Odsprzedaż opłat eksploatacyjnych w formie mediów, jako niezależne świadczenia od usługi najmu, podlega wliczeniu do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nieobjęcie ich tym limitem stanowi naruszenie przepisów art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Usługi wynikające z instrumentu finansowego opartego na umowie vPPA zwolnione są z podatku VAT, jednak nie są klasyfikowane jako transakcje pomocnicze, tym samym powinny być uwzględnione przy kalkulacji proporcji VAT Wnioskodawcy.
Otrzymane zaliczki (rekompensaty) w związku ze stosowaniem maksymalnej ceny energii elektrycznej, zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o środkach nadzwyczajnych, nie stanowią dotacji podlegającej opodatkowaniu VAT, ponieważ art. 29a ust. 1 ustawy o VAT ich nie obejmuje.
Przenoszenie kosztów zużytej energii elektrycznej na najemców przez bank będący jej producentem, w ramach zawartych umów najmu, stanowi czynność sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i wiąże się z obowiązkiem zapłaty tego podatku.
Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, spełniający kryteria wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT, jeśli stanowi niezależną jednostkę zdolną do realizacji zadań gospodarczych.
Spółka, realizując twórczą i systematyczną działalność badawczo-rozwojową, spełnia kryteria art. 4a pkt 26-28 oraz art. 18d Ustawy o CIT, co uprawnia ją do skorzystania z ulgi badawczo-rozwojowej, uwzględniając ponoszone koszty jako kwalifikowane. Działalność obejmuje prace badawczo-rozwojowe niezmienne i nieprzewidywalne oraz daje możliwość odliczenia kosztów, bez zwrotu środków w innej formie, zgodnie
Gmina, jako podmiot wytwarzający energię elektryczną w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW, może korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Nie jest również zobowiązana do rejestracji akcyzowej oraz składania deklaracji miesięcznych i kwartalnych ani prowadzenia ewidencji ilościowej.
Zwolnienie z akcyzy dla energii elektrycznej wytworzonej z odnawialnych źródeł przed 1 stycznia 2019 r. stosuje się według stawki obowiązującej w dacie wytworzenia i dostarczenia energii do zużycia, niezależnie od późniejszych zmian stawki akcyzy.
Dział Nieruchomościowy nie stanowi ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e VAT, a więc jego zbycie nie jest wyłączone z opodatkowania VAT; natomiast Dział Fotowoltaiczny spełnia definicję ZCP, co wyłącza zbycie tego działu z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Sprzedaż oraz zużycie gazu ziemnego przez Wnioskodawcę, jako finalnego nabywcy, w procesie kogeneracji do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, jest zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przy spełnieniu warunków umownych o specyfikacji użycia gazu.
Spółka, w przypadku gdy Kontrahent zrezygnuje ze zwolnienia z VAT usług vPPA, zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te usługi, jeśli wykorzystywane są one w przeważającej mierze do czynności opodatkowanych VAT, spełniając przesłanki art. 86 ust. 1 i art. 43 ust. 22 ustawy o VAT.
W przypadku podziału spółki przez wydzielenie, obowiązek wystawiania faktur i rozliczania podatku VAT należnego jest determinowany datą powstania obowiązku podatkowego. Obowiązki związane z podatkowym rozliczeniem faktur sprzed wydzielenia ciążą na Spółce Dzielonej; te po wydzieleniu przechodzą na Spółkę Przejmującą.
Energia elektryczna zużywana bezpośrednio do przeprowadzenia przemian fizykochemicznych w procesach metalurgicznych, takich jak topienie i przegrzewanie metali, może korzystać ze zwolnienia z akcyzy. Natomiast energia wykorzystywana do napędu urządzeń wspomagających procesy metalurgiczne nie jest objęta zwolnieniem zgodnie z art. 30 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Świadczenie usług w ramach zabezpieczania cen energii elektrycznej poprzez instrumenty finansowe typu swap, nie przybiera formy zwolnionej z VAT jako zabezpieczenie transakcji finansowych, lecz korzysta ze zwolnienia w odniesieniu do instrumentów finansowych, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT. Usługi te nie są elementem zasadniczej działalności Spółki i mają charakter pomocniczy, co wyklucza
Zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji na magazynowanie energii elektrycznej, podczas rozruchu instalacji, nie podlega opodatkowaniu akcyzą. Po uzyskaniu koncesji, zużycie to staje się przedmiotem opodatkowania, z wyłączeniem nieudokumentowanych strat technologicznych, a energia zużywana na potrzeby własne magazynu nie kwalifikuje się do zwolnienia z akcyzy.
Zużycie energii elektrycznej na potrzeby magazynowania przed uzyskaniem koncesji na jej magazynowanie nie podlega opodatkowaniu akcyzą jako czynność konsumpcyjna przez nabywcę końcowego. Po uzyskaniu koncesji, proces magazynowania podlega opodatkowaniu, chyba że energia jest utracona technologicznie, a magazynowanie nie jest zwolnione od akcyzy jako podtrzymywanie procesu produkcji energii.
Zużycie energii elektrycznej przez podmiot przed uzyskaniem koncesji na magazynowanie energii nie podlega opodatkowaniu akcyzą, natomiast po jej uzyskaniu zużycie to staje się przedmiotem opodatkowania akcyzą. Energia zużywana na potrzeby własne magazynu energii elektrycznej nie korzysta ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 30 ust. 6 uAKC.
Zużycie energii elektrycznej przez podmiot magazynujący energię jest przedmiotem opodatkowania akcyzą po uzyskaniu koncesji na magazynowanie. Straty technologiczne energii nie są opodatkowane, jednak magazynowanie nie stanowi procesu produkcji, wykluczając możliwość zwolnienia od akcyzy.
Posiadanie przez spółkę udziałów w spółdzielni energetycznej nie wyklucza opodatkowania ryczałtowego od dochodów spółek zgodnie z ustawą o CIT; wynagrodzenie za energię płacone spółdzielni nie stanowi ukrytych zysków podlegających opodatkowaniu ryczałtem.
Na gruncie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, mocy 1 MW uprawniającej do zwolnienia akcyzowego podlega ocenie łączna moc generatorów faktycznie pracujących w danym momencie, nie zaś wszystkich posiadanych przez podatnika. Zwolnienie przysługuje jedynie w okresach, gdy moc tych generatorów nie przekracza 1 MW.
Zgodnie z §5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zużycie energii elektrycznej produkowanej przez jednostki samorządu terytorialnego z generatorów o mocy nieprzekraczającej 1 MW podlega zwolnieniu z akcyzy.
Dla transakcji hedgingu opartego na kontraktach różnicowych zastosowanie znajdują zasady kwalifikacji jako usługi finansowej – z odmiennym czasem rozliczenia podatku w zależności od kierunku przepływu wartości pieniężnych oraz od decyzji o rezygnacji z opodatkowania importu usług finansowych zgodnie z art. 43 ust. 22 ustawy o VAT.
W przypadku podziału spółki przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka Przejmująca jest zobowiązana do wystawiania i ujmowania faktur korygujących, gdy przyczyna korekty powstała po dniu wydzielenia, podczas gdy za przyczyny istniejące przed wydzieleniem odpowiada Spółka Dzielona.
Zwolnienie z akcyzy od energii elektrycznej wytworzonej w OZE dotyczy najbliższych okresów rozliczeniowych po decyzji Prezesa URE potwierdzającej umorzenie świadectw, wg stawek obowiązujących w dacie realizacji zwolnienia, a nie w dacie wytworzenia energii.