Wniesienie przez X aportem do sp. z o.o. dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa – A i B – stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wobec czego spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu.
Wniesienie przez gminę wkładu niepieniężnego w postaci działki do spółki prawa handlowego traktowane jest jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu VAT, co eliminuje możliwość wyłączenia z podatników VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wniesienie aportem Centrum do spółki przez gminę stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia, co uzasadnia pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przez gminę.
Wniesienie aportem domków, nie stanowiących zorganizowanej części przedsiębiorstwa, do nowo powstałej spółki z o.o. stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Wniesienie do spółki przez Miasto aportu w postaci niezabudowanej działki stanowi czynność odpłatnej dostawy towarów, kwalifikującą Miasto jako podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, pomimo braku prawa do odliczenia VAT naliczonego przy jej nabyciu.
Wniesienie aportem nieruchomości gruntowej do spółki przez gminę stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT, gdyż gmina w tym zakresie występuje jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a nie jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
Wniesienie aportem inwestycji do Spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części i w konsekwencji nie jest wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, lecz jest opodatkowaną odpłatną dostawą towarów, w ramach której podstawa opodatkowania oparta jest o wartość uzyskanych udziałów w spółce.
Aport infrastruktury transportowej przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółek miejskich stanowi opodatkowaną VAT odpłatną dostawę towarów; jednostka ma prawo do pełnego odliczenia VAT pod warunkiem wykorzystania środków do czynności opodatkowanych.
Wniesienie aportem infrastruktury wodociągowej do spółki przez Gminę nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podlega zatem opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od związanych z infrastrukturą wydatków.
Stanowiące przedmiot aportu budynki i budowle, które były użytkowane przez okres dłuższy niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednakże aport stalowych wiat, które nie są trwale związane z gruntem, podlega opodatkowaniu VAT.
Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wniesienie aportem nieruchomości i autobusów do spółki prawa handlowego, w ramach odpłatnej dostawy towarów. W przypadku spełnienia przesłanek do wyłączenia fakultatywnego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10, a także zasady art. 86, wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, jeżeli przedmiot aportu jest używany do działalności opodatkowanej.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę do Spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, oraz podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy. Pełne odliczenie podatku VAT naliczonego przysługuje zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.
Wniesienie aportem infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji I oraz zakupionego sprzętu nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, i jako takie podlega opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, Gmina ma prawo do jednorazowej korekty VAT naliczonego przy wniesieniu aportu, zgodnie z zasadami określonymi w art. 91 ustawy o VAT.
Nieodpłatne udostępnienie sieci kanalizacyjnej spółce przez Gminę nie podlega opodatkowaniu VAT. Wniesienie tego majątku aportem może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na budowę i modernizację infrastruktury."
Wniesienie aportem przez Gminę infrastruktury do Spółki jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT i nie kwalifikuje się jako transakcja zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących inwestycję, przy braku przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 12 ust. 3j ustawy o CIT, korekta przychodów i kosztów uzyskania przychodów wynikająca z uznania czynności prawnych za bezskuteczne powinna być dokonana w okresie wystawienia faktury korygującej, a przychód podatkowy nie powstaje na skutek samego uznania czynności za bezskuteczne.
Wniesienie aportem nakładów na infrastrukturę oświetleniową przez gminę do spółki prawa handlowego, realizowane w ramach zadań własnych gminy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a związane z inwestycją wydatki nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Wniesienie aportu w postaci budynku krytej pływalni do spółki prawa handlowego, po spełnieniu warunków art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, kwalifikuje się jako zwolniona dostawa towarów z punktu widzenia podatku od towarów i usług, jeśli od pierwszego zasiedlenia upłynęło więcej niż dwa lata.
Planowany aport nieruchomości 1 oraz nieruchomości 2 do spółki komunalnej Miasta będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, z uwagi na upływ okresu czasu od pierwszego zasiedlenia przekraczającego dwa lata.
Wniesienie przez Gminę aportem do spółki środków trwałych powstałych w ramach inwestycji stanowi dostawę towarów opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia podatkowego, a podstawą opodatkowania jest suma wartości nominalnej udziałów oraz kwota VAT uiszczona przez spółkę na rzecz Gminy, pomniejszona o podatek VAT.
Wniesienie aportem nakładów inwestycyjnych Gminy na działki niebędące jej własnością uznaje się za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia. Nakłady na działkach własnych traktuje się jako odpłatną dostawę towarów, również podlegającą VAT bez zwolnienia. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z zaopatrzeniem.
Czynność wniesienia aportu Autobusów i Stacji ładowania do Spółki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie spełniono przesłanek do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 uptu. Podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest wartość nominalna udziałów otrzymanych w zamian za aport, obliczana jako wartość netto z uwzględnieniem podatku od towarów i usług.
Wniesienie aportem do Spółki budynku wraz z infrastrukturą techniczną, kontenerową stacją transformatorową, agregatem prądotwórczym, zagospodarowaniem terenu oraz wyposażeniem budynku.