Zbycie nieruchomości w ramach transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa ani przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu VAT. Dostawa ta nie korzysta ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o VAT.
Sprzedaż nieruchomości niezabudowanych działek nr 3, 4, 5 i 6 korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, co nakłada obowiązek wystawienia faktur korygujących z zastosowaniem zwolnienia oraz uzgodnienia korekt z nabywcą.
Transakcja nabycia nieruchomości komercyjnych przez Kupującego od Sprzedającego, nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Transakcja sprzedaży nieruchomości nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym, podlega opodatkowaniu VAT, z możliwością wyboru opodatkowania poprzez rezygnację ze zwolnienia z VAT przez strony transakcji. Kupującemu przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Podatnikowi, który prowadzi działalność obejmującą czynności opodatkowane i zwolnione z VAT, przysługuje zwrot podatku naliczonego wyłącznie przy zastosowaniu odpowiedniego współczynnika proporcji, nawet gdy brak możliwości oszacowania proporcji, z czym podatnik powinien się liczyć składając wniosek o zwrot w terminie 180 dni. Sama intencja przeznaczenia wydatków na czynności opodatkowane nie wystarcza
Odliczenie podatku naliczonego na podstawie duplikatu faktury możliwe jest wyłącznie, gdy faktura pierwotna jest w obrocie. Jej odesłanie i nieksięgowanie nie przerywa biegu prawa do odliczenia od momentu pierwotnego otrzymania faktury.
Dostawa nieruchomości gruntowej wraz z budowlami, w kontekście działalności gospodarczej Sprzedającej, stanowi opodatkowaną VAT odpłatną dostawę towarów. Zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT nie znajdują zastosowania, gdy złożone zostanie zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania.
Transakcja sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami, wykorzystywanej dla celów działalności gospodarczej, nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, lecz podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z możliwością rezygnacji ze zwolnienia z VAT przez złożenie odpowiedniego oświadczenia przez strony transakcji.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika VAT opartego na ilości dostarczonej wody i odprowadzanych ścieków, co lepiej odpowiada specyfice jej działalności niż metoda wskazana w Rozporządzeniu Ministra Finansów. Gmina ma również prawo do korekt deklaracji podatkowych za przeszłe okresy, z uwzględnieniem przepisów o przedawnieniu.
Sprzedaż nieruchomości, obejmująca grunt, budynek i budowle, dokonana przez dewelopera na rzecz inwestora, w sytuacji braku wyodrębnienia jako działalności zorganizowanej części przedsiębiorstwa zbywcy, podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, nie zaś jako zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
Spółka świadcząca usługi Call Center na rzecz zagranicznej spółki ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT oraz zwrotu jego nadwyżki z powodzeniem wykazanej poprzez bieżące deklaracje, niezależnie od ich powtarzalnego charakteru, pod warunkiem stałego przenoszenia nadwyżki VAT na przyszłe okresy bez ryzyka przedawnienia, przy założeniu, że usługi nie są opodatkowane polskim VAT.
Sprzedaż nieruchomości komercyjnych, niedokonująca transferu kluczowych składników definiujących przedsiębiorstwo, choć spełnia warunki zwolnienia z VAT, może być opodatkowana, jeżeli strony transakcji przed jej dokonaniem dokonają zgodnego oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 10 ustawy o VAT. Kupującemu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jeśli nieruchomość
Gmina, jako czynny podatnik VAT prowadzący odpłatny wynajem budynków w ramach działalności gospodarczej, ma prawo do odliczenia całkowitego podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z uwzględnieniem braku negatywnych przesłanek wymienionych w art. 88 ustawy.
Podatnik VAT zwolniony, nieprowadzący działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, ani wykonujący czynności opodatkowanych, nie ma prawa do odliczenia ani zwrotu VAT od importowanych usług, jak wskazano w art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.
Gmina Miejska (…), jako jednostka samorządu terytorialnego, realizująca zadania publiczne bez wykonywania czynności opodatkowanych VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację tych zadań, ponieważ wydatki te nie służą czynnościom generałującym podatek należny. (art. 86 ust. 1 ustawy VAT).
Sprzedający nieruchomość występują jako podatnicy VAT, a sprzedaż działki budowlanej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Kupujący ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu transakcji, biorąc pod uwagę zamierzone wykorzystanie nieruchomości do opodatkowanej działalności gospodarczej.
Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ani do jego zwrotu w kontekście realizacji zadań z zakresu administracji rządowej, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Przedmiotowa transakcja zbycia nieruchomości nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Jako czynność podlegająca opodatkowaniu, zbycie nieruchomości może być opodatkowane podatkiem VAT, gdyż strony skutecznie zrezygnowały z obowiązującego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy.
Gmina, realizując inwestycję publiczną mającą na celu rozwój infrastruktury turystycznej bez generowania przychodów opodatkowanych VAT, nie ma prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego od wartości tej inwestycji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednostki samorządu terytorialnego nie mają możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług przeznaczonych do działalności statutowej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, przenoszona na kolejne okresy rozliczeniowe, traktowana jest jako bieżąca i uprawnia do zwrotu na rachunek bankowy, niezależnie od upływu czasu, zgodnie z ogólnymi zasadami o VAT; art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej nie ogranicza tego prawa.
Związek metropolitalny, działający jako czynny podatnik VAT, ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zadania związane z transportem publicznym, jeśli związane są one z czynnościami opodatkowanymi. Warunkiem jest brak przesłanek wyłączających zgodnie z art. 88 ustawy o VAT.
Spółka zagraniczna dokonująca dostaw na rzecz NATO na terytorium Polski nie jest uprawniona do ubiegania się o zwrot VAT w imieniu NATO na podstawie pełnomocnictwa, z uwagi na przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów określające podmioty uprawnione do takiego zwrotu.
Powiat, realizując projekt jako organ władzy publicznej w ramach zadań własnych, nie ma prawa do obniżenia ani zwrotu podatku VAT, gdyż nie działa jako podatnik prowadzący działalność opodatkowaną, zgodnie z art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.