskich stanowi opodatkowaną VAT odpłatną dostawę towarów; jednostka ma prawo do pełnego odliczenia VAT pod warunkiem wykorzystania środków do czynności opodatkowanych.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizująca projekt niekomercyjny w ramach zadań własnych, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż zakupione towary i usługi nie są związane z działalnością opodatkowaną.
Dostawa działki wraz z budowlami korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdy pierwsze zasiedlenie miało miejsce przed jej nabyciem przez dostawcę, a od zasiedlenia do dostawy upłynął okres 2 lat, a ponadto dostawca nie poniósł znacznych nakładów na ulepszenie budowli.
Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego na projekty związane z instalacjami fotowoltaicznymi na budynkach, o ile te są używane do działalności opodatkowanej, co wyznacza prewspółczynnik, natomiast odliczenie nie przysługuje, gdy budynki są używane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT, gdy działania realizowane w ramach projektu finansowanego z WFOŚiGW nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Działania te traktowane są jako realizacja zadań publicznych, co wyklucza Miasto z kategorii podatników, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z wydatków na zadania pozostające poza zakresem opodatkowania lub zwolnione, realizowane jako zadania własne w ramach ustawowych zadań publicznoprawnych.
Miasto nie ma uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego ani do zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Jednostce samorządu terytorialnego, realizującej zadania z zakresu ochrony przyrody, nieprzekładające się na czynności opodatkowane podatkiem VAT, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje, gdy zakupy związane są z czynnościami nieopodatkowanymi. W sytuacji, gdy projekt nie generuje przychodów oraz brak jest czynności opodatkowanych VAT, odliczenie podatku nie jest możliwe.
Jednostka samorządu terytorialnego, nabywając towary w związku z realizacją zadań publicznoprawnych, nie związanych z czynnościami opodatkowanymi, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż brak jest związku z czynnościami opodatkowanymi.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań własnych, w zakresie których wydatki te nie są powiązane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, zgodnie z art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Brak prawa Miasta do odliczenia podatku naliczonego VAT od inwestycji w infrastrukturę przekazywaną w nieodpłatne użytkowanie spółkom zależnym, gdy wykorzystywana do realizacji zadań ustawowych, czynności niepodlegających opodatkowaniu.
Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od modernizacji budynku, gdy aktywa te nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, lecz do realizacji zadań publicznych, które nie stanowią działalności gospodarczej według ustawy o VAT.
Realizując zadania publicznoprawne w ramach Projektu, Miasto nie działa jako podatnik VAT, dlatego nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ majatek Projektu nie służy czynnościom opodatkowanym.
Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z projektem, ponieważ nie są one związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, co uniemożliwia spełnienie przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu modernizacji budynku użyteczności publicznej, jako że towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jednostki samorządu terytorialnego nie są uprawnione do odliczenia VAT naliczonego z tytułu projektów realizowanych dla celów publicznych, które nie generują przychodów opodatkowanych ani nie są powiązane z czynnościami gospodarczymi.