Przychody emerytalne i z wynagrodzenia uzyskane po nabyciu uprawnień do emerytury, lecz przed jej faktycznym otrzymaniem, korzystają ze zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, jeśli spełniony jest warunek "nieotrzymywania emerytury" na moment wypłaty przychodów.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradztwa finansowego, jeśli usługi te są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną, co wymaga każdorazowej oceny związków funkcjonalnych z przychodami z tej działalności.
Dofinansowanie wycieczek integracyjnych z ZFŚS nie stanowi dla uczestników przysporzenia finansowego nieodpłatnego, a tym samym nie generuje obowiązku podatkowego zgodnie z ustawą o PIT, ponieważ świadczenie takie ma charakter ogólnodostępny i nieprzypisany indywidualnie.
Udział pracowników i emerytów w finansowanej z ZFŚS imprezie integracyjnej nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż impreza leży w interesie pracodawcy, a korzyści dla uczestników są ogólne i niemierzalne.
Świadczenia emerytalne ze szwajcarskiego II filaru, wypłacane rezydentowi podatkowemu Polski, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce według art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b i art. 21 ust. 33 ustawy o PIT, zgodnie z porozumieniem między Polską a Szwajcarią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS nie stanowi przychodu dla pracowników, jako iż jest integracyjne i służy interesowi pracodawcy. Dla emerytów natomiast nie spełnia przesłanek zwolnienia z podatku, nie będąc nieodpłatnym świadczeniem według art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wynagrodzenie i odprawa emerytalna otrzymane po ukończeniu wieku emerytalnego, ale przed wypłatą pierwszej emerytury, są zwolnione z opodatkowania, jeśli podatnik nie otrzymywał emerytury w momencie ich uzyskania, korzystając tym samym ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS dla pracowników i emerytów, stanowi przychód kwalifikowany do źródła przychodów z pracy lub innych źródeł, lecz podlega zwolnieniu podatkowemu do ustawowych limitów realizujących cele socjalne. Nadwyżka świadczenia ponad limity podlega opodatkowaniu odpowiednio poprzez zaliczki i zryczałtowany podatek.
Ulgę dla pracujących seniorów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym mogą stosować podatnicy, którzy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego, przed otrzymaniem pierwszej emerytury, uzyskują wynagrodzenie ze stosunku pracy. Przysługuje to jeśli dochody nie przekraczają 85.528 zł rocznie, a ulga może być wykorzystywana jedynie poprzez wyłączenie z opodatkowania w rocznym zeznaniu
Dofinansowanie wycieczki ze środków ZFŚS, jako świadczenie organizowane w interesie pracodawcy, nie stanowi dla pracowników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w rozumieniu art. 12 ustawy PIT. W konsekwencji, brak jest obowiązku nałożenia na płatnika obowiązku pobrania zaliczki na ten podatek.
Pobieranie renty rodzinnej na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wyklucza możliwość skorzystania z ulgi PIT-0 dla seniorów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mimo innych spełnionych warunków zwolnienia, takich jak wiek czy aktywność zawodowa.
Prawo do ulgi dla pracujących seniorów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, przysługuje wyłącznie w okresie, w którym podatnik faktycznie nie otrzymuje świadczenia emerytalnego. Zawieszenie emerytury na jeden miesiąc w roku podatkowym uprawnia do zwolnienia jedynie za ten okres.
Podatnik, który po osiągnięciu wieku emerytalnego uzyskuje przychody ze stosunku pracy i nie otrzymuje emerytury w momencie otrzymania tych przychodów, ma prawo do zastosowania ulgi dla seniora na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również poprzez korektę rocznego zeznania podatkowego.
Dofinansowanie wyjazdu integracyjnego z ZFŚS nie stanowi przychodu podatkowego dla pracowników i emerytów w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, wobec czego na wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w zakresie poboru zaliczki na podatek dochodowy.
Zwrot pracujących emerytów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, dotyczy przychodów osiągniętych przed pobraniem emerytury, po ukończeniu ustawowego wieku emerytalnego, do kwoty 85 528 zł.
Osoba, która po osiągnięciu wieku emerytalnego uzyskuje dochody z tytułu stosunku pracy przed rozpoczęciem otrzymywania emerytury, spełniając warunki ustawowe, jest uprawniona do zastosowania ulgi dla pracującego seniora, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ulga dla pracujących seniorów, określona w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma zastosowania do przychodów ze stosunku pracy uzyskanych po rozpoczęciu emerytury, nawet jeśli wypracowane były wcześniej.
Przychody ze stosunku pracy i odprawy emerytalnej, uzyskane przed emeryturą, nie korzystają ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, gdy podatnik nie spełnia warunku ukończenia 60. roku życia, mimo uzyskania emerytury pomostowej.
Ulga dla pracujących seniorów, przewidziana w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie przysługuje podatnikowi, który otrzymuje rentę rodzinną. Prawo do renty rodzinnej, mimo nabycia uprawnienia do świadczeń emerytalnych, wyklucza możliwość zastosowania ulgi podatkowej, niezależnie od spełniania innych przesłanek formalnych.
Renta rolnicza z tytułu niezdolności do pracy pozostaje poza zakresem definicji wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 154 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co umożliwia korzystanie z ulgi dla pracujących seniorów, pomimo pobierania takiej renty, przy spełnieniu pozostałych wymogów ustawowych.
Przychody uzyskane po 21 stycznia 2022 r. nie mogą korzystać z ulgi dla seniora, gdyż zostały uzyskane po dacie uzyskania pierwszej emerytury. Zwolnienie podatkowe dotyczy przychodów uzyskanych przed otrzymaniem pierwszej emerytury.
Przychody uzyskiwane przez seniora w roku podatkowym, który po osiągnięciu wieku emerytalnego nadal pracował i nie pobierał emerytury, są zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT, do kwoty 85 528 zł, jeśli dochody zostały uzyskane przed rozpoczęciem pobierania świadczenia emerytalnego.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS na cele integracyjne nie stanowi przychodu podatkowego dla pracowników i emerytów, gdy spełnia warunki wskazane przez Trybunał Konstytucyjny, tj. nie przynosi realnej korzyści majątkowej uczestnikom i jest w interesie pracodawcy.