Sprzedaż nieruchomości w opisywanej transakcji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako dostawa towarów, gdyż przedmiot transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie spełnia przesłanek do zwolnienia od VAT określonych w ustawie o VAT.
Sprzedaż niezabudowanej nieruchomości gruntowej przez właściciela nieprowadzącego działalności gospodarczej w tym zakresie oraz niepodejmującego środków zwiększających atrakcyjność nieruchomości, traktuje się jako zarządzanie majątkiem prywatnym, co wyklucza opodatkowanie VAT.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na zakup towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania zadań własnych, niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Dotacja przyznana na realizację zadania publicznego, niepowiązana z obrotem, nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Jednostka nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zakupy nie służą czynnościom opodatkowanym.
Spółka realizująca projekt współfinansowany z funduszy UE, nie świadcząca w jego ramach odpłatnych usług opodatkowanych VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki związane z tym projektem.
Jednostkom samorządu terytorialnego, działającym w reżimie publicznoprawnym, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, gdy zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Gmina, realizując inwestycję termomodernizacji Szkoły, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż wydatki te związane są jedynie z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu, co uniemożliwia zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednostki samorządu terytorialnego, realizujące zadania nałożyone odrębnymi przepisami prawa o charakterze publicznoprawnym, nie mają prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków na te zadania, gdy nie są one wykorzystywane do opodatkowanych czynności VAT.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją projektu, ponieważ projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a działania Gminy stanowią realizację zadań o charakterze publicznym, niepodlegających opodatkowaniu.
Realizacja inwestycji przez organ władzy publicznej, która nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi VAT, wyklucza możliwość odliczenia VAT jako kosztów nieprzeznaczonych na działalność opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem domków, nie stanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do nowo powstałej spółki z o.o. stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż działania Gminy, nie mające na celu stałego dochodu i wspierane środkami publicznymi, nie stanowią działalności gospodarczej. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji zadania inwestycyjnego w postaci budowy zbiornika retencyjnego, gdyż projekt nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi, a Gmina działa w ramach zadań publicznych zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Nieodpłatne przekazanie nieruchomości na rzecz wspólników spółki, będącej inwestycją w obcym środku trwałym, po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT; brak obowiązku korekty podatku odliczonego przy inwestycji, gdy wycofanie następuje po upływie 10 lat.
Sprzedaż nieruchomości oraz świadczeń towarzyszących stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, a transakcja ta nie może być traktowana jako zbycie przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nabywcy przysługuje prawo do odliczenia VAT związanego z transakcją.
Organ podatkowy stwierdza, iż Gminie nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu, ponieważ efekty inwestycji będą wykorzystywane do zadań własnych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, działając tym samym jako organ władzy publicznej poza statusem podatnika VAT.
Czynność wycofania nieruchomości z działalności gospodarczej i jej dalsze wykorzystanie jako przedmiot najmu prywatnego nie jest czynnością neutralną podatkowo w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że nieruchomość nadal służy wykonywaniu opodatkowanej działalności gospodarczej. Zastosowanie zwolnienia VAT jest w takim wypadku nieuzasadnione.
Gmina, realizując zadanie budowy zbiornika retencyjnego, nie może odliczyć podatku naliczonego VAT, gdyż nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych; przedsięwzięcie stanowi realizację zadań własnych niebędących działalnością gospodarczą.
Oddanie do sieci energii wyprodukowanej w użyczonej instalacji fotowoltaicznej nie jest odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT przez Gminę. Gmina nie ma prawa odliczenia VAT naliczonego od wydatków na inwestycję, gdyż nie prowadzi czynności opodatkowanych VAT związanych z tym mieniem.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeżeli realizowane przez nie zadania publiczne, nałożone odrębnymi przepisami, są niedochodowe i nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych VAT.
Podatnik, będący jednostką samorządu terytorialnego, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeżeli nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a jedynie służą realizacji zadań publicznych, zgodnie z zakresem zadań własnych gminy niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Sprzedaż przez osobę fizyczną udziału w niezabudowanej działce nie stanowi działalności gospodarczej, jeżeli nie zostały podjęte aktywne działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Sprzedaż nie podlega opodatkowaniu VAT jako zarządzanie majątkiem prywatnym.
Sprzedaż udziału w działce nr 1, będącej nieruchomością niezabudowaną, nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż sprzedawca nie działa jako podatnik prowadzący działalność gospodarczą, a całość transakcji mieści się w ramach zarządzania majątkiem prywatnym, niewykonywanego dla celów zarobkowych.