Odliczenie podatku naliczonego na podstawie duplikatu faktury możliwe jest wyłącznie, gdy faktura pierwotna jest w obrocie. Jej odesłanie i nieksięgowanie nie przerywa biegu prawa do odliczenia od momentu pierwotnego otrzymania faktury.
Podatnikowi, który w toku postępowania restrukturyzacyjnego poniósł koszty na usługi zarządcy wykazana w fakturach VAT, przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 UPTU, jeśli usługi te związane były z działalnością opodatkowaną.
Po uprawomocnieniu się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku sukcesor podatkowy przedsiębiorstwa w spadku nabywa prawo do rozliczenia nadwyżki podatku VAT, skutecznie przejmując prawa i obowiązki podatkowe zmarłego przedsiębiorcy.
Gmina, realizując zadania własne związane z edukacją publiczną oraz nieodpłatne świadczenie usługi edukacyjnej, nie ma prawa do obniżenia kwoty VAT należnego na podstawie art. 86 ustawy o VAT, gdyż nie działa w charakterze podatnika w ramach działalności gospodarczej.
Rolnik, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT od zakupionego oleju napędowego, jeżeli pojazdy są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej i potwierdzone ewidencją potwierdzającą wykluczenie użytku prywatnego, na podstawie art. 86 i 86a ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji zadań inwestycyjnych służących działaniom społecznym, oświatowym i kulturalnym, o ile nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Gmina nie jest uprawniona do obniżenia podatku VAT związanego z inwestycją realizującą zadanie własne, ponieważ działania te nie generują czynności opodatkowanych.
Podatnik nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki zwolnionej z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, a zastosowanie art. 88 ust. 3a pkt 2 wyklucza redukcję podatku należnego.
Sprzedaż nieruchomości składającej się z użytkowania wieczystego i prawa własności wyodrębnionych działek, obejmująca m.in. drogi utwardzone i place, nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e oraz art. 551 Kodeksu cywilnego, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według standardowej stawki.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w sytuacji, gdy towary i usługi nabyte nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, lecz wykonywaniu zadań publicznych, niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Brak podpisu nabywcy na protokole zwrotu towaru zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia o kasach rejestrujących uniemożliwia obniżenie podstawy opodatkowania i podatku należnego, pomimo elektronicznie prowadzonej ewidencji.
Brak podpisu nabywcy na protokole zwrotu towaru, pomimo możliwości identyfikacji klienta poprzez dane kontaktowe, uniemożliwia dokonanie prawnie skutecznej korekty podstawy opodatkowania z tytułu zwróconych towarów, zgodnie z wymaganiami § 3 ust. 3 pkt 7 rozporządzenia o kasach rejestrujących.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizująca inwestycje w infrastrukturę wodno-ściekową, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi inwestycjami, jeżeli są one wykorzystywane wyłącznie do odpłatnego świadczenia usług opodatkowanych VAT.
W przypadku gdy instalacje odnawialnych źródeł energii są wykorzystywane do odpłatnej dostawy energii, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego o ile wydatki te są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektów nieprowadzących do czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Infrastruktura służy wyłącznie publicznym celom, nie generując przychodu.
Odpłatne dostawy wody przez gminę, na rzecz odbiorców zewnętrznych, kwalifikują się jako świadczenia podlegające VAT. Stosowanie metody ilościowej w określeniu prewspółczynnika odliczenia VAT od wydatków bieżących związanych z infrastrukturą wodociągową jest właściwe i zgodne z art. 86 ust. 2b Ustawy o VAT.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu inwestycji w zbiornik retencyjny, jako że inwestycja ta nie jest wykorzystywana do działalności opodatkowanej VAT, lecz realizowana w ramach zadań własnych gminy mających charakter publicznoprawny.
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe 'Nadleśnictwo A' nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktur związanych z realizacją projektu z zakresu ochrony przyrody, gdy czynności te nie mają związku z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.
Nadleśnictwu nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących projektu niepowiązanego z działalnością opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż wydatki te nie służą czynnościom opodatkowanym.
Nadleśnictwo, realizując projekt mający na celu dobro publiczne, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami realizowanymi w ramach tego projektu, gdyż wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.
Sprzedaż nieruchomości niezabudowanej przez osoby fizyczne, przy dokonaniu działań zbliżonych do profesjonalnego obrotu nieruchomościami, stanowi działalność gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż spełnia kryteria przewidziane w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Podmiot, realizujący projekt dotyczący ochrony przyrody bez powiązań z opodatkowaną działalnością gospodarczą, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Dotyczy uznania za podatnika, rejestracji, opodatkowania transakcji, obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub do uzyskania zwrotu.
Prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług dokumentujących Wydatki przeznaczone do realizacji polityki CSR.