Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej na podstawie umowy cywilnoprawnej z powiatem nie stanowi samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeśli zleceniobiorca nie ponosi ryzyka ekonomicznego i odpowiedzialności wobec osób trzecich, korzystając z infrastruktury zleceniodawcy.
Jednorazowa amortyzacja środków trwałych, nabytych w ramach pomocy de minimis, możliwa jest w stosunku do środków finansowanych pożyczką stanowiącą również pomoc de minimis, o ile nie dochodzi do podwójnego rozliczenia tej samej formy pomocy.
Fundacja, świadcząc od 1 stycznia 2026 r. na rzecz powiatów i organizacji pozarządowych nieodpłatną pomoc prawną oraz poradnictwo obywatelskie w ramach umów zlecenia, jest podatnikiem VAT, a świadczone usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych podatku VAT, bez zwolnień przewidzianych w przepisach.
Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej przez radcę prawnego na podstawie umów z powiatami nie stanowi samodzielnej działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na gruncie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, gdyż zleceniobiorca nie ponosi ryzyka ekonomicznego, korzysta z infrastruktury zleceniodawcy oraz nie jest odpowiedzialny wobec osób trzecich.
Wydatki ponoszone przez spółkę na rzecz uchodźców z Ukrainy, w części związanej z otrzymywanym świadczeniem pieniężnym od fundacji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami, gdyż brak jest związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz celem uzyskania, zabezpieczenia lub zachowania przychodów.
Zmiana statusu przedsiębiorstwa z małego na średniego w trakcie realizacji inwestycji w SSE nie wpływa na wysokość przysługującej pomocy publicznej ustalonej na dzień wydania zezwolenia strefowego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT. Intensywność pomocy pozostaje niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.
Środki finansowe pobierane przez Podatnika w związku z realizacją obowiązku zwrotu nieuprawnionej pomocy publicznej do Zarządcy Rozliczeń nie stanowią przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ze względu na brak definitywnego przysporzenia majątkowego po stronie Podatnika.
Nieodpłatna pomoc prawna świadczona przez radcę prawnego w ramach umowy z powiatem i stowarzyszeniem nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej VAT, gdyż radca nie ponosi ryzyka gospodarczego, a stosunek prawny przypomina stosunek pracy.
Część świadczenia na utrzymanie lokalu mieszkalnego przypadająca na osoby tworzące rodzinę zastępczą podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, zaś Ośrodek Pomocy Społecznej nie jest zobowiązany do poboru zaliczek podatkowych od tej części świadczenia.
Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej przez adwokata na zlecenie powiatu, na podstawie umowy zlecenia, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, o ile przychody z tego tytułu zostały uznane za przychody z działalności wykonywanej osobiście, a powiat ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich.
Środki otrzymane przez Spółkę w ramach międzynarodowego programu Akcelerator z funduszy UE, jako bezzwrotna pomoc zagraniczna, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT.
Adwokata świadcząca na podstawie umowy zlecenia nieodpłatną pomoc prawną i mediację, na zasadach określonych przez ustawę, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż działa jako samodzielny podatnik, ponoszącą wyłączną odpowiedzialność za świadczenia wobec osób trzecich, co nie wyklucza opodatkowania, zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.
Świadczenia pieniężne otrzymywane przez spadkobierców osób odznaczonych medalem Sprawiedliwych wśród Narodów Świata są zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z ustawą o zwolnieniu świadczeń z tytułu prześladowań przez nazistowskie Niemcy.
Zmiana statusu przedsiębiorcy z małego na średniego po dacie uzyskania decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej ustalony na dzień jej wydania.
Świadczenie nieodpłatnej pomocy prawnej na podstawie umowy z Miastem nie podlega opodatkowaniu VAT, a brak obowiązku wystawienia faktur czy rachunków uprawnia do dokumentowania wynagrodzenia notami księgowymi.
Świadczenie przez adwokata nieodpłatnej pomocy prawnej w ramach umowy z Powiatem, nie jest samodzielną działalnością gospodarczą, a zatem nie podlega opodatkowaniu VAT. Czynności te można dokumentować za pomocą not księgowych, a nie faktur.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT świadczenia usług udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej. Dokumentowanie ww. czynności.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT świadczenia usług nieodpłatnej pomocy prawnej. Dokumentowanie ww. czynności.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT świadczenia usług udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej.
Niepodleganie opodatkowania podatkiem VAT świadczenia usług udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, udokumentowanie ww. czynności notą księgową.
Interpretacja indywidualna w zakresie obowiązku odprowadzania podatku VAT z tytułu uzyskiwanego wynagrodzenia za realizację świadczeń z zakresu nieodpłatnej pomocy prawnej.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT świadczenia usług udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, - dokumentowanie ww. czynności.
Aby wpłata mogła zostać uznana za darowiznę w celu prawidłowego zgłoszenia do opodatkowania, koniecznym jest, aby darczyńca był możliwy do zidentyfikowania przynajmniej z imienia i nazwiska. Wszystkie wpłaty od anonimowych darczyńców, lub których nie można zidentyfikować (oznaczone mailem, nickiem, loginem, samym imieniem, itp.) nie mogą zostać uznane za darowizny. Do wpłat od osób, które można zidentyfikować