Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Gmina realizująca budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie działa jako podatnik VAT, gdyż działania te nie mają charakteru zarobkowego. Tym samym wpłaty mieszkańców i dotacje są zwolnione z VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z inwestycją.
Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego przez Gminę, który bazuje na ilości odebranych ścieków od zewnętrznych odbiorców, prawidłowo odzwierciedla część wydatków ponoszonych na działalność gospodarczą i może być uznany za bardziej reprezentatywny dla celów odliczenia VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji kanalizacyjnych według prewspółczynnika metrażowego, ale nie od inwestycji drogowych, gdyż te pozostają w zakresie zadań własnych gminy niepodlegających VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, nie działa jako podatnik podatku VAT, gdzie w takim przypadku brak jest uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją przedmiotowych zadań.
Wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż działania Gminy, nie mające na celu stałego dochodu i wspierane środkami publicznymi, nie stanowią działalności gospodarczej. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu.
Gmina realizująca inwestycję w budowę przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci wodociągowej nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż działania te stanowią zadanie własne gminy, niezwiązane z działalnością gospodarczą generującą czynności opodatkowane podatkiem VAT.
W przypadku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę, działania te nie są uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców nie są wynagrodzeniem za świadczenia, przez co Gmina nie jest zobowiązana do fakturowania takich wpłat, a dofinansowanie nie jest podstawą opodatkowania jako wynagrodzenie za usługi.
Zadanie obejmujące budowę przydomowych oczyszczalni ścieków i sieci wodociągowej przez Gminę nie stanowi działalności gospodarczej, z wyłączeniem go spod opodatkowania podatkiem VAT, nadto brak podstawy do odliczenia podatku naliczonego, gdyż majątek nie służy czynnościom opodatkowanym.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z budową kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, gdy czynności te są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Nie przysługuje natomiast prawo do odliczenia VAT związanego z budową oczyszczalni ścieków przy szkołach, gdyż są przeznaczone do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Wpłaty mieszkańców za budowę przydomowych oczyszczalni nie podlegają VAT, gdyż nie są zapłatą za czynności opodatkowane. Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT, gdyż nie wykonuje działalności gospodarczej w tym zakresie.
Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT dotacji na inwestycję. Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. inwestycji w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy oczyszczalni ścieków dla szkół podstawowych na terenie Gminy. Prawo do odliczenia części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji
Sposób rozliczenia aportu nakładów na inwestycję w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej w zakresie podatku od towarów i usług.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania inwestycyjnego
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na Inwestycję związaną z modernizacją oczyszczalni ścieków, przy zastosowaniu metody kalkulacji prewspółczynnika w sposób inny niż wymieniony w Rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r.
Prawo do odliczenia podatku VAT przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanego dofinansowania na pokrycie wydatków inwestycyjnych dotyczących projektu; - prawo do odliczenia części podatku naliczonego według prewspółczynnika i współczynnika, od wydatków z tytułu budowy indywidualnych oczyszczalni ścieków (w tym za opracowanie dokumentacji projektowej) dotyczącej budowy oczyszczalni ścieków przy ..., przy budynku Urzędu Gminy
Opodatkowanie usług dostarczania wody i odbioru ścieków oraz prawo do odliczenia od wydatków związanych z Infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.
Skutki podatkowe nieodpłatnego przekazania przydomowych oczyszczalni ścieków, po zakończeniu projektu, na rzecz mieszkańców przez Gminę.
Prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi w związku z realizacją inwestycji.
Prawo do odliczenia podatku w związku z poniesionymi wydatkami inwestycyjnymi.
Prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. „(…)”: część I zadania: „(…)”, część II zadania: „(…)”.