Obowiązek ewidencjonowania wpłat na kasie rejestrującej powstaje z chwilą uznania płatności na rachunku podatnika, gdy wpłaty dokonywane są z góry na poczet wyraźnie określonych usług medycznych, nawet jeżeli usługa może być odwołana.
Spółdzielnia mieszkaniowa od 1 kwietnia 2026 r. jest zobowiązana do ewidencjonowania usług najmu miejsc parkingowych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z obowiązującymi przepisami rozporządzenia Ministra Finansów, przy braku generalnego obowiązku fakturowania tych usług.
Podmiot zużywający alkohol etylowy częściowo skażony zwolniony z podatku akcyzowego jest zobowiązany do składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ oraz prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie, zgodnie z art. 24e ust. 1 pkt 1 oraz art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Gmina, jako podmiot wytwarzający energię elektryczną w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Nie jest również zobowiązana do rejestracji akcyzowej oraz składania deklaracji miesięcznych i kwartalnych ani prowadzenia ewidencji ilościowej.
Samochody demonstracyjne i służbowe, przeznaczone przed upływem 12 miesięcy wyłącznie na sprzedaż, nie wymagają ujęcia w ewidencji środków trwałych. Natomiast w przypadku ich użytkowania powyżej 12 miesięcy, konieczne jest ujęcie ich jako środki trwałe oraz dokonanie odpisów amortyzacyjnych począwszy od następnego miesiąca po ich ujawnieniu w ewidencji.
Podatnik ma prawo do obniżenia stawek amortyzacyjnych na mocy art. 16i ust. 5 ustawy CIT zarówno retroaktywnie, jak i prospektywnie, co potwierdzają orzeczenia sądów administracyjnych, które zapewniają elastyczność w dostosowywaniu stawek do zmian gospodarczych, takich jak pandemia COVID-19.
Sprzedaż nieruchomości nieformalnie związanej z działalnością spółki cywilnej nie rodzi przychodu z działalności gospodarczej, lecz z odpłatnego zbycia nieruchomości i, po upływie pięcioletniego okresu od nabycia, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dochody z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji, polegającej na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego zakładu, mogą być zwolnione z podatku dochodowego w oparciu o udział tych dochodów w ogólnych wynikach finansowych zakładu, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
Spółka nie jest zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji rachunkowej dla nowej inwestycji zintegrowanej z istniejącym zakładem produkcyjnym; zwolnienie podatkowe obejmuje cały dochód z działalności prowadzonej zgodnie z decyzją o wsparciu.
Zwrot pracownikom kosztów parkingowych i za przejazdy drogami płatnymi w czasie podróży służbowej, nie wliczany do kilometrówki, stanowi przychód zwolniony z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy PIT, zwalniając płatnika z obowiązków płatniczych względem tych kosztów.
Zarządca nieruchomości ustanowiony przez sąd, pobierając czynsze na rzecz współwłaścicieli, nie jest podatnikiem VAT dla tych czynności. Podatnikami są współwłaściciele, którzy muszą rozliczać VAT z tytułu najmu nieruchomości. Zarządca nie jest zobowiązany do ewidencjonowania przychodów z najmu we własnej ewidencji VAT.
Podatnicy mogą obniżać stawki amortyzacyjne dla środków trwałych wprowadzonych do ewidencji przed 1 stycznia 2021 r., nawet jeśli są wykorzystywane w działalności zwolnionej z CIT, bez względu na ograniczenia czasowe wynikające z art. 16i ust. 8 ustawy CIT.
Zmiany stawek amortyzacyjnych mogą być dokonywane jedynie od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Przepis art. 16i ust. 5 ustawy o CIT nie przewiduje możliwości retrospektywnej aktualizacji stawek dla wcześniej złożonych deklaracji podatkowych.
Na gruncie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, mocy 1 MW uprawniającej do zwolnienia akcyzowego podlega ocenie łączna moc generatorów faktycznie pracujących w danym momencie, nie zaś wszystkich posiadanych przez podatnika. Zwolnienie przysługuje jedynie w okresach, gdy moc tych generatorów nie przekracza 1 MW.
Zgodnie z §5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zużycie energii elektrycznej produkowanej przez jednostki samorządu terytorialnego z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW podlega zwolnieniu z akcyzy.
Podatnik prowadzący działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, objętą zezwoleniem i decyzją o wsparciu, zobowiązany jest do prowadzenia odrębnych ewidencji rachunkowych dla dochodów z każdego z dokumentów, a zwolnienia podatkowe muszą być rozliczane dla każdego źródła oddzielnie.
Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, fundacja rodzinna jest zwolniona z opodatkowania dochodów zagranicznych jednostek kontrolowanych oraz nie jest zobowiązana do prowadzenia rejestrów zagranicznych jednostek i ewidencji zdarzeń. Zwolnienie to nie obejmuje innych wyłączeń wskazanych w ustawie. Decyzja zależy od zgodności działalności fundacji z zakresem określonym dla fundacji rodzinnych
Usługi masażu wykonywane osobiście przez osobę niewidomą z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności, prowadzącą działalność gospodarczą, mogą być zwolnione z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, jeżeli spełnione są warunki zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z 2024 r.
Sprzedaż biletów na przejazdy kolejowe przez drużyny konduktorskie na dworcach kolejowych może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących, zgodnie z poz. 37 i 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2021 r., jeśli spełnione są wymogi dotyczące bezgotówkowej formy płatności i odpowiedniej ewidencji.
Nieodpłatne świadczenie usług medycznych przez lekarza na rzecz osób fizycznych nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej ani prowadzenia wewnętrznej ewidencji, jako że nie stanowi odpłatnej sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT.
Prowadzenie przez przedsiębiorcę jednej, wspólnej ewidencji dla celów podatku dochodowego z działalności w SSE, z uwzględnieniem rozliczania pomocy publicznej zgodnie z kolejnością wydań zezwoleń i decyzji o wsparciu, stanowi rozwiązanie prawidłowe w świetle obowiązujących przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych i wspieraniu nowych inwestycji.
Skorzystanie z ulgi na zabytki jest możliwe wyłącznie dla zabytków nieruchomych indywidualnie wpisanych do rejestru zabytków; nieruchomość będąca częścią zabytkowego układu urbanistycznego bez takiego wpisu nie uprawnia do ulgi podatkowej.
Podmiot, który produkuje i sprzedaje całość wytworzonej energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję, nie konsumując jej samodzielnie, nie dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą. Konsekwencją jest brak zastosowania zwolnień akcyzowych oraz obowiązków rejestracyjnych i ewidencyjnych, co wynika z artykułów ustawy o podatku akcyzowym oraz przepisów wykonawczych.
Podatnik prowadzący działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie więcej niż jednego zezwolenia może korzystać ze zwolnienia podatkowego poprzez wspólną ewidencję rachunkową, alokując pomoc publiczną zgodnie z kolejnością wydawania zezwoleń w sposób przewidziany w art. 12 ust. 2 ustawy o SSE.