13 kwietnia 2022 r. weszły w życie przepisy nowelizujące zasady ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej przedsiębiorców. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 9 lutego 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 807; dalej: ustawa nowelizująca z 9 lutego 2022 r.). Dotyczą one m.in. zasad ustalania dochodu będącego podstawą wymiaru składki
Pracodawca może przyznawać pracownikom różnego rodzaju świadczenia - zarówno o obowiązkowym charakterze, jak i dobrowolne, np. nagrody, świadczenia na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, dopłaty do ubezpieczeń medycznych, na życie, w tym nieodpłatne lub częściowo odpłatne. Z tego tytułu po stronie beneficjenta świadczenia zasadniczo powstaje przychód. Jest on jednak często traktowany inaczej pod względem
W swoich systemach motywacyjnych pracodawcy przewidują nie tylko świadczenia bezpośrednio skierowane do pracowników. Adresatami takich świadczeń są również członkowie rodzin pracowników, zwłaszcza dzieci. W raporcie przedstawiamy podatkowe i składkowe rozliczenie świadczeń przekazywanych na rzecz dzieci pracowników oraz ich ewidencję w księgach rachunkowych.
Płatników składek i zasiłków czekają duże zmiany w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz świadczeń. Ustawa nowelizująca przewiduje zmiany m.in. w dobrowolnych ubezpieczeniach emerytalnych, rentowych i chorobowych, w zakresie kontroli ZUS, w przedawnieniu należności składkowych, a także w ustalaniu stopy procentowej składki wypadkowej oraz odsetek za zwłokę od zaległości względem ZUS. Nowe przepisy
Od 24 czerwca 2020 r. obowiązuje regulacja, zgodnie z którą w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, pracodawca może udzielić pracownikowi (bez jego zgody), w terminie przez siebie wskazanym i z pominięciem planu urlopów, zaległego urlopu wypoczynkowego w wymiarze do 30 dni. Nie zwalnia to jednak pracodawcy z obowiązku udzielania zaległego
Epidemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na kondycję finansową znacznej części polskich pracodawców. Mimo to wiele podmiotów zatrudniających nadal oferuje swoim pracownikom świadczenia (bonusy) pozapłacowe. Spora część tych świadczeń ma na celu przede wszystkim zadbać o stan zdrowia pracowników oraz zminimalizować ryzyko transmisji koronawirusa na terenie zakładu pracy. W konsekwencji zniwelowanie niepożądanych
Przedsiębiorcom będącym osobami fizycznymi w prowadzeniu działalności gospodarczej często pomagają członkowie rodziny. Zdarza się również, że z członkami rodziny przeprowadzane są różnego rodzaju transakcje. Sprawia to różnego rodzaju problemy, w związku z tym w niniejszym opracowaniu wskazane i omówione zostaną zagadnienia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w rodzinie oraz problemy
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Płatnicy składek będący płatnikami zasiłków często mają wątpliwości związane z ustalaniem prawa do zasiłków i ich wysokości. Przepisy nie rozstrzygają bowiem wprost wielu zagadnień z tym związanych. Dodatkową trudnością w stosowaniu regulacji ustawy zasiłkowej jest brak jednolitości interpretacyjnej. W opracowaniu zwrócono uwagę na nietypowe przypadki, jakie pojawiają się w praktyce płatników składek
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Walka z rozprzestrzenianiem się koronawirusa wymaga zmian organizacyjnych również od pracodawców. Powinni oni przede wszystkim podjąć działania w obszarze organizacji miejsca pracy oraz zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Praca w zakładach pracy podlega również ograniczeniom wskazanym w rozporządzeniu w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i
Przedstawiamy pakiet rozwiązań rządu dla firm nazywany „tarczą antykryzysową”, wdrażanych ustawą z 31 marca 2020 r. W raporcie znalazły się również informacje o innych szczególnych rozwiązaniach prawnych, które mają zastosowanie w sytuacjach nadzwyczajnych, a więc także w czasach epidemii. Omówione zostały takie zagadnienia, jak: praca zdalna, prawo do urlopów, wynagrodzenie za przestój, odmowa wykonywania
Od 7 września 2019 r. zmienił się wzór świadectwa pracy. W nowym wzorze w nagłówku można podać zamiast numeru REGON-PKD pracodawcy jego NIP. Ponadto w pouczeniu o możliwości sprostowania świadectwa pracy wydłużono termin na dokonanie tej czynności z 7 do 14 dni. Po zmianach przepisów w świadectwie pracy nie trzeba natomiast podawać danych sądu pracy, do którego pracownik może wystąpić o jego sprostowanie
Pracodawca, który zatrudnia co najmniej 20 osób, ma dodatkowe obowiązki. Musi wydać regulaminy pracy i wynagradzania, gdy zawnioskuje o to organizacja związkowa. Tak samo jest z obowiązkiem utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W przypadku przepisów o zwolnieniach grupowych dla konieczności ich stosowania wystarczy samo zatrudnianie co najmniej 20 pracowników.
Coraz popularniejszym sposobem przemieszczania się staje się jazda na hulajnodze. Jak się okazuje korzystają z nich nie tylko osoby prywatne, ale również przedsiębiorcy. Ci ostatni nabywają hulajnogi nie tylko dla siebie, ale także dla swoich pracowników. W raporcie przedstawiamy jak rozliczać zakup hulajnóg na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej wraz z ewidencją w pkpir i księgach rachunkowych
Samochody osobowe i ciężarowe to środki transportu powszechnie wykorzystywane w firmach. W 2019 r. ustawodawca wprowadził nowe zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem i używaniem samochodów osobowych, zwłaszcza tych droższych. Zasady te nie zmieniły się natomiast w stosunku do samochodów ciężarowych. Nie objęły także podatku naliczonego od wydatków dotyczących
W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady
Świadectwo pracy jest wystawiane w przypadku zakończenia stosunku pracy. Przy jego wypełnianiu często powstają błędy. Może to skutkować koniecznością sprostowania świadectwa pracy, a nawet wypłacenia odszkodowania pracownikowi, jeżeli wydanie niewłaściwego świadectwa wyrządziło mu szkodę. W takim przypadku odszkodowanie przysługuje maksymalnie w wysokości 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika.
Z dniem 12 sierpnia 2017 r. w wyniku nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych została wprowadzona dodatkowa możliwość jednorazowej amortyzacji fabrycznie nowych środków trwałych. Jednocześnie zachowana została możliwość korzystania z dotychczasowych rozwiązań w tym zakresie. Nadal podatnicy mogą jednorazowo amortyzować środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości początkowej nieprzekraczającej
Wspólnicy (akcjonariusze) spółek często decydują się na wnoszenie do spółek aportów (wkładów niepieniężnych) na pokrycie wartości wydawanych im udziałów/akcji w spółce kapitałowej lub udziału w spółce osobowej. Aport pozwala na pokrycie kapitału spółki bez angażowania środków pieniężnych i zarazem np. na wyposażenie spółki w niezbędne w jej działalności środki trwałe. Wniesienie aportu niepieniężnego
Wielu pracodawców przekazuje swoim pracownikom nieodpłatnie różnego rodzaju świadczenia. Jest to najpopularniejszy z pozapłacowych elementów wynagradzania pracowników. W związku z tym pracodawcy mają liczne wątpliwości związane z prawidłowym rozliczaniem tego rodzaju świadczeń. Dotyczą one w szczególności konieczności rozpoznawania z tego tytułu przychodu po stronie pracownika, możliwości zaliczania
Od 1 stycznia 2017 r. w świadectwie pracy są odrębne rubryki, w których trzeba podać informację o wykorzystanym urlopie ojcowskim i urlopie rodzicielskim. Ponadto należy wskazać dane o okresie, w którym pracownik korzystał z ochrony stosunku pracy, jeżeli obniżył wymiar etatu w czasie, kiedy był uprawniony do urlopu wychowawczego. To najważniejsze zmiany, jakie dotyczą wypełniania świadectwa pracy.