Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na inwestycję poprzez zastosowanie preproporcji oraz proporcji sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o VAT i wskazaniami Rozporządzenia Ministra Finansów.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Wniesienie przez gminę inwestycji wodno-kanalizacyjnych do spółki aportem stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, bez możliwości zastosowania zwolnienia, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, a podstawą opodatkowania jest wartość nominalna udziałów przyjętych w zamian.
Przychód uzyskany z tytułu odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości pod drogę publiczną, nabytej przed ponad dwoma laty oraz za cenę równą lub wyższą niż 50% wysokości odszkodowania, jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną, przy zastosowaniu prewspółczynnika, nie ma zaś prawa do odliczenia poprzez proporcję z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki nie jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a tym samym podlega opodatkowaniu VAT; gmina zachowuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego.
Koszty odsetek i prowizji od kredytów na finansowanie/refinansowanie udziałów w spółce Y należy alokować jako koszty działalności operacyjnej, jeśli zwiększają przychody z działalności gospodarczej, a nie z zysków kapitałowych.
Wypłata zysku netto oraz wniesienie opłaty inwestycyjnej wynikające z umowy inwestycyjnej zawartej pomiędzy Partnerem a Inwestorem, z uwagi na brak wzajemności świadczeń, nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Zmiana statusu przedsiębiorcy w toku realizacji inwestycji w Polskiej Strefie Inwestycji, po wydaniu decyzji o wsparciu, nie wpływa na wskaźnik intensywności pomocy publicznej ani wysokość przysługującego zwolnienia z podatku CIT, ustalaną na dzień przyznania pomocy.
Wniesienie przez Gminę infrastruktury kanalizacyjnej jako aportu do spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Nie kwalifikuje się to jako zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części, zgodnie z ustawą o VAT, co wyłącza zwolnienie z art. 6 pkt 1. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z tytułu kosztów inwestycji.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z przebudową obiektów na terenie działek ewidencyjnych, ponieważ infrastruktura ta nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT.
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT związane jest z proporcjonalnym przypisaniem wydatków zgodnie ze specyfiką działalności pojedynczych jednostek organizacyjnych; prewspółczynnik Zakładu nie wystarcza do ujęcia kosztów całej inwestycji, uwzględniając specyficzność działań PSZOK.
Gmina nie jest uprawniona do obniżenia podatku VAT związanego z inwestycją realizującą zadanie własne, ponieważ działania te nie generują czynności opodatkowanych.
Gmina, realizując inwestycje mające na celu zwiększenie lokalnej retencji wód oraz ochronę ekosystemów, działa nie jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT. W związku z tym czynności te nie podlegają opodatkowaniu VAT, a gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi inwestycjami.
Umorzenie kwot kapitału kredytów hipotecznych, zaciągniętych na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, kwalifikuje się jako przychód z innych źródeł, ale może podlegać zaniechaniu poboru podatku, jeśli zachodzą okoliczności przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022 r.
Podatnikowi, który realizuje zadania własne w ramach działalności użyteczności publicznej, bez generowania dochodów podlegających VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy na cele nieopodatkowane.
Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację publicznych projektów niezwiązanych z działalnością opodatkowaną VAT.
Dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji, polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu, mogą być zwolnione z podatku dochodowego w oparciu o udział tych dochodów w ogólnych wynikach finansowych zakładu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Dochodów z inwestycji SCSp należy klasyfikować zgodnie z ich naturą na poziomie spółki: zyski kapitałowe oraz inne źródła przychodów, przy czym przeniesione straty kapitałowe nie obniżają dochodów z działalności gospodarczej.
Zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT dotyczy wyłącznie dochodu uzyskanego z realizacji nowej inwestycji, wyodrębnionego zgodnie z kryteriami funkcjonalnymi i ekonomicznymi, a wspólne koszty alokuje się wg klucza przychodowego.
Odszkodowanie uzyskane za wywłaszczenie nieruchomości nabytych nieodpłatnie w drodze spadku i działu spadku korzysta ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o PIT, niezależnie od przyszłego zwiększenia udziału w tej nieruchomości.
Wniesienie aportem inwestycji do Spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części i w konsekwencji nie jest wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, lecz jest opodatkowaną odpłatną dostawą towarów, w ramach której podstawa opodatkowania oparta jest o wartość uzyskanych udziałów w spółce.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego, które obejmuje środki na refinansowanie, nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., chyba że spełnione są wszystkie warunki dotyczące kredytów mieszkaniowych. Refinansowanie nie stanowi celu mieszkaniowego, co wyklucza zaniechanie podatkowe.
Powiat, realizując zadanie publicznoprawne o niekomercyjnej i ogólnodostępnej naturze, nie spełnia warunków do odzyskania podatku VAT uiszczonego w ramach wydatków związanych z tym zadaniem, jako że nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika VAT.