Pracowników na urlopie bezpłatnym wlicza się do limitu minimalnego zatrudnienia w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, ponieważ pozostają oni w stosunku pracy z pracodawcą.
Spółka, wybierająca jako formę opodatkowania ryczałt od dochodów spółek, spełnia wymogi zatrudnienia określone w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, jeżeli w drugim roku podatkowym zwiększy zatrudnienie o co najmniej 1 etat, a w trzecim roku osiągnie stan zatrudnienia 3 etatów, co pozwala na kontynuację opodatkowania ryczałtem bez konieczności dodatkowego zwiększania zatrudnienia.
Spółka spełnia warunek zatrudnienia wymagany dla estońskiego CIT poprzez program łącznego zatrudnienia. Zatrudnianie do czerwca dwóch pracowników, a następnie od czerwca czterech - spełnia sumaryczne kryterium zatrudnienia co najmniej 3 etatów przez min. 300 dni w roku.
Wynagrodzenie wypłacane żonie wspólnika, ustalone rynkowo i wynikające z rzeczywistego świadczenia pracy, uwzględnia się w limitach zatrudnienia dla estońskiego CIT oraz nie jest uznawane za ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, pod warunkiem, że nie przekracza pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
Spełnienie warunku zatrudnienia co najmniej trzech pracowników w przeliczeniu na pełne etaty przez 300 dni w roku podatkowym, określonego w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, wymaga utrzymania nieprzerwanego poziomu zatrudnienia na wskazanym poziomie przez pełny okres wskazany w przepisie, co do zasady wykluczając możliwość kumulacyjnego uwzględnienia krótkotrwałych zatrudnień.
Spółka opodatkowana estońskim CIT nie spełni warunków określonych w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT, jeżeli zatrudnia osoby na krótkoterminowe umowy cywilnoprawne, nie realizując miesięcznie wymaganych wydatków oraz obowiązków płatnika. Wynagrodzenia młodych studentów zwolnione z ZUS mogą być uznane za spełniające kryteria wydatków.
Spółka nie spełniła warunków opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek od 2023 roku z uwagi na niespełnienie wymogu dotyczącego minimalnego zatrudnienia, co skutkuje obowiązkiem rozliczania się na formularzu CIT-8 za lata 2023 i 2024.
Spełnienie warunku zwiększenia zatrudnienia przez krótki okres oraz uznanie osoby na urlopie bezpłatnym za pracownika spełnia wymogi art. 28j CIT dla podatników rozpoczynających działalność, umożliwiając dalsze korzyści z opodatkowania ryczałtem.
Spółka z o.o., która zawarła umowę w lutym 2024 r., rozpoczyna działalność od tej daty, co determinuje moment zgłoszenia estońskiego CIT. Złożenie ZAW-RD w marcu 2024 r. czyni zgłoszenie nieskutecznym i wyklucza ulgowe traktowanie spółki jako rozpoczynającej działalność gospodarczą.
Przy obliczaniu średniej miesięcznej wynagrodzenia na podstawie art. 28m ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, suma wynagrodzeń powinna być dzielona przez liczbę zatrudnionych osób, a nie tytułów zatrudnienia. Wynagrodzenie prokurenta, jako przychód z innych źródeł, nie jest wliczane w te obliczenia.
Przypadek przebywania pracownika na urlopie bezpłatnym nie stanowi naruszenia warunku zatrudnienia zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT, co nie wyklucza możliwości korzystania przez podatnika z ryczałtowego opodatkowania dochodów spółek.
W przypadku podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą, zawarcie umowy zlecenia nie wpływa na zwiększenie wymaganego zatrudnienia dla celów estońskiego CIT. Podatnik ma obowiązek stopniowego zwiększania etatów od drugiego roku działalności, a zatrudnienie pracownika na pełen etat od 1 grudnia 2025 r. spełnia wymogi art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.
Zadośćuczynienie przyznane na podstawie wyroku sądowego za nierówne traktowanie w zatrudnieniu nie korzysta z zwolnienia podatkowego, gdy jego wysokość i zasady nie wynikają wprost z przepisów prawa. Takie świadczenie jest opodatkowane jako przychód ze stosunku pracy z racji kompensacji utraconych korzyści.
Zatrudnienie co najmniej trzech lekarzy na pełne etaty, pracujących wyłącznie w ramach zdalnych teleporad, spełnia wymóg objęcia ryczałtem od dochodów, o ile lekarze nie są udziałowcami lub wspólnikami podatnika. Forma umowy o pracę i praca zdalna są dopuszczalne dla odliczenia w warunkach ustawy CIT.
Podatnik, który zmienia formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek od drugiego roku działalności, nie może korzystać z preferencyjnych warunków zatrudnienia przewidzianych w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, zarezerwowanych dla podatników rozpoczynających działalność gospodarczej i wybierających ryczałt od samego początku działalności.
Spełnienie warunku zatrudnienia wyrażonego w art. 28j ust. 1 pkt 3.
W zakresie ustalenia, czy Spółka spełniała w 2024 r. wymóg minimalnego zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT oraz czy zostały przez Spółkę spełnione pozostałe wymogi, które pozwalają na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek oraz czy w przypadku, gdy w trakcie roku 2025 dojdzie do zwolnienia zatrudnionej 1 lutego 2024 r. osoby, Spółka będzie mogła pozostać podatnikiem
Określenie miejsca opodatkowania dochodów Wnioskodawcy w związku z zatrudnieniem w Europejskim Funduszu Inwestycyjnym oraz możliwość wspólnego rozliczenia się z małżonkiem.
W zakresie ustalenia, czy Spółka powinna być kwalifikowana jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności, co powoduje, że może skorzystać z ułatwień w zakresie spełnienia warunku zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, zgodnie z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.
Warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie spełniony w sytuacji, w której w danym miesiącu Spółka wypłaci wynagrodzenie co najmniej 3 artystom na podstawie opisanych umów o dzieło, wysokość tych wynagrodzeń będzie odpowiadała co najmniej trzykrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, a wynagrodzenia zostaną
W zakresie ustalenia, czy w roku podatkowym trwającym do 31 grudnia 2024 r. oraz w latach kolejnych, tj. w 2025 r., w 2026 r. oraz w 2027 r., Spółka będzie spełniać warunek zatrudnienia określony w art. 28j ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT.
Dotyczy ustalenia, czy w roku podatkowym trwającym do 31 grudnia 2025 r. oraz w latach kolejnych, tj. w 2026 r., w 2027 r. oraz w 2028 r., Spółka będzie spełniać warunek zatrudnienia określony w art. 28j ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT.
W zakresie zachowania prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.