Podatnik, który przenosi miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po 1 stycznia 2022 r., może skorzystać z ulgi na powrót, jeżeli spełni wszystkie przewidziane przesłanki, w tym nieprzerwane zamieszkiwanie przez co najmniej trzy lata przed zmianą rezydencji oraz posiadanie innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania, pomimo braku certyfikatu rezydencji.
Podatnik nie ma prawa do skorzystania z ulgi na powrót, gdyż w okresie świadczenia pracy za granicą nie doszło do zmiany centrum interesów osobistych z Polski na państwo pracy, co uniemożliwia uznanie powrotu do Polski za moment przeniesienia miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Podatnik, który spełnia warunki wskazane w art. 21 ust. 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przysługuje prawo do skorzystania z ulgi na powrót, pod warunkiem nieposiadania miejsca zamieszkania w Polsce w wymaganym okresie oraz posiadania niezbędnych dokumentów potwierdzających rezydencję zagraniczną.
Ulga PIT-0 dla osób powracających do Polski może być stosowana w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym przeniesiono miejsce zamieszkania, lub kolejnego roku. Przedmiotowa ulga nie może być rozpoczęta od 1 stycznia 2024 roku, jeśli powrót do kraju miał miejsce w 2022 roku.
Podatnik nie może skorzystać z ulgi na powrót, jeżeli nie posiada dowodów dokumentujących jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w wymaganym okresie, co uniemożliwia spełnienie warunków określonych w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dla celów ulgi na powrót, przeniesienie miejsca zamieszkania na terytorium Polski, dokonane przed 31 grudnia 2021 r., nie daje podstaw do skorzystania z tej ulgi na mocy art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik nie jest uprawniony do skorzystania z ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, jeżeli nie spełnia warunku braku miejsca zamieszkania na terytorium Polski przez pełne trzy lata kalendarzowe poprzedzające rok rezydencji podatkowej w Polsce.
Podatnik, który przeniósł miejsce zamieszkania do Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. i spełnia warunki ustawowe, ma prawo do skorzystania z "ulgi na powrót". Zwolnienie przychodów do 85.528 zł przysługuje przez cztery lata podatkowe, o ile podatnik podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Osoba fizyczna, która przeniosła miejsce zamieszkania na terytorium RP po dniu 31 grudnia 2021 r. i spełnia warunki określone w art. 21 ust. 43 ustawy o PIT, ma prawo skorzystać z ulgi na powrót od przychodów do określonego limitu, jeśli wcześniej nie korzystała z tego zwolnienia.
Podatnik, który powrócił do Polski po długotrwałym pobycie za granicą, ma prawo do ulgi na powrót, jeżeli spełnia warunki zamieszkiwania za granicą przez co najmniej trzy lata, mimo braku zgłoszenia wyjazdu z Polski, o ile przedstawi wystarczające dowody rezydencji podatkowej za granicą.
Przeniesienie miejsca zamieszkania na terytorium RP przez obywatela UE, który przez co najmniej trzy lata nie zamieszkiwał wcześniej w Polsce, uprawnia do skorzystania z ulgi na powrót z uwzględnieniem granicznego limitu dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem spełnienia warunków formalnych potwierdzających miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.
Warunkiem skorzystania z ulgi na powrót jest faktyczne posiadanie centrum interesów życiowych za granicą przez wskazany okres, niezależnie od formalnego zapisu w polskim systemie podatkowym jako rezydent. Decydującą rolę odgrywają obiektywne okoliczności dotyczące zamieszkania i rezydencji za granicą.
Podatnik nie jest uprawniony do skorzystania z ulgi na powrót na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jego sytuacja nie spełnia kryteriów przeniesienia miejsca zamieszkania określonych w art. 21 ust. 43 wspomnianej ustawy. Zatrzymanie poza granicami kraju nie spełnia warunku świadomego przeniesienia rezydencji podatkowej.
Możliwość skorzystania z ulgi na powrót.
Możliwość skorzystania ze zwolnienie przedmiotowego – ulga na powrót.