Interpretacja ogólna w sprawie opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego polegających na instalacji systemów odnawialnych źródeł energii oraz usuwaniu azbestu w związku wyrokami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 marca 2023 r. w sprawach C-612/21 Gmina O. i C-616/21 Gmina L.
Wyłączenie równowartości odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nieodpłatnie przekazanych przez Gminę do Zakładu z przychodów wykonanych Zakładu w prewspółczynniku zgodnym z Rozporządzeniem.
Zatem analizując przedstawiony opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że równowartość odpisów amortyzacyjnych środków trwałych sfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego oraz środków trwałych sfinansowanych z wkładu własnego organizatora nie będzie stanowiła przychodów samorządowej jednostki kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, a tym samym w rozumieniu
Brak obowiązku uwzględnienia jako przychodu wykonanego zakładu budżetowego równowartości odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych dla celów obliczenia prewspółczynnika.
Nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z Inwestycją, obliczonej według prewspółczynnika powierzchniowego.
Brak uznania, że równowartość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekazywanych do Zakładu przez Gminę oraz stan środków obrotowych na początek okresu sprawozdawczego stanowią przychody wykonane zakładu w rozumieniu rozporządzenia w sprawie prewspółczynnika.
Dotyczy sposobu ustalenia podstawy opodatkowania i zasad odliczania podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług.
Prawo do odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków bieżących (wynagrodzenia) oraz wydatków inwestycyjnych (zakup autobusów) związanych ze świadczeniem usług transportu zbiorowego zgodnie ze sposobem określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, Prawo do odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków związanych ze świadczeniem usług transportu zbiorowego za pomocą prewspółczynnika
Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych przekazanych do Zakładu przez Gminę nie stanowią przychodów zakładu budżetowego w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, nie należy ich uwzględniać dla celów obliczenia wartości prewspółczynnika dla Zakładu w mianowniku proporcji, o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.
Podatek od towarów i usług w zakresie ustalenia czy dla celów obliczenia prewspółczynnika dla zakładu budżetowego jako przychód wykonany zakładu należy uwzględniać: równowartość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz wartość naliczonych, ale nieuzyskanych odsetek od nieterminowych płatności.
Nieuwzględnienie wartości odpisów amortyzacyjnych oraz stanu środków obrotowych na początek okresu sprawozdawczego przy ustaleniu proporcji na podstawie art. 86 ust. 2a-2h.
Brak uznania, że równowartość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekazywanych do Zakładu przez Gminę oraz stan środków obrotowych na początek okresu sprawozdawczego stanowią/będą stanowić przychody wykonane zakładu budżetowego w rozumieniu § 2 pkt 11 rozporządzenia w sprawie pre-współczynnika.
Określenie, czy dla celów obliczenia wartości prewspółczynnika dla Zakładu w mianowniku proporcji, o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie prewspółczynnika, należy uwzględniać równowartość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekazanych do Zakładu przez Gminę oraz stan środków obrotowych na początek okresu sprawozdawczego.
Braku obowiązku uwzględniania wartości pokrycia odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych przekazywanych do Zakładu przez Gminę w przychodach wykonanych zakładu budżetowego dla celów obliczenia wartości prewspółczynnika, jeśli wartości te nie są przychodem w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz braku obowiązku uwzględniania wartości dotacji celowych
Obowiązek ujmowania przy ustalaniu prewspółczynnika, o którym mowa w § 3 ust. 2 i ust. 3 Rozporządzenia, obrotu z tytułu Sprzedaży Nieruchomości. Obowiązek ujmowania przy ustalaniu prewspółczynnika, o którym mowa w § 3 ust. 2 i ust. 3 Rozporządzenia, obrotu z tytułu Opłat za użytkowanie wieczyste. Obowiązek ujmowania przy ustalaniu prewspółczynnika, o którym mowa w § 3 ust. 2 i ust. 3 Rozporządzenia
Brak obowiązku uwzględniania w mianowniku proporcji, o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia, równowartości odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz stanu środków obrotowych na początek okresu sprawozdawczego.
W zakresie braku obowiązku uwzględnienia w mianowniku proporcji, o której mowa w § 3 ust. 4 Rozporządzenia, równowartości odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz braku obowiązku uwzględniania wartości dotacji celowych w przychodach wykonanych zakładu budżetowego dla celów obliczenia wartości prewspółczynnika, jeżeli wartości te nie wynikają z wykonania
Przy kalkulacji prewspółczynnika, o którym mowa w § 3 ust. 2 Rozporządzenia w zw. z art. 86 ust. 2a i 2g ustawy, powinni Państwo uwzględniać wartość dokonanych aportów, tj. aportu nakładów oraz składników ruchomych uprzednio dzierżawionych spółce oraz aportu w postaci gruntu wraz z dokumentacją projektów i pozwoleniem na budowę.
Brak obowiązku uwzględnienia w mianowniku proporcji, o której mowa w § 3 ust. 4 Rozporządzenia, równowartości odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekazanych do Zakładu, kwoty rozliczeń wewnętrznych dokonywanych między oddziałami Zakładu oraz stanu środków obrotowych na początek okresu sprawozdawczego.
brak uwzględniania odpisów amortyzacyjnych oraz stanu środków obrotowych zakładu budżetowego w mianowniku prewspółczynnika
Określenie, czy równowartość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekazanych do Zakładu przez Gminę oraz stan środków obrotowych na początek okresu sprawozdawczego stanowią przychody wykonane zakładu budżetowego w rozumieniu § 2 pkt 11 rozporządzenia w sprawie prewspółczynnika, a zatem czy wartość ta powinna być uwzględniana przez Gminę przy wyliczaniu
określenie, czy dla celów obliczenia wartości prewspółczynnika dla Zakładu w mianowniku proporcji, o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie prewspółczynnika, należy uwzględniać wartość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekazanych do Zakładu przez Gminę oraz stan środków obrotowych na początek okresu sprawozdawczego
Wskazania, czy w mianowniku proporcji, o której mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie prewspółczynnika, należy uwzględniać równowartość odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przekazanych do Zakładu przez Gminę oraz stan środków obrotowych na początek okresu sprawozdawczego.