Gmina, świadcząc odpłatne usługi dostawy wody i odbioru ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych, jest zobowiązana do stosowania bardziej reprezentatywnej metody proporcji opartej na zużyciu, zamiast pre-współczynnika z rozporządzenia, do odliczeń VAT – w zakresie działalności gospodarczej i opodatkowanej na zasadach ogólnych.
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Gmina, jako podatnik VAT, świadcząc odpłatne usługi dostarczania wody i odbioru ścieków, działa w ramach działalności gospodarczej podlegającej VAT. Prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną powinno być określone proporcją, uwzględniającą zużycie wody i ścieków. Metoda metrażowa jest zasadna i bardziej zgodna ze specyfiką działalności
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji w infrastrukturę kanalizacyjną przy użyciu prewspółczynnika metrażowego, który bardziej precyzyjnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do działalności opodatkowanej, niż wzór z rozporządzenia Ministra Finansów.
Odpłatne udostępnianie świetlic wiejskich przez gminę na rzecz podmiotów zewnętrznych jest działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niezależnie od realizacji zadań własnych gminy; gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych w oparciu o proporcję określoną art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Odpłatne udostępnianie świetlicami na podstawie umów cywilnoprawnych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych na oczyszczalnie ścieków przy świetlicach, z zastosowaniem preproporcji, lecz nie przy szkole, gdzie takie prawo nie istnieje z uwagi na brak czynności opodatkowanych.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji kanalizacyjnych według prewspółczynnika metrażowego, ale nie od inwestycji drogowych, gdyż te pozostają w zakresie zadań własnych gminy niepodlegających VAT.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Natomiast usługi w zakresie dostaw wody dla odbiorców wewnętrznych nie są opodatkowane VAT. Gmina ma prawo stosować pre-współczynnik metrażowy jako metodę proporcjonalnego odliczania, który bardziej odpowiada specyfice
Podatnikowi będącemu jednostką samorządu terytorialnego przysługuje częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na inwestycje wykorzystywane do działalności opodatkowanej, o ile zastosuje metodę określenia proporcji zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, a wydatki te mogą być przypisane bezpośrednio do czynności opodatkowanych.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Wnioskodawczyni ma uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy kosztach Projektu, po uwzględnieniu odpowiednich proporcji wynikających z art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy VAT oraz właściwych rozporządzeń, zapewniając rozdzielenie działalności gospodarczej od pozostałej działalności instytucji.
Wynagrodzenie za usługi organizacji loterii, w tym opłaty związane z kosztami bezpośrednio dotyczącymi loterii, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Transfer środków finansowych na pokrycie kosztów nagród nie stanowi świadczenia podlegającego VAT, jeśli nie przenoszone jest prawo do rozporządzania nimi jak właściciel.
Świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej determinowane jest przez klucz odliczenia oparty na rzeczywistym zużyciu, zapewniający prawidłowe przypisanie wydatków do działalności opodatkowanej
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług dostarczania wody odbiorcom zewnętrznym stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, podczas gdy dostawy wody na rzecz jednostek organizacyjnych gminy nie podlegają opodatkowaniu. JST ma prawo do zastosowania własnego, reprezentatywnego sposobu określenia proporcji odliczenia VAT, opierającego się na miernikach zużycia wody.
Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług, może zastosować własną metodę określenia proporcji podatkowej w celu odliczenia podatku naliczonego, jeżeli ta metoda bardziej odzwierciedla specyfikę wykonywanej działalności oraz dokonywanych nabyć, i w sposób obiektywny przekłada się na rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury na potrzeby działalności opodatkowanej.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków niepowiązanych z działalnością opodatkowaną, z wyjątkiem kosztów związanych z opodatkowaną działalnością prosumencką prowadzoną na podstawie instalacji fotowoltaicznej. W takich przypadkach należy stosować proporcję związaną z działalnością opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Podatnikowi, który nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania podatku naliczonego do czynności zwolnionych lub opodatkowanych, przysługuje prawo odliczenia podatku VAT zgodnie z proporcją określoną na podstawie obrotów, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.
Gmina realizująca inwestycję współfinansowaną z funduszy zewnętrznych, wykorzystującą majątek do czynności opodatkowanych i nieogranicznych VAT, ma prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego przy użyciu pre-współczynnika, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz przepisami wykonawczymi.
Świadczenie przez jednostki samorządu terytorialnego odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą VAT. Jednocześnie, niewymagane jest naliczenie podatku należnego z tytułu świadczeń na rzecz odbiorców wewnętrznych. Dopuszczalny jest prewspółczynnik metrażowy do obliczenia proporcji odliczenia VAT dla infrastruktury
Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych wykorzystywanych wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz prawo do odliczenia podatku VAT prewspółczynnikiem.
Opodatkowanie podatkiem VAT dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz OZ, brak obowiązku naliczenia podatku VAT z tytułu wykorzystywania Infrastruktury na rzecz OW oraz prawo do częściowego odliczenia podatku VAT.
Skutki podatkowe w zakresie usług związanych z zabezpieczeniem zmian cen energii elektrycznej.
Uznanie za czynności opodatkowane usług dostarczania wody oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących metodą ilościową.
Uznanie, że świadczenie na rzecz odbiorców zewnętrznych odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody/odbioru ścieków stanowi działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku oraz prawa do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki mieszane przy zastosowaniu (mając na uwadze w szczególności przepisy art. 86