Samorządowa instytucja kultury, określając prewspółczynnik dla potrzeb odliczenia VAT, winna stosować metodę określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów, która lepiej odpowiada specyfice działalności tych podmiotów oraz uwzględnia ich finansowanie z dotacji, w przeciwieństwie do metody bazującej na liczbie wejść, która nie zapewnia obiektywnego odwzorowania działalności gospodarczej.
Samorządowa instytucja kultury, prowadząc działalność zarówno opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu, zobowiązana jest stosować proporcję odliczenia VAT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, a zaproponowany przez nią własny sposób obliczania tej proporcji nie jest uznany za bardziej reprezentatywny.
Muzeum nie jest uprawnione do stosowania alternatywnego prewspółczynnika opartego na liczbie wejść odpłatnych do celów rozliczenia VAT. Skuteczniejsze i bardziej reprezentatywne jest stosowanie metody wskazanej w rozporządzeniu Ministra Finansów, które prawidłowo oddaje specyfikę działalności i zapewnia adekwatny podział VAT.
W przypadku gdy muzeum prowadzi zarówno działalność statutową niepodlegającą opodatkowaniu VAT, jak i działalność gospodarczą zakupy nie mogą być jednoznacznie przypisane, wymagane jest stosowanie metody proporcji w rozliczaniu VAT oraz dokonanie retrospektywnej korekty rozliczeń za wcześniejsze lata.
Działalność Muzeum, obejmująca odpłatną organizację wystaw i nieodpłatne wydarzenia, nie stanowi w całości działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. Proporcję odliczenia VAT należy ustalać zgodnie z rozporządzeniem, nie zaś na podstawie dni odpłatnych czy liczby biletów.
Sposób obliczania podatku naliczonego przy zastosowaniu opisanej we wniosku kalkulacji.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Projektu z zastosowaniem prewspółczynnika i proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Czy muzeum przeprowadzając transakcję zakupu dzieła łącznie z nabyciem autorskich praw majątkowych do tego dzieła jest zwolnione z obowiązku pobrania tzw. podatku od źródła?
Prawo do korzystania ze zwolnienia dla świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a.
Muzeum nieprawidłowo postąpiło potrącając 20% zryczałtowany podatek dochodowy od pierwszej transzy wynagrodzenia z tytułu zawartej umowy o dzieło. Nie powinni Państwo potrącać 20% zryczałtowanego podatku dochodowego od wynagrodzenia wypłaconego na podstawie umowy o dzieło za przeniesienie praw autorskich do projektu instalacji multimedialnej, także z tytułu wypłaconej II transzy oraz od wynagrodzenia
W rozpatrywanej sprawie zastosowanie znajdzie przesłanka zawarta w ww. przepisie, wyłączająca możliwość zwolnienia od podatku usług kulturalnych. Tym samym, świadczone przez Państwa usługi w zakresie organizacji Warsztatów nie korzystają/nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, lecz podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem właściwej stawki podatku
Brak zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit a ustawy VAT dla świadczonych usług w postaci lekcji/warsztatów muzealnych.
Prawo do odliczenia części podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi budynku według proporcji „czasowej”.
Obowiązek stosowania przez Muzeum prewspółczynnika w celu odliczania podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków, których nie jest w stanie powiązać wyłącznie z działalnością gospodarczą; brak obowiązku ujmowania w mianowniku prewspółczynnika dotacji inwestycyjnych, dotacji na nabycie dóbr kultury, wartości darowizn dóbr kultury oraz wartości nieruchomości, którą Muzeum ma otrzymać w darowiźnie,
Prawa do pełnego odliczenia podatku w zakresie prowadzonej działalności muzeum.
Który dotyczy ustalenia: - czy dochód stanowiący równowartość dokonanych przez Muzeum wpłat na PFRON, poniesionych kosztów reprezentacji oraz zapłaconych odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, sfinansowanych przez Muzeum otrzymaną dotacją stanowiącą
Usługi odpłatnego wstępu na ekspozycję oraz bilety wstępu na ekspozycję z oprowadzaniem w języku polskim bądź obcym (oznaczone we wniosku numerami 1 i 2) nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Natomiast usługi oznaczone we wniosku nr 3 i 4 korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 33 ustawy.
Brak obowiązku obliczania kwoty podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określania proporcji stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy.
możliwość wyboru sposobu określenia proporcji jako średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością tzw. metodą powierzchniową
Odliczenie przez Muzeum podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, na podstawie art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z utrzymaniem, eksploatacją, remontami i ulepszeniami budynku Muzeum przy zastosowaniu współczynnika ustalonego jako udział liczby wejść odpłatnych na wydarzenia organizowane przez Muzeum w ogólnej liczbie wejść do Muzeum.
Uznanie prowadzonej od 2020 r. przez Muzeum działalności za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz braku obowiązku stosowania proporcji zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy.
Obowiązek odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów z zastosowaniem współczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
prawo do odliczenia podatku naliczonego bez obowiązku stosowania prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz- sposob odliczania podatku naliczonego przy zastosowaniu opisanej we wniosku metody kalkulacji.