Jednostka samorządu terytorialnego po centralizacji rozliczeń VAT, dokonując odliczenia VAT od wydatków, które nie mogą być bezpośrednio przyporządkowane konkretnym rodzajom działalności, powinna stosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej korzystającej z przekazanego majątku. Prewspółczynnik ten oblicza się na podstawie danych właściwych dla tej jednostki.
Odpłatne udostępnienie części komercyjnej budynku przez Gminę na rzecz dzierżawcy stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT i nie podlega zwolnieniu z tego podatku. Gmina ma prawo do odliczenia części VAT naliczonego z zastosowaniem pre-współczynnika powierzchniowego, odzwierciedlającego obiektywnie stopień wykorzystania budynku do działalności opodatkowanej.
Miasto może dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie proporcji czasowej, uwzględniającej rzeczywiste użycie obiektów do działalności gospodarczej, jako bardziej reprezentatywne narzędzie niż prewspółczynnik z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Odpłatne udostępnienie hali widowiskowo-sportowej przez gminę na rzecz osób trzecich i spółki zależnej stanowi czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia, przy czym gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z obiektem.
Nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych przez jednostkę samorządu terytorialnego podmiotom trzecim w ramach działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatne świadczenie usług, według art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, mając na uwadze przysługujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Dzierżawa przez Gminę infrastruktury, będącej przedmiotem inwestycji, na rzecz podmiotu zewnętrznego stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą z ustawowego zwolnienia, co uprawnia Gminę do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z tą infrastrukturą.
Odpłatne udostępnianie obiektu sportowego w ramach umów cywilnoprawnych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, natomiast prawo do odliczenia VAT przysługuje wyłącznie w związku z wydatkami ściśle związanymi z działalnością opodatkowaną, podlegając ograniczeniom czasowym odliczenia.
Odpłatne udostępnianie świetlicy wiejskiej z zapleczem szatniowo-sportowym przez gminę będzie działalnością gospodarczą objętą podatkiem VAT, a gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż czynności te nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku.
Miastu A, działającemu jako podatnik VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę infrastruktury, wykorzystywanej do opodatkowanej odpłatnej dzierżawy, co stanowi czynność opodatkowaną VAT na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy.
Gmina nie jest uprawniona do odliczania podatku VAT naliczonego od wydatków – poniesionych w trakcie realizacji Inwestycji – na budowę Sali sportowej przy zastosowaniu prewspółczynnika VAT kalkulowanego w oparciu o dane dotyczące ilości godzin, w których Sala sportowa zgodnie z Regulaminem i Zarządzeniem jest wykorzystywana wyłącznie przez: (i) Gminę i jednostki organizacyjne Gminy (nieodpłatne udostępnianie
Dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii uznania, że: - świadczona przez Gminę usługa dzierżawy majątku powstałego w ramach realizacji Inwestycji na rzecz Ośrodka Kultury na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT, - Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego wynikającego
Opodatkowanie podatkiem VAT świadczenia usług wstępu na Obiekt oraz prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z Obiektem.
Opodatkowanie dzierżawy obiektów sportowych oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.
Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT od realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na wyposażeniu budynku zaplecza boiska sportowego – miejsca integracji mieszkańców.
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania.
Uznanie odpłatnego udostępnienia Obiektów na rzecz Podmiotów zewnętrznych za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku. Prawo do odliczenia części podatku naliczonego z tytułu wydatków inwestycyjnych poniesionych na budowę obiektów sportowych, według proporcji czasowej skalkulowanej dla Obiektu A i Obiektu B.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.
Brak możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki w ramach zadania.
Brak możliwości odzyskania w całości lub części podatku VAT naliczonego związanego z realizacją zadania.
Ustalenie czy podstawę opodatkowania oraz obowiązek podatkowy należy określić odrębnie dla każdej czynności wykonywanej w ramach wsparcia przy organizacji obozu sportowego oraz dokumentowanie tych czynności.
Możliwość korzystania ze sposobu określenia proporcji wymienionego w art. 86 ust. 2c pkt 2 ustawy (tzw. metody „czasowej”) przy określaniu wysokości prawa do odliczenia podatku zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług dotyczących Nieruchomości (obiektu sportowego).
Uznanie odpłatnego udostępniania przez Gminę Obiektów zarządzanych przez CSiR na rzecz Podmiotów zewnętrznych za czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania. Prawo do odliczenia części podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją zadania według proporcji czasowej skalkulowanej dla Obiektów.