Składki na fundusz pomocowy systemu ochrony banków spółdzielczych, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeśli są nakierowane na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, oraz wymogami bezpieczeństwa finansowego instytucji.
Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Transakcje realizowane przez podatnika podlegającego estońskiemu CIT z podmiotami powiązanymi, zawierane na warunkach rynkowych oraz posiadające charakter biznesowy, nie stanowią ukrytych zysków ani wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, zaś wpłaty na PFRON nie są objęte zakresem estońskiego CIT jako ukryte zyski.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dotacji, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Dotacja na zakup środków nie związanych z amortyzacją wyklucza uznanie tych wydatków za koszty uzyskania przychodu. (art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.).
Składki ponoszone przez bank na funkcjonowanie spółki zarządzającej systemem ochrony mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, jako koszty pośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą banku, spełniające przesłanki art. 15 ust. 1 UPDOP, niewykluczone z wykazu art. 16 ust. 1 UPDOP.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradztwa finansowego, jeśli usługi te są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną, co wymaga każdorazowej oceny związków funkcjonalnych z przychodami z tej działalności.
Sfinansowanie z ZFŚS wyjazdu do teatru, imprezy kulturano-oświatowej oraz wycieczki integracyjnej nie stanowi przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż świadczenia te służą interesom pracodawcy i nie przynoszą wymiernych korzyści indywidualnym uczestnikom. Nie powstaje obowiązek płatnika po stronie pracodawcy.
Gminie, jako jednostce realizującej zadania własne w ramach działalności publicznoprawnej, w związku z budową budynku obejmującego przedszkole, żłobek i część urzędu gminy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT, ze względu na brak związku wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Udział pracowników i emerytów w finansowanej z ZFŚS imprezie integracyjnej nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż impreza leży w interesie pracodawcy, a korzyści dla uczestników są ogólne i niemierzalne.
Opłata ostrożnościowa na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, uiszczona po uchyleniu art. 16 ust. 1 pkt 68 updop, może stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdy została faktycznie poniesiona i pozostaje w związku z działalnością gospodarczą oraz zabezpieczeniem źródła przychodów.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizująca projekt niekomercyjny w ramach zadań własnych, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż zakupione towary i usługi nie są związane z działalnością opodatkowaną.
Podatnik, nabywający towary i usługi w ramach projektu edukacyjnego, które są następnie wykorzystane do czynności zwolnionych z VAT, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje jedynie, gdy zakupione towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, co w niniejszej sprawie nie występuje.
Województwu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu inwestycji związanej z zarządzaniem drogami, ponieważ czynności te nie podlegają opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Powiat realizując zadanie remontu drogi publicznej, nie działa jako podatnik VAT, tylko jako organ władzy publicznej, więc nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z tym zadaniem.
Świadczenia z ZFŚS wypłacane osobom, które nie są pracownikami w momencie ich przyznania, stanowią przychody z innych źródeł, obciążając płatnika jedynie obowiązkiem informacyjnym, bez wymagania poboru zaliczek na podatek.
Podatnik, który nie wykorzystuje nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych, nie posiada prawa do odliczenia VAT naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Projekty niekomercyjne, finansowane z dotacji i skoncentrowane na działaniach nieodpłatnych, wyłączają możliwość odliczenia VAT związana z takim projektem.
Wykorzystywanie infrastruktury publicznej, nieprzynoszącej Gminie dochodów ani nieobciążonej czynnościami opodatkowanymi VAT, wyklucza możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków na jej realizację zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Dochody uzyskane ze sprzedaży jednostek uczestnictwa w funduszach ETF podlegają opodatkowaniu w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym, niezależnie od braku fizycznej wypłaty środków na rzecz podatnika, bowiem podatnik uzyskuje dochód już w momencie dopisania środków do rachunku inwestycyjnego.
Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami na działalność nieodpłatną, niegenerującą czynności opodatkowanych, a wykorzystującą dotacje niebędące przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W sytuacji, gdy realizacja projektu przez gminę nie generuje czynności opodatkowanych, Gmina nie posiada prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Miasto, działające jako jednostka samorządu terytorialnego, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji zadań publicznych, gdy nabycia związane z tymi zadaniami są fakturowane na beneficjentów dotacji i nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Podmiot, który nie wykorzystuje zakupionych towarów i usług do działalności opodatkowanej VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od tych zakupów, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu projektów niegenerujących sprzedaży opodatkowanej, gdy zakupy towarów i usług realizowane w ramach tych projektów są wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując projekt z zakresu działalności publiczno-prawnej i udostępniając efekty nieodpłatnie, nie może odliczyć podatku VAT. Warunki prawa do odliczenia, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy, nie są spełnione w przypadku braku związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi.