Udziały fantomowe przyznawane pracownikom w ramach programów motywacyjnych nie stanowią pochodnych instrumentów finansowych w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o PIT. Przychód powstaje dopiero w momencie realizacji świadczenia pieniężnego, stanowiąc przychód pracownika ze stosunku pracy, a obowiązek płatnika obciąża pracodawcę.
Świadczenia pieniężne wypłacane w ramach Programu Poleceń, skierowanego do szerokiej grupy współpracowników, należy kwalifikować jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF, co zwalnia płatnika z obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Bonus rekrutacyjny wypłacany w ramach Programu Poleceń, niebędący formą wynagrodzenia z tytułu pracy lub działalności osobistej, powinien być kwalifikowany jako przychód z innych źródeł według art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, co zwalnia płatnika z obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy, pozostawiając obowiązki informacyjne.
Świadczenia z indywidualnego ubezpieczenia emerytalnego, wypłacone na rzecz beneficjenta po śmierci osoby ubezpieczonej, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, niezależnie od międzynarodowej podwójnej rezydencji podatkowej uposażonego.
Wydatki ponoszone przez spółkę na rzecz uchodźców z Ukrainy, w części związanej z otrzymywanym świadczeniem pieniężnym od fundacji, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami, gdyż brak jest związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz celem uzyskania, zabezpieczenia lub zachowania przychodów.
Bonus otrzymany przez osobę fizyczną od podmiotu trzeciego, z którym osoba ta nie jest związana stosunkiem pracy lub innym zobowiązaniem cywilnoprawnym, kwalifikuje się jako dochód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu według zasad ogólnych, bez obowiązku wpłaty zaliczek.
Kwota uzyskana przez wnioskodawców z tytułu ugody z bankiem, będąca zwrotem nienależnie wpłaconych kwot w ramach rat kapitałowo-odsetkowych, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako że nie powoduje definitywnego przyrostu majątkowego.
Nabycie odpłatne udziałów fantomowych nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego, który powstaje dopiero z momentem realizacji praw z tych udziałów, a kwalifikowany jest jako przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu stawką 19% zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 Ustawy o PIT.
Przyznanie Udziałów Fantomowych nie generuje przychodu podlegającego opodatkowaniu; otrzymanie świadczenia na ich podstawie kwalifikuje się jako przychód z innych źródeł, nie z kapitałów pieniężnych, nie będąc pochodnym instrumentem finansowym.
Udziały fantomowe, z uwagi na swoją charakterystykę, nie stanowią pochodnych instrumentów finansowych i związane z nimi świadczenie pieniężne stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej.
Udziały fantomowe w programie motywacyjnym nie są pochodnymi instrumentami finansowymi, w związku z czym przychód uzyskany z ich realizacji kwalifikuje się jako przychód z innych źródeł, opodatkowany na zasadach ogólnych.
Przyznanie pracownikowi udziałów fantomowych jako programu motywacyjnego nie skutkuje przychodem podatkowym do momentu realizacji praw z nich wynikających, kwalifikując uzyskane świadczenia jako przychody z innych źródeł podatkowych, a nie z kapitałów pieniężnych.
Nabycie przez spółkę roszczeń wobec ubezpieczycieli w ramach działalności gospodarczej, ze względu na podleganie regulacjom ustawy o VAT, nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o PCC.
Dodatek wypłacany zleceniobiorcom świadczącym usługi opieki na terytorium Niemiec jest zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile jego wysokość nie przekracza limitów przewidzianych w przepisach o dietach za podróże służbowe, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym.
Nabycie udziałów fantomowych w ramach programu motywacyjnego przez Osoby Uprawnione nie generuje przychodu podatkowego. Źródłem przychodu są kapitały pieniężne, a podmiotem obowiązanym do rozliczenia PIT jest uczestnik programu, nie Spółka jako płatnik. Spółka ma obowiązek informacyjny dotyczący wystawienia PIT-8C.
Świadczenie należne z tytułu niezrealizowanego świadczenia emerytalnego, wypłacone określonemu członkowi rodziny zmarłego na podstawie art. 47 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym, podlega opodatkowaniu jako przychód z praw majątkowych, a nie jako część masy spadkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Renta wdowia wypłacana z amerykańskiego systemu ubezpieczeń społecznych nie korzysta ze zwolnienia podatkowego jako świadczenie rodzinne w Polsce. Stanowi dochód podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, przy zastosowaniu metody proporcjonalnego odliczenia podatku zapłaconego w USA.
Świadczenia pieniężne otrzymane z likwidacji Trustu, prowadzonego pod prawem amerykańskim, nie stanowią darowizny ani innego tytułu opodatkowania w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn, nie podlegając zatem temu podatkowi.
W przypadku emisji warrantów subskrypcyjnych w ramach programu motywacyjnego, przychód podatkowy z tytułu ich nabycia za cenę niższą od rynkowej stanowi przychód z innych źródeł. Opodatkowanie dochodu z realizacji warrantów przez nabycie akcji następuje przy zbyciu akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 i 12a ustawy o PIT, jako dochód z kapitałów pieniężnych.
Renta rodzinna przyznana wnioskodawczyni z Belgii podlega opodatkowaniu w Polsce według skali podatkowej, z uwzględnieniem metody proporcjonalnego odliczenia. Przepisy o zwolnieniu podatkowym dla rent osób represjonowanych nie są tu aplikowalne.
Świadczenia związane z BPP: typ A to odsetki podlegające podatzeniu ryczałtowemu, typ B zakwalifikowano jako dyskonto, a odkupywanie BPP traktuje się jako odpłatne zbycie papierów wartościowych, co skutkuje jedynie obowiązkami informacyjnymi banku, bez podatku ryczałtowego.
Przychód uzyskany z realizacji praw wynikających z Akcji Fantomowych, które nie posiadają cech rynkowych pochodnych instrumentów finansowych, należy kwalifikować do dochodu z innych źródeł, opodatkowanego według progresywnej skali podatkowej, a nie jako przychód z kapitałów pieniężnych wynikający z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych.
Świadczenie pieniężne otrzymane w wyniku konwersji jednostek RSU, niewynikające z umowy o pracę, stanowi przychód z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, a nie przychód z kapitałów pieniężnych, i podlega opodatkowaniu według skali podatkowej wskazanej w art. 27 ust. 1 ustawy.
Świadczenie finansowe otrzymywane z amerykańskiego Programu Zabezpieczenia Społecznego przez osobę zamieszkałą w Polsce nie jest uznawane za zwolnione z opodatkowania dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego podlega ujawnieniu i opodatkowaniu w Polsce.