Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Przychody fundatora z tytułu otrzymania świadczeń oraz mienia w związku z likwidacją fundacji rodzinnej, której mienie było wnoszone wyłącznie przez fundatorów-małżonków, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT, gdy proporcje udziału fundatora wynoszą 100%.
Świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi opodatkowaną działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, zaś świadczenia na rzecz wewnętrznych jednostek gminy nie powodują konieczności naliczania VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego może być realizowane przy pomocy alternatywnego pre-współczynnika metrażowego, właściwie
Miasto może dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie proporcji czasowej, uwzględniającej rzeczywiste użycie obiektów do działalności gospodarczej, jako bardziej reprezentatywne narzędzie niż prewspółczynnik z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Wnioskodawczyni ma uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy kosztach Projektu, po uwzględnieniu odpowiednich proporcji wynikających z art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy VAT oraz właściwych rozporządzeń, zapewniając rozdzielenie działalności gospodarczej od pozostałej działalności instytucji.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług dostarczania wody odbiorcom zewnętrznym stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, podczas gdy dostawy wody na rzecz jednostek organizacyjnych gminy nie podlegają opodatkowaniu. JST ma prawo do zastosowania własnego, reprezentatywnego sposobu określenia proporcji odliczenia VAT, opierającego się na miernikach zużycia wody.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przeznaczonej do czynności opodatkowanych. W przypadku infrastruktury częściowo wykorzystywanej do celów nieobjętych VAT, odliczenie podlega proporcji. Brak prawa do odliczenia dotyczy wydatków na drogi publiczne.
Świadczenia wypłacane beneficjentom fundacji rodzinnej będącym fundatorami i członkami ich najbliższej rodziny są zwolnione z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 Ustawy o PIT, jeśli spełniają warunki dotyczące rodzaju świadczenia i proporcji wartości wniesionego mienia.
Odpłatne udostępnianie świetlic przez Gminę na rzecz podmiotów zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu VAT bez możliwości zwolnienia, a Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych przy zastosowaniu metody proporcji.
Podatnikowi, który nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania podatku naliczonego do czynności zwolnionych lub opodatkowanych, przysługuje prawo odliczenia podatku VAT zgodnie z proporcją określoną na podstawie obrotów, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego na inwestycje służące zarówno działalności opodatkowanej, jak i nieopodatkowanej, poprzez zastosowanie proporcji VAT zgodnie z § 3 ust. 2 Rozporządzenia, spełniając przesłanki z art. 86 ust. 1 i 2a ustawy o VAT.
Dochody uzyskane z działalności produkcyjnej prowadzonej w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, której częściowy proces odbywa się poza nią, lecz służący celom marginalnym, podlegają zwolnieniu podatkowemu według art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. W ramach rozliczania kosztów wspólnych należy stosować zasadę proporcjonalnego ich podziału względem uzyskanych przychodów strefowych i pozastrefowych.
Dochód uzyskany z działalności gospodarczej wykonywanej w ramach specjalnej strefy ekonomicznej jest zwolniony z opodatkowania, gdy spełnia warunki określone w decyzji o wsparciu. Koszty transportu, amortyzacyjne oraz wynikające z różnic kursowych i kredytów powinny być przypisane do działalności strefowej, o ile są bezpośrednio związane z nową inwestycją, a ich proporcjonalne rozliczanie opiera się
Usługi cash poolingu oraz pożyczki świadczone przez Udziałowca na rzecz polskiej Spółki, jako odrębnego podmiotu, stanowią odpłatne świadczenie usług, podlegające mechanizmowi odwrotnego obciążenia podatkowego VAT, z jednoczesnym zastosowaniem zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 i pkt 40 ustawy o VAT.
Gmina, działając jako podatnik VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami w infrastrukturę kanalizacyjną poprzez zastosowanie prewspółczynnika metrażowego, odzwierciedlającego rzeczywiste wykorzystanie tej infrastruktury do czynności opodatkowanych. Otrzymanie dofinansowania nie wyklucza możliwości odliczenia VAT.
Czynności realizowane w ramach umowy cash poolingu przez Spółkę nie stanowią odpłatnych świadczeń usług w rozumieniu ustawy o VAT, nie generując obowiązku podatkowego z tego tytułu. W związku z tym Spółka nie jest zobowiązana do proporcjonalnego odliczenia podatku VAT naliczonego, a ewentualne usługi bankowe są zwolnione z opodatkowania.
Transakcje hedgingowe typu commodity swap, w przypadku dodatnich różnic, podlegają opodatkowaniu w miejscu siedziby kontrahenta usługobiorcy. Natomiast w przypadku ujemnych różnic i Opłaty rocznej Spółka powinna rozpoznać VAT jako import usług, o ile zostaną spełnione wymogi dotyczące zwolnienia. Rozliczenia te nie mogą być traktowane jako pomocnicze dla ustalenia proporcji w VAT.
Jeżeli w trakcie okresu korekty zmieni się przeznaczenie składnika majątku podlegającego VAT z działalności mieszanej na wyłącznie zwolnioną, organ podatkowy wymaga jednorazowej korekty odliczonego podatku w odniesieniu do pozostałych lat okresu korekty, zabraniając dalszego rocznego rozliczania według pierwotnej proporcji.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z modernizacją świetlicy, gdyż projekt nie służy bezpośrednio czynnościom opodatkowanym. Wydatki nie mogą być jednoznacznie przypisane do działalności gospodarczej, a obliczona proporcja w ujęciu art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wynosi 0%.
Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT dotacji na inwestycję. Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. inwestycji w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy oczyszczalni ścieków dla szkół podstawowych na terenie Gminy. Prawo do odliczenia części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji
Uznanie Fundacji za podatnika VAT w związku z działaniami nakierowanymi na powstanie Platformy Szkoleniowej oraz w związku z wniesieniem aportu do Spółki; uznanie wniesienia praw do Platformy Szkoleniowej aportem do Spółki za odpłatne świadczenie usług, tj. transakcję opodatkowaną VAT; określenie momentu powstania obowiązku podatkowego po stronie Fundacji w związku z aportem praw do Platformy Szkoleniowej
Brak opodatkowania czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu. Brak uznania otrzymanego dofinansowania i wkładów własnych za element podstawy opodatkowania. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do celów realizacji Projektu. Brak obowiązku stosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, w sytuacji
Nieopodatkowanie dofinansowania, które gmina otrzyma z PROW na realizację inwestycji w zakresie w jakim dotyczy budynków jednorodzinnych należących do mieszkańców gminy, budynków użyteczności publicznej oraz budynków komunalnych. Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji w części w jakiej dotyczą budynków jednorodzinnych należących