Wniesienie przez X aportem do sp. z o.o. dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa – A i B – stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wobec czego spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu.
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na zakup autobusu niskoemisyjnego, albowiem nabycie to nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu ustawy o VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z uwagi na realizację zadań o charakterze nieodpłatnym i publicznym, które nie generują czynności opodatkowanych. Udział w działaniach wskazanych w ramach projektu nie skutkuje możliwością obniżenia kwoty podatku należnego.
Aport infrastruktury transportowej przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółek miejskich stanowi opodatkowaną VAT odpłatną dostawę towarów; jednostka ma prawo do pełnego odliczenia VAT pod warunkiem wykorzystania środków do czynności opodatkowanych.
Podatnik, który prowadzi działalność agroturystyczną korzystającą ze zwolnienia podmiotowego z VAT oraz nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik tego podatku, nie ma prawa do odliczenia ani odzyskania podatku naliczonego od zakupów związanych z inwestycją w tę działalność.
Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega wniesienie aportem nieruchomości i autobusów do spółki prawa handlowego, w ramach odpłatnej dostawy towarów. W przypadku spełnienia przesłanek do wyłączenia fakultatywnego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10, a także zasady art. 86, wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, jeżeli przedmiot aportu jest używany do działalności opodatkowanej.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu autobusów elektrycznych oraz ładowarki, gdyż są one wykorzystywane do realizowania zadań własnych w zakresie transportu zbiorowego, które nie stanowią działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.
Gmina, realizując zadania niepowiązane z czynnościami opodatkowanymi, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nawet jeśli jest czynnym podatnikiem tego podatku.
Gmina, realizując zadania dotyczące usuwania azbestu, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu usług, gdyż nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi. Rozliczenia dokonywane w ramach działań własnych samorządu, nie prowadzą do powstania zobowiązania podatkowego ani prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.
Gmina, realizując projekt transportu i unieszkodliwiania azbestu, nie działa jako podatnik VAT, gdyż czynności mają charakter publicznoprawny i są nieodpłatne, wyłączając je z opodatkowania podatkiem VAT oraz prawa do jego odliczenia.
Nieodpłatne udostępnienie sieci kanalizacyjnej spółce przez Gminę nie podlega opodatkowaniu VAT. Wniesienie tego majątku aportem może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na budowę i modernizację infrastruktury."
Spółdzielnia Mieszkaniowa nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług związanych z usuwaniem kanałów zsypowych zawierających azbest, gdyż koszty te dotyczą czynności zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT, co zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, wyklucza taką możliwość.
Dotacja z WFOŚiGW uzyskana na realizację zadania usuwania azbestu z nieruchomości gminnych nie stanowi elementu podstawy opodatkowania VAT z uwagi na jej charakter kosztowy oraz brak odpłatnego świadczenia usług. Gmina nie ma również prawa do odliczenia VAT naliczonego związanego z tym zadaniem.
Gmina A, realizując zadanie usuwania azbestu z nieruchomości, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zadanie to, związane z działaniami własnymi gminy i niegenerujące dochodów, nie stanowi czynności opodatkowanej.
Wniesienie aportem nakładów na infrastrukturę oświetleniową przez gminę do spółki prawa handlowego, realizowane w ramach zadań własnych gminy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a związane z inwestycją wydatki nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Podatnikowi, którego czynności są w całości zwolnione z podatku VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z czynnościami zwolnionymi. Prace remontowe związane z usuwaniem azbestu w budynkach wykorzystywanych do celów zwolnionych nie dają podstawy do odliczenia VAT.
Miasto, działające jako jednostka samorządu terytorialnego, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji zadań publicznych, gdy nabycia związane z tymi zadaniami są fakturowane na beneficjentów dotacji i nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Powiat, realizując projekt infrastrukturalny o charakterze publicznym i niekomercyjnym, nie występuje jako podatnik VAT. Skutkuje to brakiem prawa Powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Nieodpłatne przekazanie nagród uczestnikom akcji promocyjnej, bez związku z czynnościami opodatkowanymi, jest wyłączone spod działania ustawy o VAT, bez prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Czynność wniesienia aportu Autobusów i Stacji ładowania do Spółki podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie spełniono przesłanek do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 uptu. Podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest wartość nominalna udziałów otrzymanych w zamian za aport, obliczana jako wartość netto z uwzględnieniem podatku od towarów i usług.
Odliczenie w całości podatku VAT naliczonego od zakupu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą techniczną udostępnionych nieodpłatnie Spółce.
Brak opodatkowania nieodpłatnego udostępnienia Spółce nabytych w ramach realizacji Projektu autobusów i urządzeń, brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Projektu.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w części dotyczącej wydatków poniesionych na budową ścieżek pieszo-rowerowych, przebudowę i budowę dróg, pętli autobusowej, rozbudową systemu, wymianę oświetlenia ulicznego oraz promocję projektu oraz jego nadzór, prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu w części dotyczącej rozbudowy miejskiej aplikacji.
Transakcja przekazania infrastruktury w drodze aportu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych przy realizacji ww. inwestycji w związku z zamiarem wniesienia jej aportem do Spółki.