Zwolnienie z VAT przy imporcie ma zastosowanie tylko wtedy, gdy spełnione są wszystkie warunki dotyczące miejsca dostawy i właściwej dokumentacji transakcji międzynarodowych.
Susz konopny (CN 1211 90 86) nie jest uznawany za wyrób akcyzowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, co wyklucza jego opodatkowanie akcyzą w Polsce oraz obowiązki rejestracyjne dla wnioskodawcy, w tym przy dostawach wewnątrzwspólnotowych.
Podmiot zużywający alkohol etylowy częściowo skażony zwolniony z podatku akcyzowego jest zobowiązany do składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ oraz prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie, zgodnie z art. 24e ust. 1 pkt 1 oraz art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Sprowadzanie do Polski urządzeń do waporyzacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 34e u.p.a., w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika na terytorium kraju.
Susz konopny klasyfikowany do kodu CN 1211 90 86 nie spełnia kryteriów wyrobu akcyzowego na mocy ustawy akcyzowej, a sprzedaż wewnątrzwspólnotowa tego suszu nie generuje obowiązku podatkowego akcyzy oraz nie wymaga rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego w Polsce.
Susz konopny klasyfikowany do kodu CN 1211 90 86, nie zawierający nikotyny ani nie przeznaczony do palenia i klasyfikowany jako produkt techniczny, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium Polski oraz w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych, co skutkuje brakiem obowiązków akcyzowych dla Wnioskodawcy.
Wniesienie przez Wnioskodawcę aportu w postaci specjalistycznych pojazdów do spółki stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT, co wyklucza możliwość zastosowania wyłączenia podatkowego dla organów władzy publicznej przewidzianego w art. 15 ust. 6 tejże ustawy, nawet w przypadku realizacji zadań publicznych.
Wniesienie aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez jednostkę samorządu terytorialnego stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT, gdyż jest czynnością cywilnoprawną a nie publicznoprawną (art. 7 w zw. z art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o VAT).
Wniesienie do spółki przez Miasto aportu w postaci niezabudowanej działki stanowi czynność odpłatnej dostawy towarów, kwalifikującą Miasto jako podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, pomimo braku prawa do odliczenia VAT naliczonego przy jej nabyciu.
Wniesienie aportem nieruchomości gruntowej do spółki przez gminę stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT, gdyż gmina w tym zakresie występuje jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a nie jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
Wniesienie przez gminę niepieniężnego aportu do spółki w postaci infrastruktury kanalizacyjnej stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, z wyłączeniem zwolnienia, oraz uprawnia do odliczenia całości VAT naliczonego.
Motocykl stanowi pojazd samochodowy w rozumieniu art. 5a pkt 19a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wyklucza możliwość jego jednorazowej amortyzacji przewidzianej dla małych podatników w art. 22k ust. 7 ustawy.
Znakowanie podatkowymi znakami akcyzy wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę musi nastąpić przed ich przemieszczeniem na terytorium kraju, nie później niż przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Wniesienie Oddziału jako wkładu niepieniężnego do spółki z o.o. stanowi transakcję, która na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż Oddział kwalifikuje się jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Wniesienie aportu nieruchomości gruntowych przez gminę do spółki komunalnej w zamian za udziały nosi znamiona działalności gospodarczej i stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Gmina, wykonując tę czynność, działa jako podatnik VAT, a nie jako organ władzy publicznej.
Wniesienie aportem nieruchomości przez gminę do spółki komunalnej, realizowane jako czynność cywilnoprawna, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż czynność taka, choć związana z zadaniami publicznymi, czyni gminę podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.
Sprzedaż odpadu w postaci miazgi wiśniowej z alkoholem, przeznaczonego do utylizacji, zgodnie z akceptowanymi normami zużycia alkoholu, nie skutkuje utratą zwolnienia z akcyzy ani nie powoduje obowiązku podatkowego, gdyż zachowane są warunki zwolnienia określone w ustawie o podatku akcyzowym.
Refakturowanie kosztów energii elektrycznej nabytej z akcyzą na najemców, bez obciążenia ich za energię z mikroinstalacji, nie powoduje obowiązku zapłaty podatku akcyzowego zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Spółka, jako mały podatnik, musi stosować preferencyjną stawkę CIT w wysokości 9% do czasu przekroczenia progowego przychodu 2 mln euro, a po przekroczeniu winna stosować stawkę 19%. Przychody z NFZ za 2024 r., związane z aneksami ze stycznia 2025 r., winny być ujęte jako przychód 2024 r.
Związek międzygminny wnoszący aportem mienie powstałe w wyniku inwestycji do spółki zależnej działa jako podatnik VAT, co umożliwia mu odliczenie podatku naliczonego, gdyż czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.
Zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji na magazynowanie energii elektrycznej, podczas rozruchu instalacji, nie podlega opodatkowaniu akcyzą. Po uzyskaniu koncesji, zużycie to staje się przedmiotem opodatkowania, z wyłączeniem nieudokumentowanych strat technologicznych, a energia zużywana na potrzeby własne magazynu nie kwalifikuje się do zwolnienia z akcyzy.
Wniesienie przez Gminę aportu do własnej spółki komunalnej, w celu objęcia udziałów, jest czynnością cywilnoprawną, objętą obowiązkiem podatkowym VAT, wykraczającą poza zakres wyłączeń przewidzianych dla organów władzy publicznej na gruncie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT oraz art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE.