Koszty związane z produkcją filmów na wskazanej platformie, obejmujące m.in. sprzęt nagraniowy, podróże i oprogramowanie, są uznawane za koszty uzyskania przychodów pod warunkiem ich prawidłowego udokumentowania, ponieważ są bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą wnioskodawcy i służą osiąganiu przychodów z reklam.
Rekompensata z tytułu poniesionych kosztów świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego nie wchodzi w zakres podstawy opodatkowania VAT zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie stanowi dopłaty do ceny usług transportowych.
Bilet jednorazowy na przewóz osób, wystawiony cyfrowo i zawierający dane sprzedawcy, może być uznany za fakturę VAT, spełniając obowiązek jej wystawienia, co wyłącza potrzebę dokumentowania sprzedaży odrębną fakturą.
Podatnik, nabywając bilety w ramach umów nominalnych, ma prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony, gdy wykorzystywane są one do sprzedaży opodatkowanej na terytorium kraju, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przepisy art. 8 ust. 2a podkreślają rolę podatnika jako usługobiorcy i usługodawcy.
W przypadku usług transportowych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania zapłaty i dostarczenia biletu przy użyciu e-portfela, który nie stanowi przedpłaty. Natomiast w zakresie usług parkingowych obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z regułami właściwymi dla usług najmu.
Opłaty dodatkowe związane z nieuregulowaniem należności parkingowej zawierają w sobie znamiona świadczenia usług, przez co stanowią wynagrodzenie opodatkowane VAT, pomimo iż ich charakter jest zbliżony do kar umownych.
Podatnikowi VAT, który ponosi wydatki na zakup biletów na konferencje branżowe związane z działalnością opodatkowaną, przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 i 8 ustawy o VAT, pod warunkiem, że wydatki te pozostają w związku z realizacją opodatkowanych czynności przez podatnika.
Wydatki poniesione przez podatnika na zakup biletów na konferencje branżowe, związane z działalnością gospodarczą w zakresie świadczenia usług wspólnych, mogą być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów, jeżeli wykazano związek przyczynowo-skutkowy z generowaniem przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
W podatku dochodowym od osób prawnych momentem powstania przychodu ze sprzedaży biletów na koncerty jest moment otrzymania zapłaty, a nie odbycia się koncertu, chyba że zapłata ma charakter definitywny. Koszty uzyskania przychodów, w tym zaliczki, są rozpoznawane w momencie odpowiadającym uzyskaniu przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 4b i 4c CIT.
Miastu przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT poniesionego na wydatki infrastruktury autobusowej, jako że służą one celom opodatkowanym VAT, a nieodpłatne przejazdy towarzyszą działalności gospodarczej prowadzonej przez Miasto i nie prowadzą do wykonywania czynności poza działalnością gospodarczą.
Wydatki na bilety na konferencje branżowe, ponoszone przez podatnika w związku z działalnością gospodarczą, stanowią koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, o ile spełnione są warunki definitywności, związku z działalnością gospodarczą i celowości w zapewnieniu przychodów.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia Biletów na wydarzenia lub do miejsc rozrywki, o ile miejscem świadczenia jest Polska, zgodnie z art. 28g ustawy o VAT. W przypadku miejsc świadczenia poza Polską, odliczenie nie przysługuje.
Import biletu w formie opaski materiałowej z chipem, przesyłanego z kraju trzeciego, nie stanowi importu towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski, zgodnie z art. 2 ust. 6 i 7 ustawy o VAT.
Wydatki na czesne za studia licencjackie i bilety na transport publiczny mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeśli są właściwie udokumentowane i bezpośrednio związane z przychodami działalności zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.
Nieodpłatne przekazanie pracownikom biletów na basen przez pracodawcę, jako darowizna, podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, a nie podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji brak obowiązków płatnika zaliczek na podatek dochodowy od wartości takich świadczeń.
Usługi agencyjne sprzedaży biletów kolejowych, wykonane w imieniu przewoźnika, dotyczące transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, kwalifikują się do zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, pod warunkiem że nie obejmują transakcji wyłącznie o charakterze materialno-technicznym.
"Odstępne" z tytułu anulowania biletu, pobierane przez przewoźnika, pełni funkcję odszkodowawczą, nie jest wynagrodzeniem za usługę i nie podlega opodatkowaniu VAT.
Sprzedaż biletów na przejazdy kolejowe przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących, zgodnie z poz. 37 i 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r., jeśli spełnione są wymogi dotyczące bezgotówkowej formy płatności i odpowiedniej ewidencji.
Wydatki na zakup sprzętu rekreacyjnego dla pracowników mogą stanowić koszty uzyskania przychodu, pod warunkiem właściwej dokumentacji. Wydatki poniesione na rzecz właściciela oraz udokumentowane biletami nie stanowią takich kosztów ze względu na ich osobisty charakter i brak właściwej dokumentacji.
Usługi pośrednictwa, w tym odsprzedaż biletów lotniczych i kolejowych przez Wnioskodawcę, stanowią usługę turystyki w rozumieniu art. 119 Ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu systemem marży. Opłaty transakcyjne, jako składnik tej usługi, nie mogą być traktowane jako odrębne wynagrodzenie.
Przychody pracowników uzyskane z programu biletowego organizowanego przez zagraniczną spółkę matkę nie stanowią przychodu ze stosunku pracy, lecz są przychodami z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, co zwalnia krajowego pracodawcę z obowiązków płatnika podatku dochodowego.
Wydatki poniesione na odpłatny transport dzieci niepełnosprawnych do lat 16 środkami publicznego transportu zbiorowego mogą być odliczone w ramach ulgi rehabilitacyjnej, jeśli są właściwie udokumentowane, zgodnie z wymogami art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług transportu pasażerskiego.