Transakcja wniesienia aportem majątku inwestycji wraz z działką do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność ta podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, nie korzystając ze zwolnień przewidzianych ustawą.
Wycofanie nieruchomości z majątku spółki do prywatnego majątku wspólników jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, pod warunkiem uprzedniego wykorzystania prawodzielności do odliczenia podatku naliczonego. Zwolnieniu od podatku VAT podlegać mogą jedynie te dostawy, gdzie od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres nie krótszy niż dwa lata.
Nieodpłatne wycofanie znaków towarowych ze spółki cywilnej do majątku prywatnego wspólników, przy istnieniu prawa do odliczenia VAT, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, z podstawą opodatkowania równą kosztom wytworzenia tych znaków.
Odpłatne udostępnianie świetlic wiejskich przez gminę na rzecz podmiotów zewnętrznych jest działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niezależnie od realizacji zadań własnych gminy; gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych w oparciu o proporcję określoną art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Zbycie przez Wnioskodawcę składników majątkowych, obejmujących linię produkcyjną, znaki towarowe i know-how, nie stanowi dostawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, lecz dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, umożliwiającą Nabywcy odliczenie podatku VAT naliczonego.
Usługi księgowe świadczone na rzecz biura rachunkowego, nawet jeśli stanowią podwykonawstwo wobec funduszy inwestycyjnych, nie są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT, gdyż nie spełniają przesłanki podmiotowej, nie będąc świadczeniem bezpośrednim na rzecz funduszy.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę, w której finansowanie odbywa się głównie z dotacji, a działalność nie jest prowadzona z intencją generowania zysku, nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej VAT. Tym samym, wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie może odliczyć podatku naliczonego związanego z taką inwestycją.
Miasto może dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie proporcji czasowej, uwzględniającej rzeczywiste użycie obiektów do działalności gospodarczej, jako bardziej reprezentatywne narzędzie niż prewspółczynnik z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z inwestycjami, jeśli towary i usługi nabywane w ramach inwestycji są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.
Wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią czynności opodatkowanej podatkiem VAT, ponieważ gmina nie podejmuje działań w zakresie działalności gospodarczej. Tym samym, gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur związanych z inwestycją.
Odpłatne usługi odbioru i oczyszczania ścieków świadczone przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowią działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, dając prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, o ile infrastruktura nie jest używana na potrzeby wewnętrzne.
Planowane umowy, obejmujące nabycie nieruchomości, ruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowią odpłatną dostawę towarów i świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług, gdyż nie dochodzi do zbycia przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, co wyłączałoby je z opodatkowania zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Przekazanie przez Gminę środków pieniężnych do Spółki jako wkład kapitałowy nie podlega opodatkowaniu VAT, natomiast aport prawa użytkowania wieczystego jest czynnością opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.
Czynności realizowane przez Gminę w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej i nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych, gdyż brak jest powiązania z działaniami opodatkowanymi.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż nie ma zarobkowego charakteru ani równorzędnego ekwiwalentu ekonomicznego ze strony beneficjentów. W konsekwencji, gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na ten projekt.
Sprzedaż zabudowanej nieruchomości, będąca drugą po wyodrębnieniu i zasiedleniu, korzysta ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pod warunkiem upływu 2 lat od zasiedlenia. Korekta odliczonego VAT z tytułu sprzedaży tej nieruchomości winna być dokonana jednorazowo, w miesiącu sprzedaży.
Gmina, działając jako podatnik VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami w infrastrukturę kanalizacyjną poprzez zastosowanie prewspółczynnika metrażowego, odzwierciedlającego rzeczywiste wykorzystanie tej infrastruktury do czynności opodatkowanych. Otrzymanie dofinansowania nie wyklucza możliwości odliczenia VAT.
Kwota dofinansowania z NCBiR, przekazywana do Wnioskodawcy za pośrednictwem lidera konsorcjum na koszty realizacji projektu, nie stanowi podstawy opodatkowania VAT, jako że nie jest ona bezpośrednio powiązana z ceną towarów lub usług, zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Wpłaty mieszkańców na projekt budowy oczyszczalni są wynagrodzeniem za odpłatne świadczenie usług podlegającym opodatkowaniu VAT. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, a przeniesienie własności oczyszczalni po pięciu latach nie stanowi odrębnej czynności opodatkowanej.
Płatności gwarancyjne wypłacane przez Gwaranta na rzecz Beneficjenta, będące kompensacją za niewynajętą powierzchnię nieruchomości, nie stanowią wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i nie wymagają dokumentacji w formie faktur VAT.
Wniesienie aportem Oczyszczalni ścieków do spółki przez gminę jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, bez możliwości zwolnienia. Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na modernizację oczyszczalni, przy zastosowaniu korekty zgodnie z art. 91 ustawy o VAT.
Dofinansowanie przyznane na pokrycie kosztów projektu, stanowiące zapłatę od osoby trzeciej za świadczone usługi, podlega opodatkowaniu VAT, gdyż ma bezpośredni wpływ na cenę tych usług, a obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania dotacji.