W 2023 r. zapadło wiele ważnych orzeczeń w zakresie wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych przysługujących pracownikom. Sądy zajmowały stanowiska m.in. w kwestiach wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, wieloskładnikowości wynagrodzenia w umowie o pracę, zwrotu kosztów podróży służbowych czy wykorzystywania samochodów prywatnych do celów służbowych. Rozpatrywane było też prawo pracowników do odpraw emerytalno-rentowych
Podatnik otrzymał odszkodowanie za zniszczony środek trwały. Nie chce go remontować. Chce kupić drugi, tego samego rodzaju, żeby zastąpił pierwszy. Czy w takim przypadku otrzymane odszkodowanie korzysta ze zwolnienia z PIT?
Podatnik dostał odszkodowanie od ubezpieczyciela za zniszczony samochód osobowy stanowiący środek trwały. Ma zamiar przeznaczyć otrzymane pieniądze na wyremontowanie tego auta. Czy w takim przypadku odszkodowanie może skorzystać ze zwolnienia z PIT?
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Podatnik opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych otrzymał odszkodowanie z firmy ubezpieczeniowej za zniszczone auto będące środkiem trwałym. Czy pieniądze, które otrzymał powinien opodatkować?
Czy otrzymany z ubezpieczenia zwrot za zniszczony środek trwały (laser medyczny) jest przychodem, jeśli wydam go na zakup nowego, takiego samego środka trwałego? Czy zwrot jest przychodem, od którego płacę podatek, a nowy środek umarzam zgodnie z przepisami updof? Czy jest możliwe pomniejszenie o kwotę zwrotu z ubezpieczenia wartości nowego środka trwałego i umorzenie pozostałej kwoty?
Przedsiębiorca wycofał z działalności gospodarczej samochód osobowy. Przed upływem 6 lat od dokonania tej czynności miał wypadek i samochód uległ całkowitemu zniszczeniu. Ubezpieczyciel wypłacił odszkodowanie z AC. Czy odszkodowanie to będzie przychodem z działalności gospodarczej?
Odszkodowania to nierozerwalny element naszego życia gospodarczego. Ich otrzymanie bądź zapłata wywiera określone skutki podatkowe. Większość z nich jest przychodem, który często jednak korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Płacąc odszkodowania, należy mocno przeanalizować możliwość ich zaliczenia do kosztów. Wiele odszkodowań jest bowiem wprost wyłączonych z kosztów. W raporcie przedstawiamy
Nie każda płatność dokonana na rzecz kontrahentów, w sytuacji braku dostawy towarów, stanowi płatność za świadczone usługi. Świadczenie usług jako czynność opodatkowana VAT występuje, gdy można wskazać identyfikowalne świadczenie na rzecz drugiej strony transakcji. Brak świadczenia na rzecz innego podmiotu oznacza, że nie ma czynności opodatkowanej - wyrok WSA we Wrocławiu z 23 lipca 2013 r., sygn.
Firma wykonuje usługi z zakresu zimowego utrzymania dróg i otrzymuje wynagrodzenie za efektywnie wykonaną pracę. Zgodnie z umową w związku z niewykonywaniem pracy przysługuje jej również wynagrodzenie - zwrot utraconych korzyści. Wystawiła więc fakturę sprzedaży "z tytułu rekompensaty utraconych korzyści za nieotrzymanie ryczałtu". Jaką stawką VAT powinno być opodatkowane takie wynagrodzenie? Czy należy
Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest dostarczanie różnego rodzaju towarów do sklepów spożywczych. Umowy, które spółka zawiera ze swoimi dostawcami, skonstruowane są w taki sposób, że w razie nieuzasadnionej zwłoki w dostawie towarów kontrahent jest zobowiązany do opłacenia kary umownej. Czy nałożenie kary umownej
Pomimo że roczna korekta VAT jest dokonywana przez podatników już po raz kolejny, to w dalszym ciągu sprawia niemało trudności, przy czym czasu na jej dokonanie pozostało już niewiele. Podatnicy, na których ciąży ten obowiązek, powinni rozliczyć korektę w deklaracji VAT składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, którego ona dotyczy. Oznacza to, że korektę podatku
Rozwiązanie umowy o pracę stanowi zakończenie stosunku pracy. Nie oznacza to jednak, że z tą chwilą gasną wzajemne zobowiązania finansowe stron. Nie chodzi tu tylko o wypłatę pensji, ale i innych świadczeń związanych z pracą (ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, dodatków do wynagrodzenia, odpraw itp.).
Stosunek pracy ustał 31 grudnia 2003 r. Nie wydaliśmy zwolnionemu pracownikowi w terminie świadectwa pracy, dlatego wniósł on sprawę do sądu pracy, a sąd przychylił się do jego wniosku i przyznał mu odszkodowanie za 4 tygodnie. Czy od odszkodowania powinniśmy naliczyć zaliczkę na podatek i składki na ZUS?