Z zastosowania preferencyjnej stawki VAT 0% na drukarki i skanery 3D skorzystać można jedynie przy łącznym spełnieniu warunków formalnych przewidzianych w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT. Brak wymaganych dokumentów skutkuje koniecznością stosowania stawki standardowej.
Działalność Powiatu, realizującego inwestycję w ramach zagospodarowania poscaleniowego, nie prowadzi do prawa obniżenia podatku należnego o naliczony VAT, gdyż efekty inwestycji nie służą czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Usługa wynajmu budynków mieszkalnych na rzecz powiatu, który ich nie wykorzystuje na własne cele mieszkaniowe, nie spełnia warunków dla zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług.
Sprzedaż działki nr ... przez Powiat, zabudowanej budynkami niemieszkalnymi, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż doszło do pierwszego zasiedlenia ponad dwa lata przed sprzedażą, bez poniesienia wydatków na ulepszenie obiektów.
Powiat, realizując zadania publiczne w zakresie budowy dróg lokalnych, nie działa jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, co wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż inwestycja nie będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej.
Sprzedaż działki nr 1, zabudowanej budynkami spełniającymi warunki pierwszego zasiedlenia, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, w połączeniu z art. 29a ust. 8 dotyczącym opodatkowania gruntów.
Przesłanie paragonu fiskalnego w formie elektronicznej jako nieedytowalnego obrazu spełnia wymogi art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, jeśli uzyskano zgodę nabywcy i uzgodniono sposób przesłania, zapewniając równocześnie pełną czytelność dokumentu.
Powiat realizujący operacje scalania gruntów w ramach zleconych zadań publicznych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, tym samym pozbawiony jest prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na potrzeby tych operacji.
Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na halę sportową wg indywidualnej metody obliczenia proporcji, jako że metoda powierzchniowo-godzinowa nie jest bardziej reprezentatywna od regulacji rozporządzenia Ministra Finansów.
Obowiązek podatkowy z tytułu wadium przekształconego w zaliczkę na poczet ceny nieruchomości powstaje w momencie wygrania przetargu i podpisania protokołu przetargowego, co należy traktować jako część zapłaty przed dostawą towaru, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.
Powiat, realizując zadanie publicznoprawne o niekomercyjnej i ogólnodostępnej naturze, nie spełnia warunków do odzyskania podatku VAT uiszczonego w ramach wydatków związanych z tym zadaniem, jako że nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika VAT.
Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ani zwrotu VAT w związku z realizacją zadań publicznych, które nie wiążą się z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Organ władzy publicznej, realizując zadania własne zgodnie z kompetencjami ustawowymi bez generowania przychodów, nie posiada prawa do odliczenia ani zwrotu podatku VAT od zakupionych towarów i usług, gdyż nie występuje związek z czynnościami opodatkowanymi.
Dochody związków jednostek samorządu terytorialnego, przeznaczone na administracyjne funkcjonowanie biur, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4g Ustawy CIT, pod warunkiem, że służą realizacji zadań publicznych Związku.
Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ani do jego zwrotu w kontekście realizacji zadań z zakresu administracji rządowej, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizująca zadania publiczne z zakresu edukacji, bez generowania czynności opodatkowanych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi zadaniami.
Sprzedaż prawa własności nieruchomości gruntowej na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, której użytkowanie wieczyste ustanowiono przed 1 maja 2004 roku, nie podlega opodatkowaniu VAT, jako że transakcja ta nie prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Sprzedaż nieruchomości zabudowanej przez Skarb Państwa, gdzie pierwsze zasiedlenie budynków nastąpiło ponad dwa lata przed transakcją, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, co obejmuje również grunt, na którym te budynki się znajdują.
Powiat realizując zadanie remontu drogi publicznej, nie działa jako podatnik VAT, tylko jako organ władzy publicznej, więc nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z tym zadaniem.
Dostawa zabudowanej nieruchomości gruntowej przez Powiat, na której obiekty budowlane nie są własnością sprzedawcy, kwalifikuje się do zwolnienia z VAT, jeśli nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia ani w terminie krótszym niż dwa lata od niego, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Sprzedaż niezabudowanych działek ewidencyjnych, stanowiących grunty przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, nie korzysta ze zwolnienia z VAT, gdyż stanowią one tereny budowlane oraz są użytkowane do działalności opodatkowanej.
Podmiot, wykonując zadania nałożone przepisami prawa w ramach reżimu publicznoprawnego, nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków, które nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, co wynika z braku charakteru podatnika VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Transakcja zamiany działki ewidencyjnej nr 1 przez Powiat, jako teren zamknięty i uznawany za teren budowlany, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jest niedopuszczalne.