Działalność polegająca na kupnie i sprzedaży walut wirtualnych USDT w modelu peer-to-peer korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, jako transakcje dotyczące walut używanych jako środek płatniczy, zgodnie z wykładnią wyroku TSUE C-264/14 (Hedqvist).
Opodatkowanie dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podlega stawce 19% CIT; obowiązuje również zaliczka miesięczna na podatek. Przychody z kryptowalut klasyfikuje się jako zyski kapitałowe. Rozliczenie winno nastąpić w zeznaniu rocznym z załącznikiem CIT/WW.
Koszty związane z nabyciem walut wirtualnych, przekazanych następnie w ramach oszustwa, winny być zadeklarowane w PIT-38 jako koszty uzyskania przychodu, mimo że nie osiągnięto przychodu z ich zbycia.
Otrzymanie zapłaty w kryptowalutach, które następnie wymieniane są na walutę fiducjarną przez bramkę płatności, stanowi przychód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych, zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy o CIT. Koszty uzyskania tego przychodu obejmują wartość transakcji brutto wskazaną na fakturze, odzwierciedlającą wartość nabytego towaru.
Świadczenie usług oprogramowania na rzecz użytkowników w zamian za waluty wirtualne jest transakcją barterową skutkującą uzyskaniem przychodu z działalności gospodarczej oraz możliwością zaliczenia kosztów nabycia walut wirtualnych jako kosztów uzyskania przychodów. Przy obrocie walutami wirtualnymi występuje odrębna regulacja dotycząca ich opodatkowania i dokumentacji.
Usługi nabycia, sprzedaży i wymiany kryptowalut oraz stablecoin mogą korzystać ze zwolnienia z VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, o ile miejscem świadczenia jest terytorium Polski. Odliczenie podatku naliczonego przysługuje w przypadku spełnienia warunków z art. 86 ust. 9, jeżeli miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa trzeciego.
Operator bramki płatności kryptowalutowych, działający wyłącznie jako pośrednik w transakcjach, nie generuje przychodu z odpłatnego zbycia walut wirtualnych; uzyskuje on jedynie przychód z tytułu opłat i prowizji za świadczone usługi pośrednictwa, a nie z samego obrotu walutami wirtualnymi.
Koszty poniesione na nabycie waluty wirtualnej przed 2019 r. powinny zostać wykazane w zeznaniu PIT-38 za 2019 r., a obowiązek składania PIT-38 istnieje nawet bez transakcji kryptowalutowych w danym roku, aby umożliwić przenoszenie kosztów na przyszłość.
Otrzymanie waluty wirtualnej (tokenów) na podstawie umowy partnerstwa strategicznego powoduje powstanie przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT w momencie otrzymania, niezależnie od późniejszych fluktuacji wartości tej waluty. Przychód ten uznawany jest za definitywny przyrost majątku podatnika.
Odziedziczenie kryptowalut, mimo zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, nie stanowi podstawy do uznania wartości tych kryptowalut za koszt uzyskania przychodu przy ich odpłatnym zbyciu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odszkodowania przyznane na podstawie przepisów prawa obcego, nie wynikające z krajowych przepisów dotyczących zasad ustalania bądź wysokości świadczeń, nie mogą korzystać ze zwolnień podatkowych przewidzianych w polskiej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli ich charakter nie spełnia krajowych przesłanek dla zwolnienia w art. 21 ust. 1 pkt 3.
Podatnik ma obowiązek wykazywania poniesionych kosztów nabycia kryptowalut w zeznaniach PIT-38, niezależnie od braku uzyskania przychodu, co umożliwia przeniesienie nierozliczonych kosztów na przyszłe lata podatkowe.
Odszkodowanie otrzymane na podstawie wyroku sądowego, niewynikające z działalności gospodarczej ani niekompensujące utraconych korzyści, korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o PIT.
Dotyczy ustalenia: - w jakim momencie w związku z opisanym zdarzeniem Wnioskodawca powinien rozpoznać przychód; - czy wysokość przychodu, który Wnioskodawca powinien rozpoznać w związku z opisanym zdarzeniem powinna odpowiadać Cenie Sztywnej, jaką Spółka otrzymuje za sprzedane Współpracownikowi waluty wirtualne.
Dotyczy zwolnienia z podatku VAT usługi pośrednictwa w wymianie walut wirtualnych.
Ustalenie, czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego, w stanie prawnym obowiązującym do końca 2018 r., w przypadku wymiany kryptowaluty na inną kryptowalutę Wnioskodawca nie był zobowiązany do rozpoznania przychodu w momencie zamiany.
Uznanie działalności związanej z obrotem kryptowalutą za pomocą narzędzi strony internetowej za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.
W zakresie skutków podatkowych dokonania operacji zabezpieczenia waluty wirtualnej (np. Y) i otrzymania w zamian kryptowaluty X.
Ustalenie, czy wymiana cbETH na walutę fiducjarną będzie stanowiła dla Wnioskodawcy zdarzenie neutralne podatkowo, tj. będzie objęta zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 Ustawy o CIT
Ustalenie, czy w przypadku sprzedaży otrzymanych walut wirtualnych fundacja skorzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Czy przychód osiągnięty przez Fundację ze zbycia walut wirtualnych będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
Ustalenie, czy dokonanie przez fundację rodzinną sprzedaży kryptowalut jako gromadzonego mienia inwestycyjnego będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop, w zakresie dotyczącym zbywania poszczególnych rodzajów mienia wskazanego we wniosku.
Ustalenie, czy dokonywanie przez fundację rodzinną transakcji kupna i sprzedaży papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze będzie korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 25 updop.