Ulga prorodzinna przysługuje samotnie wychowującej matce pełnoletniego studenta, mimo jego dochodów z nieopodatkowanego żołdu wojskowego, o ile zachowany jest obowiązek alimentacyjny oraz faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna I w roku podatkowym 2024, gdyż dochody syna, obejmujące żołd i umowa zlecenie, przekroczyły ustawowy limit, uniemożliwiając zastosowanie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik pełniący funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy ze starostą jest uprawniony do ulgi prorodzinnej, niezależnie od tymczasowego charakteru umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej, o ile spełnione są warunki wynikające z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnikowi nie przysługuje ulga prorodzinna na rzecz pełnoletniego dziecka, które przekroczyło ustawowy limit dochodów, oraz niepełnoletniego dziecka, jeżeli łączne dochody podatnika i małżonka przekroczyły 112 000 zł, nawet przy spełnieniu pozostałych warunków ulgi.
Podatniczka, jako osoba faktycznie samotnie wychowująca dzieci, spełnia przesłanki preferencyjnego opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca. Może ona korzystać z ulgi prorodzinnej na młodsze dziecko, chyba że jej dochody przekroczą 112 000 zł, a na pełnoletnie dziecko ulga nie przysługuje, gdy jego dochody przekraczają limit określony ustawą.
Podatnik wykonujący faktyczną władzę rodzicielską nad małoletnimi dziećmi, niezależnie od ich miejsca zamieszkania, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej na podstawie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia kryteriów związanych z wykonywaniem pieczy nad dziećmi.
Podatnik nabywa prawo do ulgi prorodzinnej proporcjonalnie do wykonywanej władzy rodzicielskiej, przy braku porozumienia z drugim rodzicem. Miejsce zamieszkania dziecka zgodnie z Kodeksem cywilnym determinuje wyłączne prawo do ulgi od 2021 r. na pełnych zasadach.
Podatnik, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską i u którego dziecko ma stałe miejsce zamieszkania, ma wyłączne prawo do ulgi prorodzinnej na małoletnie dzieci, mimo formalnie wspólnej władzy rodzicielskiej z innym rodzicem.
Podatniczka, mimo faktycznego wychowywania dzieci, nie może rozliczać ulg prorodzinnych w pełni jako osoba samotnie wychowująca dzieci, gdy brak rozwodu lub separacji wyklucza ją z definicji tej kategorii podatkowej według art. 6 ustawy o PIT.
Koszty poniesione na usługi consultingowe i doradcze mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu jedynie wówczas, gdy podatnik udokumentuje ich związek z prowadzoną działalnością oraz wykaże ich celowość i racjonalność ekonomiczną.
Podatnik, którego jedynym dochodem są zwolnione z opodatkowania świadczenia pielęgnacyjne, nie jest uprawniony do dodatkowego zwrotu ulgi prorodzinnej na podstawie składek od tych świadczeń, zgodnie z art. 27f ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku braku formalnego porozumienia między rodzicami i orzeczenia o opiece naprzemiennej, ulgę prorodzinną w pełnej wysokości może odliczyć rodzic, u którego dzieci mają miejsce zamieszkania, zgodnie z definicją z Kodeksu cywilnego.
Matka, jako osoba wykonująca wyłączną władzę rodzicielską nad dziećmi, ma prawo do pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej za 2025 rok. Jednakże, brak rozwodu wyklucza możliwość rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci.
Jeżeli jeden z rodziców, mimo formalnego posiadania władzy rodzicielskiej, nie wykonuje faktycznie pieczy nad dzieckiem, drugi rodzic, sprawujący faktyczną opiekę, jest uprawniony do samodzielnego odliczenia ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości.
Podatnik, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską nad małoletnimi dziećmi, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej w pełnym zakresie, nawet w sytuacji, gdy władza ta formalnie przysługuje także drugiemu rodzicowi, lecz nie jest przez niego faktycznie wykonywana.
Podmiot nie może skorzystać z ulgi podatkowej jako osoba samotnie wychowująca dziecko ani z ulgi prorodzinnej, jeżeli nie sprawuje faktycznej opieki nad dzieckiem, mimo formalnie przysługującej władzy rodzicielskiej oraz wykonywania obowiązku alimentacyjnego; decydująca jest faktyczna piecza nad dzieckiem.
Tymczasowy opiekun prawny ustanowiony na podstawie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy nie jest uprawniony do ulg prorodzinnych oraz ulgi dla rodzin 4+, ponieważ nie pełni on funkcji opiekuna prawnego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik, którego dzieci mają stałe miejsce zamieszkania u drugiego rodzica, nie jest uprawniony do ulgi prorodzinnej, chyba że spełnia warunki wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej z podziałem ulgi w wyniku porozumienia lub pieczy naprzemiennej. W przypadku braku takiego porozumienia i braku pieczy naprzemiennej, ulga przysługuje rodzicowi, u którego dzieci mają stałe miejsce zamieszkania.
Osoba, która faktycznie samotnie i w przeważającej części wychowuje dziecko, może skorzystać z ulgi dla samotnych rodziców zgodnie z art. 6 ust. 4d ustawy PIT, nawet gdy drugi rodzic płaci alimenty, ale nie uczestniczy w procesie wychowawczym.
Podatnik pełniący funkcję opiekuna prawnego wobec pełnoletniej osoby otrzymującej rentę socjalną, spełniając odpowiednie warunki alimentacyjne, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej na podstawie art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem niezmienności okoliczności faktycznych i prawnych.
Podatnik, który przebywa na terytorium Polski przez ponad 183 dni i wykonuje władzę rodzicielską, ma prawo do ulgi na dziecko, nawet gdy jego małżonek mieszka za granicą, pod warunkiem że wspólne dochody nie przekraczają 112000 zł.
Jeżeli rodzice po rozwodzie nie porozumieli się co do podziału ulgi prorodzinnej, a dzieci mają stałe miejsce zamieszkania u jednego z rodziców, wyłączne prawo do odliczenia ulgi przysługuje temu rodzicowi, u którego dzieci zamieszkują, zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ulga prorodzinna przysługuje podatnikom utrzymującym pełnoletnie niepełnosprawne dzieci pobierające rentę socjalną, pod warunkiem realizacji obowiązku alimentacyjnego, natomiast nie przysługuje preferencyjne opodatkowanie jako osoba samotnie wychowująca dziecko, jeśli podatnik pełni funkcję opiekuna prawnego niespokrewnionego małżonka.
Prawo do ulgi prorodzinnej przysługuje rodzicowi faktycznie wykonującemu władzę rodzicielską. W przypadkach formalnego posiadania władzy przez obojga rodziców, lecz rzeczywistego wykonywania jej przez jedno, pełna ulga należy mu się. Korekta zeznań możliwa w ramach 5-letniego okresu przedawnienia.