Zapewnienie pracownikowi oddelegowanemu przez pracodawcę bezpłatnego zakwaterowania oraz zwrotu kosztów powrotu do kraju stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, co nakłada obowiązek odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy.
Wartość ponoszonych przez pracodawcę wydatków na noclegi, paliwo, spotkania biznesowe i diety dla pracowników mobilnych oraz w podróżach służbowych nie stanowi przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o PIT, gdyż świadczenia te nie stanowią przysporzenia majątkowego dla pracowników, służąc interesowi pracodawcy.
Przychody uzyskane po ukończeniu 65. roku życia, lecz przed wypłatą pierwszego świadczenia emerytalnego, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile podatnik nie otrzymywał emerytury w momencie ich uzyskania.
Świadczenia uzyskane przez pracownika naukowego na pokrycie kosztów pobytu i podróży w ramach zagranicznego stażu naukowego są przychodem ze stosunku pracy, podlegającym opodatkowaniu według zasad określonych dla dochodów pracowniczych, z niedościągalnym zwolnieniem podatkowym na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy PIT do wysokości ustalonych diet.
Wynagrodzenie i odprawa emerytalna otrzymane przez podatniczkę równocześnie z pierwszą emeryturą uprawniają do „ulgi dla pracujących seniorów”, gdyż warunek nieotrzymywania emerytury w momencie uzyskania przychodu ze stosunku pracy został spełniony.
Dofinansowanie wycieczki integracyjnej z ZFŚS, służącej integracji pracowników, nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem pracodawca nie ma obowiązku naliczania oraz odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy z tego tytułu.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS dla pracowników i emerytów, stanowi przychód kwalifikowany do źródła przychodów z pracy lub innych źródeł, lecz podlega zwolnieniu podatkowemu do ustawowych limitów realizujących cele socjalne. Nadwyżka świadczenia ponad limity podlega opodatkowaniu odpowiednio poprzez zaliczki i zryczałtowany podatek.
Zastosowanie tzw. "ulgi dla pracujących seniorów" w zeznaniu PIT-37 jest uzasadnione, jeśli przychody ze stosunku pracy zostały uzyskane przed pierwszą wypłatą emerytury, a podatnik spełnia pozostałe ustawowe warunki zwolnienia.
Zwrot kosztów przejazdu prywatnymi pojazdami do celów służbowych, związany z wykonaniem obowiązków poza stałym miejscem pracy, stanowi przychód pracownika zgodnie z art. 11 i 12 ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu, jeżeli nie jest osiągany w ramach podróży służbowej.
Dofinansowanie wycieczki integracyjnej i spotkania integracyjnego z ZFŚS na rzecz pracowników, które służy interesowi pracodawcy, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, albowiem świadczenia te nie przynoszą indywidualnej wymiernej korzyści pracownikom; wobec tego Spółka nie jest zobowiązana do naliczenia i odprowadzenia zaliczek na ten podatek.
Przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia pracowniczego, do honorarium autorskiego można stosować zwolnienie z ulgi dla młodych do limitu 85.528 zł, a nadwyżkę objąć 50% kosztami uzyskania przychodu do wysokości 120.000 zł rocznie.
Podatnik, który po osiągnięciu wieku emerytalnego uzyskuje przychody ze stosunku pracy i nie otrzymuje emerytury w momencie otrzymania tych przychodów, ma prawo do zastosowania ulgi dla seniora na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również poprzez korektę rocznego zeznania podatkowego.
Dla celów ulgi na powrót, przeniesienie miejsca zamieszkania na terytorium Polski, dokonane przed 31 grudnia 2021 r., nie daje podstaw do skorzystania z tej ulgi na mocy art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zakwaterowanie oraz zwrot kosztów podróży dla pracownika oddelegowanego do pracy za granicą, finansowane przez pracodawcę, stanowią opodatkowane przychody pracownika, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, o ile służą zaspokojeniu jego prywatnych potrzeb. Wartość tych świadczeń podlega deklaracji w informacji PIT-11.
Odszkodowanie wypłacone na podstawie sądowej ugody, rekompensujące utracone wynagrodzenie, nie korzysta z podatkowego zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 3 i 3b ustawy o PIT, gdyż dotyczy utraconych korzyści, a nie rzeczywistej szkody, co skutkuje jego opodatkowaniem jako przychód ze stosunku pracy.
Przychody otrzymane po osiągnięciu 65 lat mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego dla seniorów, pod warunkiem nieskorzystania z emerytury, natomiast zaliczki podatkowe nie podlegają zwolnieniu, jeśli przychód dotyczący działalności gospodarczej przypada przed ukończeniem wieku kwalifikującego.
Przychody ze stosunku pracy, w tym odprawa emerytalna, uzyskane przez osobę po osiągnięciu wieku emerytalnego, ale przed otrzymaniem świadczenia emerytalnego, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, o ile podatnik spełnia warunki związane z ubezpieczeniami społecznymi i nie otrzymuje jeszcze emerytury.
Wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy wypłacone w wyniku przywrócenia do pracy na mocy ugody sądowej nie jest odszkodowaniem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.
Odszkodowanie wypłacone w ramach ugody sądowej, składające się z wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy oraz odsetek z tytułu nieterminowej wypłaty, nie korzysta ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT w części dotyczącej wynagrodzenia. Natomiast odsetki są zwolnione na mocy art. 21 ust. 1 pkt 95 tej ustawy.
Dofinansowanie przez pracodawcę wycieczki i spotkania integracyjnego ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, mających na celu integrację pracowników, nie stanowi przychodu pracowników podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, gdyż nie powoduje indywidualnego przysporzenia majątkowego dla uczestników.
Ulga dla rodzin 4+ nie przysługuje za okres wcześniejszy w danym roku podatkowym, jeżeli pełnoletnie dziecko zyska dochody przekraczające ustawowy limit oraz ukończy 25 lat, nawet jeśli przychody te uzyskano po wykorzystaniu ulgi.
Miejsce opodatkowania świadczeń pozapłacowych (karty żywieniowe i bony towarowe) uzależnione jest od miejsca wykonywania pracy, a nie wyłącznie od lokalizacji, w której te świadczenia mogą zostać zrealizowane. W Polsce karty żywieniowe opodatkowane są w całości, a bony towarowe wymagają zastosowania umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami.
Obowiązki płatnika w związku ze zwrotem pracownikom poniesionych kosztów tytułem wykorzystania prywatnego samochodu do celów służbowych w jazdach lokalnych.
Obowiązki płatnika w związku z zapewnieniem oddelegowanym pracownikom zakwaterowania.