Gmina, realizując zadania związane z budową infrastruktury drogowej, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdy zadania te nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, zgodnie z art. 15 i art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji kanalizacyjnych według prewspółczynnika metrażowego, ale nie od inwestycji drogowych, gdyż te pozostają w zakresie zadań własnych gminy niepodlegających VAT.
Opłaty pobierane za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych nie podlegają VAT jako czynności publiczno-prawne, natomiast opłaty za zajęcie dróg wewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu, będąc czynnościami cywilnoprawnymi.
Odszkodowanie uzyskane za wywłaszczenie nieruchomości nabytych nieodpłatnie w drodze spadku i działu spadku korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o PIT, niezależnie od przyszłego zwiększenia udziału w tej nieruchomości.
Opłaty i czynsze Miasta z tytułu zajęcia dróg wewnętrznych nie podlegają VAT, jako związane z zadaniami własnymi Gminy. Natomiast opłaty za udostępnianie gruntów do tych dróg podlegają VAT jako czynność cywilnoprawna, przekraczająca ramy publicznoprawnego działania organu.
Jednostce budżetowej, realizującej zadania publicznoprawne związane z drogami wojewódzkimi, nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów służących tej działalności, gdyż nie są one związane z czynnościami opodatkowanymi, będącymi przedmiotem VAT.
Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje jednostce samorządu terytorialnego realizującej zadania statutowe o charakterze publicznoprawnym, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. Wydatki poniesione na cele związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu nie dają podstaw do realizacji prawa do odliczenia VAT.
Odpłatne udostępnienie pasa drogowego drogi wewnętrznej przez Miasto jako organ władzy publicznej, w zakresie realizacji zadań publicznych, nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż ma charakter publicznoprawny zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.
Opłaty za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych i wewnętrznych nie są opodatkowane VAT, natomiast opłaty za zajęcie innych nieruchomości na podstawie umów cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu VAT jako wynagrodzenie za świadczenie usług.
Gmina, realizując inwestycje infrastrukturalne związane z zadaniami własnymi nałożonymi na nią przez prawo, działa jako organ władzy publicznej, a nie podatnik VAT. W związku z tym, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeśli te inwestycje nie są związane z czynnościami opodatkowanymi prowadzonymi w ramach działalności gospodarczej.
Wydatki poniesione na remont, przebudowę i budowę trwałych dróg publicznych, które stanowią inwestycję wspierającą działalność gospodarczą podatnika, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, pod warunkiem udokumentowania ich związku z realizowaną inwestycją oraz traktowania ich jako wydatki definitywne i właściwie udokumentowane
Wydatki poniesione przez spółkę na modernizację infrastruktury drogowej jako integralny element realizowanej inwestycji niedrogowej mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przyszłymi przychodami spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Opłaty pobierane przez gminę za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych oraz wewnętrznych, realizowane jako czynności publicznoprawne, nie stanowią wynagrodzenia za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, a ich dokumentowanie fakturą VAT nie jest obowiązkowe.
Przeniesienie własności działek o charakterze obiektów liniowych (dróg) w zamian za odszkodowanie, na rzecz podmiotu publicznego, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, przy spełnieniu warunków zwolnienia dotyczących pierwszego zasiedlenia i braku znaczących ulepszeń.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadanie własne związane z rozbudową dróg gminnych, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, jako że nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Gmina, realizując inwestycję o charakterze publicznoprawnym, nie nabywa prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków, gdyż nie wykorzystuje nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych.
Gmina w związku z realizacją inwestycji drogowej, która jest zadaniem własnym, nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, gdyż inwestycja nie służy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina, jako organ władzy publicznej realizujący zadania w ramach władztwa publicznego, nie jest podatnikiem podatku VAT, wobec czego nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na inwestycję, która nie służy czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.
Realizacja projektu rozbudowy drogi powiatowej przez powiat nie daje prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek naliczony, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Działania gminy polegające na realizacji publicznoprawnych zadań, w tym inwestycji drogowych, nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie powodują prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż takie działania nie są związane z działalnością gospodarczą vatowską.
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.