Transakcje sprzedaży walut wirtualnych, dokonywane w Polsce, stanowią świadczenie usług finansowych zwolnionych z VAT, jeśli wirtualne waluty są uznawane jako alternatywny środek płatniczy i wykorzystywane wyłącznie w funkcji płatniczej.
Zwolnienie podmiotowe dla fundacji rodzinnej z CIT dotyczy jedynie przychodów z dodatnich różnic kursowych wynikających z przewalutowania dokonanego stricte w celu zakupu papierów wartościowych. Nie obejmuje ono ponownego przewalutowania środków, które nie zostały wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem, a takie działanie podlega opodatkowaniu.
Przychody uzyskane z odpłatnego zbycia kryptowalut przez Wnioskodawcę nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej, lecz kapitałów pieniężnych. Przychód ten podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Sprzedaż e-walut spełnia warunki odpłatnej usługi opodatkowanej VAT. Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT ma zastosowanie jedynie, gdy miejscem świadczenia jest Polska; poza jej terytorium usługa nie jest objęta zwolnieniem.
Sprzedaż e-walut w grach komputerowych stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, które może być zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, gdy miejscem świadczenia jest terytorium Polski. Zwolnienie nie dotyczy sprzedaży usług odbiorcom spoza terytorium Polski.
W przypadku przejęcia zobowiązań w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, dla celów podatkowych nie przelicza się ich ponownie po kursie z dnia aportu, a różnice kursowe należy ustalać na podstawie kursu z momentu powstania zobowiązań u wnoszącego oraz momentu ich uregulowania przez przyjmującego.
Zakup walut wirtualnych przez spółkę opodatkowaną ryczałtem od dochodów spółek nie jest wydatkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i nie prowadzi do utraty prawa do ryczałtowego opodatkowania CIT, o ile przychody nie przekraczają limitu przychodów pasywnych wskazanych w ustawie.
Umowy sprzedaży monet ze złota dewizowego nie podlegają zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych na mocy art. 9 pkt 1 ustawy PCC, gdyż jako złoto dewizowe nie stanowią walut obcych, w konsekwencji obciążają kupującego obowiązkiem podatkowym, jeśli wartość transakcji przekracza 1000 zł.
Monety ze złota dewizowego nie są walutami obcymi w rozumieniu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie transakcji ich sprzedaży nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 9 pkt 1 tejże ustawy, gdyż monety te dominująco spełniają kryteria złota dewizowego.
Umorzenie kredytu hipotecznego przeznaczonego na zakup lokalu mieszkalnego korzysta z zaniechania poboru podatku dochodowego, jednakże umorzenie kredytu na refinansowanie wydatków mieszkaniowych nie podlega temu zaniechaniu, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r.
Umowy sprzedaży monet, które pełnią rolę środka płatniczego, lecz ich zasadniczą cechą jest bycie wykonanymi ze złota dewizowego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż walut obcych na gruncie art. 9 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Transakcje sprzedaży (wymiany) walut fiducjarnych i wirtualnych są świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu VAT w Polsce, które jednak korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, a ich charakter nie kwalifikuje ich jako pomocnicze transakcje w rozumieniu art. 90 ust. 6 ustawy o VAT.
Usługi nabycia, sprzedaży i wymiany kryptowalut oraz stablecoin mogą korzystać ze zwolnienia z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, o ile miejscem świadczenia jest terytorium Polski. Odliczenie podatku naliczonego przysługuje w przypadku spełnienia warunków z art. 86 ust. 9, jeżeli miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa trzeciego.
Monety wykonane ze złota dewizowego, będące prawnym środkiem płatniczym poza krajem, nie podlegają zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych jako „waluty obce”.
Zawarcie ugody przy wzajemnym potrąceniu roszczeń oraz wypłacie różnicy nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego po stronie kredytobiorcy, jeśli ugoda jedynie przywraca równowagę w majątku stron poprzez zwrot nadpłaconego kapitału bez jednokierunkowego przysporzenia majątkowego.
Otrzymanie waluty wirtualnej (tokenów) na podstawie umowy partnerstwa strategicznego powoduje powstanie przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w momencie otrzymania, niezależnie od późniejszych fluktuacji wartości tej waluty. Przychód ten uznawany jest za definitywny przyrost majątku podatnika.
Przychód z działalności opodatkowuje się w chwili wykonania usługi, niezależnie od płatności kryptowalutą, natomiast dochód ze zbycia kryptowaluty podlega 19% podatkowi wg art. 30b ustawy o PIT, uwzględniając koszty nabycia waluty.
Sprzedaż monet ze złota dewizowego, stanowiących prawną walutę w kraju ich emisji, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 9 pkt 1 ustawy, jako sprzedaż walut obcych.
Podatnik przy spełnieniu wszystkich przewidzianych warunków prawnych, w tym dokonaniu korekty zeznania podatkowego za 2023 rok, może zmienić wybór kredytu objętego zaniechaniem poboru podatku dochodowego, uzyskując prawo do zastosowania zaniechania wobec Kredytu 2.
Umorzenie przez bank części wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe przed dniem 15 stycznia 2015 r., na które strona nie korzystała wcześniej z zaniechania poboru podatku, podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 2022 roku.
Wypłacona przez bank na podstawie ugody sądowej kwota, będąca zwrotem zapłaty ponad kapitał kredytowy, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż nie powoduje ona definitywnego przysporzenia w majątku kredytobiorcy zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, podlegające przepisom rozporządzenia Ministra Finansów, jest zwolnione z obowiązku opodatkowania, pod warunkiem spełnienia określonych w nim kryteriów. Zwrot nadpłaty kapitału nie stanowi przychodu podatkowego, tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Dotyczy zwolnienia z podatku VAT usługi pośrednictwa w wymianie walut wirtualnych.
Skutki podatkowe podpisania ugody z bankiem – zaniechanie poboru podatku.