Organy władzy publicznej mają prawo do odliczenia podatku naliczonego, stosując mechanizm proporcjonalny, nawet gdy prewspółczynnik VAT wynosi poniżej 2%, a tym samym nie jest obligatoryjne uznawanie go za 0%.
Przesłanie paragonu fiskalnego w formie elektronicznej jako nieedytowalnego obrazu spełnia wymogi art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, jeśli uzyskano zgodę nabywcy i uzgodniono sposób przesłania, zapewniając równocześnie pełną czytelność dokumentu.
Powiat ma prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT od wydatków związanych z OZE przy użyciu prewspółczynnika. Wydatki związane wyłącznie z działalnością publiczną pozostają poza zakresem odliczenia VAT, ponieważ Powiat nie działa jako podatnik w tym zakresie. Stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Przeniesienie prawa własności nieruchomości w zamian za odszkodowanie stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia, skutkując uznaniem dostawy za odpłatną.
Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na halę sportową wg indywidualnej metody obliczenia proporcji, jako że metoda powierzchniowo-godzinowa nie jest bardziej reprezentatywna od regulacji rozporządzenia Ministra Finansów.
Obowiązek podatkowy z tytułu wadium przekształconego w zaliczkę na poczet ceny nieruchomości powstaje w momencie wygrania przetargu i podpisania protokołu przetargowego, co należy traktować jako część zapłaty przed dostawą towaru, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, która napotyka na niereprezentatywność prewspółczynnika VAT spowodowaną ujemnymi wartościami, może stosować prewspółczynnik rzeczywisty oparty na danych za lata ubiegłe, zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, pod warunkiem, że taka metoda jest bardziej reprezentatywna.
Jeśli prewspółczynnik wyliczony dla jednostki administrującej majątkiem inwestycyjnym jest niższy niż 2%, podatnik ma prawo uznać, że wynosi on 0%, co skutkuje brakiem prawa do odliczenia podatku naliczonego od związanych z inwestycją wydatków. Interpretacja ta dotyczy przepisów art. 86 i 90 ustawy o VAT oraz powiązanych rozporządzeń.
Jeżeli prewspółczynnik liczony dla jednostki administującej majątkiem inwestycji wynosi poniżej 2% i Powiat uzna, że wynosi on 0%, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych; jednak przy wyższym prewspółczynniku, prawo odliczenia istnieje proporcjonalnie do ustalonych prewspółczynnika oraz współczynnika sprzedaży.
Powiat, realizujący zadania publiczne z zakresu zagospodarowania poscaleniowego jako nieopodatkowane VAT, nie jest uprawniony do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z takimi zadaniami, ze względu na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.
Prawidłowe udokumentowanie sprzedaży usług gastronomicznych i cateringowych świadczonych przez jednostkę samorządową wymaga, by paragony fiskalne były fizycznie przekazywane nabywcom. Samo umożliwienie odbioru paragonów w punkcie stacjonarnym nie spełnia wymogów art. 111 ust. 3a UoVAT, co czyni praktykę ich niszczenia po niezaschnięciu za nieprawidłową, w świetle obowiązków ewidencyjnych określonych
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu przez Powiat.
Zwolnienie od podatku VAT – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – dostawa nieruchomości.
Wydanie interpretacji indywidualnej dot. podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku VAT przy dostawie w nieruchomości w wyniku wywłaszczenia za odszkodowaniem.
Praw do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.