Umorzenie części zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz w niniejszej sprawie zastosowanie ma zaniechanie poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, co zwalnia podatniczkę z obowiązku zapłaty podatku dochodowego od uzyskanego przychodu.
Zwrot nadpłaconego kredytu hipotecznego w wyniku unieważnienia umowy nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie prowadzi do przyrostu majątkowego podatnika.
Umorzenie kredytu mieszkaniowego, nawet jeśli generuje przychód podatkowy, nie skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku, gdy zastosowanie znajduje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. regulujące zaniechanie poboru podatku od umorzonych wierzytelności kredytów mieszkaniowych.
Umorzenie kredytu hipotecznego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, jednak podlega zaniechaniu poboru podatku tylko w odniesieniu do finansowania prac wykończeniowych. Zwrot nadpłaconych środków w wyniku ugody z bankiem jest neutralny podatkowo i nie stanowi opodatkowanego przychodu.
Umorzenie części kredytu konsolidacyjnego, o ile nie spełnia warunków kredytu mieszkaniowego, stanowi podlegający opodatkowaniu przychód. Zwroty nadpłat i koszty procesowe, jako nieprzynoszące przysporzenia, nie są uznawane za przychód podatkowy.
Zwrot nadpłaty kredytu nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, jednak umorzenie kredytu konsolidacyjnego stanowi przychód opodatkowany, z wyłączeniem zaniechania poboru podatku w części przeznaczonej na remont nieruchomości mieszkalnej.
Umorzenie kredytu hipotecznego na cele mieszkaniowe podlega zaniechaniu poboru podatku dochodowego, gdy spełnione są warunki dotyczące jednorazowej inwestycji mieszkaniowej i brak wcześniejszego korzystania z zaniechania. Zwrot nadpłaconego kapitału kredytu jest neutralny podatkowo.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego odnosi się do przychodu wynikającego z umorzenia kredytu mieszkaniowego, zaciągniętego na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, przy czym zwrot nadpłaconych rat oraz kosztów zastępstwa procesowego nie generują przychodu podlegającego opodatkowaniu.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na cele mieszkaniowe, przy spełnieniu warunków z rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., skutkuje zaniechaniem poboru podatku dochodowego, a podatnik ma prawo do zwrotu nienależnie zapłaconego podatku.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego, przy spełnieniu określonych warunków, korzysta z zaniechania poboru podatku dochodowego, natomiast zwrot nadpłaty kredytu oraz zwrot kosztów postępowania procesowego są neutralne podatkowo dla kredytobiorcy.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, skutkuje zaniechaniem poboru podatku dochodowego. Natomiast zwrot nadpłaconego kredytu nie generuje opodatkowanego przychodu, czyniąc zaliczenie tej kwoty do dochodu niemożliwym.
Podatnik, który zrealizował inwestycję typu greenfield na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia podatkowego od wydatków inwestycyjnych począwszy od miesiąca ich poniesienia, z obowiązkiem dokonania korekt deklaracji podatkowych CIT-8 w granicach przedawnienia zobowiązania podatkowego aż do wyczerpania pomocy publicznej.
Kwota zwrócona podatnikowi jako nadpłata kredytu z tytułu ugody z bankiem nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, jako że nie skutkuje przyrostem majątku i jest zwrotem uprzednio poniesionych wydatków.
Umorzenie zadłużenia kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele konsumpcyjne i częściowo mieszkaniowe prowadzi do powstania przychodu podatkowego z innych źródeł, jednak zaniechanie poboru podatku nie znajduje zastosowania. Zwrot nadpłaty kredytu nie stanowi przychodu do opodatkowania.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego zaciągniętego na refinansowanie kosztów nie stanowi dochodu zwolnionego z podatku dochodowego. Zwrot nadpłaty po przewalutowaniu kredytu nie podlega opodatkowaniu jako przychód, gdyż nie powoduje przysporzenia majątkowego.
Podatek dochodowy od osób fizycznych pobrany od przychodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, wypłaconego na podstawie nieważnej uchwały, nie stanowi nienależnej płatności do momentu dokonania zwrotu świadczenia i dopiero wówczas może być uznany za nadpłatę.
Podatnik jest uprawniony do wykorzystania metody FIFO w rozliczaniu aktywów B+R w ramach ulgi na innowacyjnych pracowników w ciągu sześciu lat od roku nabycia prawa do ulgi. Prawo do żądania zwrotu nadpłaty nie przysługuje w sytuacji niewykorzystania ulgi w określonym okresie, chyba że istnieją odmienne regulacje prawne.
Umorzenie wierzytelności hipotecznej stanowi przychód, ale z zastosowaniem rozporządzenia o zaniechaniu poboru podatku, nie powoduje obowiązku podatkowego. Dodatkowy zwrot z ugody nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o PIT, gdyż jest ekwiwalentem wcześniej poniesionych kosztów.
Skutki podatkowe otrzymania od Banku kwot wynikających z rozliczenia umowy kredytu i zwrotu kosztów postępowania sądowego oraz brak obowiązku wykazywania określonych kwot w zeznaniu podatkowym.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego w odniesieniu do kredytu zaciągniętego na dwie inwestycje mieszkaniowe i wypłata kwoty dodatkowej.
Kwota nadwyżki podatku CIT uiszczona w wyniku zastosowania względem Pakietów Wierzytelności metody proporcjonalnego rozliczenia kosztów a kwotą wynikającą z art. 15ba updop stanowi nadpłatę w rozumieniu art. 72 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
Obowiązki podatkowe w związku z unieważnieniem umowy kredytu hipotecznego.