Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem środków trwałych, gdy środki te są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu, pod warunkiem zastosowania odpowiedniego prewspółczynnika określonego zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych podlega opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia. Gmina ma prawo do stosowania własnej metody ustalania proporcji odliczenia VAT, jeśli metoda ta lepiej odzwierciedla specyfikę działalności gospodarczej i związane z nią nabycia niż metoda wskazana w przepisach rozporządzenia.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących infrastruktury wodociągowej za pomocą prewspółczynnika metrażowego opartego na rzeczywistej ilości wody dostarczonej w transakcjach opodatkowanych VAT, jeśli taka metoda najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności, a metoda z rozporządzenia nie spełnia tego wymogu.
Działalność polegająca na dostarczaniu wody i odprowadzaniu ścieków stanowi czynności opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnienia, co uprawnia jednostkę samorządową do częściowego odliczenia podatku naliczonego na podstawie prewspółczynnika metrażowego, przy jednoczesnym zwolnieniu z obowiązku naliczania VAT dla czynności wewnętrznych.
Gminie nie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę przy parkingu, ale może odliczać VAT od placu parkingowego wykorzystywanego komercyjnie. Prewspółczynnik należy stosować, gdy związek bezpośredni i wyłączny wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT nie może być wykazany.
Gmina, świadcząc odpłatne usługi dostawy wody i odbioru ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych, jest zobowiązana do stosowania bardziej reprezentatywnej metody proporcji opartej na zużyciu, zamiast pre-współczynnika z rozporządzenia, do odliczeń VAT – w zakresie działalności gospodarczej i opodatkowanej na zasadach ogólnych.
Stwierdzono, że przy alokacji podatku VAT naliczonego między czynności opodatkowane i zwolnione Bank musi stosować proporcję obrotów, zgodnie z ustawą o VAT, a nie opartą na subiektywnych kryteriach liczby użytkowników lub powierzchni.
Świadczenie dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez gminę jest działalnością gospodarczą podlegającą VAT, uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, przy zastosowaniu pre-współczynnika metrażowego jako bardziej reprezentatywnej metody proporcji.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, stosując prewspółczynnik metrażowy jako najpełniej oddający specyfikę wykorzystywania infrastruktury do czynności podlegających opodatkowaniu.
Organ podatkowy potwierdził, że jednostka samorządu terytorialnego posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od inwestycji realizowanej w ramach obowiązków własnych, stosując przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia, przy równoczesnym zastosowaniu proporcji określonej w art. 90 ustawy o VAT.
Nie można uznać, że kalkulacja prewspółczynnika alokacji VAT, uwzględniająca przychody związane z działalnością statutową, zapewnia dokonanie prawidłowego obniżenia podatku należnego. Metoda winna precyzyjnie odzwierciedlać wykorzystywanie nabyć wyłącznie do działalności gospodarczej.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od kosztów inwestycji, gdy prewspółczynnik wynosi poniżej 2% i uznawany jest za 0%.
Gmina, jako podatnik, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z termomodernizacją, gdyż wydatki te służą czynnościom opodatkowanym. Odrębne przypisanie do czynności opodatkowanych powinno być dokonywane przy użyciu prewspółczynnika i proporcji, z poszanowaniem regulacji ustawy o VAT.
Nadleśnictwo, realizując Projekt związany z gospodarką leśną i ochroną środowiska, ma prawo obniżenia kwoty podatku VAT o podatek naliczony dotyczący inwestycji wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i celów innych niż gospodarcze, przy zastosowaniu prewspółczynnika stosownie do art. 86 ust. 2a UVAT.
Podatnik będący gminą ma prawo stosować prewspółczynnik metrażowy zamiast określonego w Rozporządzeniu, jeżeli ten lepiej odpowiada specyfice gospodarczej i bardziej obiektywnie odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do czynności opodatkowanych, zapewniając prawidłowe odliczenie VAT.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji, poprzez zastosowanie preproporcji i proporcji sprzedaży, wyłącznie w zakresie czynności podlegających VAT (opodatkowanych lub zwolnionych), z wyłączeniem spoza regulacji podatku VAT.
Dostarczenie wody i odbiór ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo odliczyć część podatku naliczonego z wydatków inwestycyjnych infrastruktury, stosując prewspółczynnik metrażowy.
Samorządowa instytucja kultury, określając prewspółczynnik dla potrzeb odliczenia VAT, winna stosować metodę określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów, która lepiej odpowiada specyfice działalności tych podmiotów oraz uwzględnia ich finansowanie z dotacji, w przeciwieństwie do metody bazującej na liczbie wejść, która nie zapewnia obiektywnego odwzorowania działalności gospodarczej.
Jednostka samorządu terytorialnego po centralizacji rozliczeń VAT, dokonując odliczenia VAT od wydatków, które nie mogą być bezpośrednio przyporządkowane konkretnym rodzajom działalności, powinna stosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej korzystającej z przekazanego majątku. Prewspółczynnik ten oblicza się na podstawie danych właściwych dla tej jednostki.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków na inwestycje w świetlicę wiejską poprzez zastosowanie pre-współczynnika VAT, zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów. Rozstrzygnięcie opiera się na zasadzie, iż proporcja odzwierciedla rzeczywisty zakres wykorzystywania majątku inwestycji do działalności gospodarczej.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne, z zastosowaniem prewspółczynnika opartego na ilościowej metodzie kalkulacji, bazującej na stosunku ilości m3 dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej względem wykonywanej działalności.
Podatnik VAT, w sytuacji nabywania towarów i usług do działalności mieszanej w ramach projektów unijnych, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego poprzez zastosowanie prewskaźnika, jeżeli nabycia służą zarówno celom działalności gospodarczej jak i innym niż gospodarcze, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Gmina ma prawo do zastosowania prewspółczynnika przy odliczaniu podatku VAT naliczonego za zakupy związane zarówno z działalnością opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu, na podstawie proporcji wody dostarczonej do odbiorców zewnętrznych w całkowitej dostarczonej ilości, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Prewspółczynnik metrażowy, określający udział ilości dostarczonej wody do odbiorców zewnętrznych w całkowitej dostarczonej wodzie, może zostać uznany za bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2h ustawy o VAT, uprawniający do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodociągową.