Opłaty przyłączeniowe do sieci elektroenergetycznej ponoszone w związku z budową farmy wiatrowej nie mogą być wliczane do wartości początkowej środków trwałych ze względu na ich charakter, lecz powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Wydatki poniesione na wymianę poszycia dachowego, mimo iż przyczyniły się do zmniejszenia strat ciepła, nie są kosztami kwalifikującymi się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ nie spełniają warunków określonych w właściwych przepisach prawa oraz wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Jednorazowe wynagrodzenie za użytkowanie gruntu niezbędnego do wytworzenia środka trwałego, stanowi element wartości początkowej tego środka zgodnie z art. 16g ust. 4 ustawy o CIT, wpływając na amortyzację.
Jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi na realizację projektów niekomercyjnych w ramach zadań własnych, realizowanych w reżimie publicznoprawnym, niezwiązanych z działalnością opodatkowaną VAT.
Wydatki związane z nabyciem usług doradczych, w tym koszty nierozłączne i konieczne dla zakończenia transakcji pozyskania nowego inwestora, stanowią koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem spełnienia przesłanek art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, chyba że zostaną zakwalifikowane jako wyłączone z art. 16 ust. 1 CIT.
Czynność gospodarcza, jako działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być zgodnie z ustawą odpowiednio udokumentowana, a podatnik jest zobowiązany do przestrzegania zasad określających zwolnienia i inne obowiązki podatkowe związane z jej realizacją.
Wniesienie przez gminę inwestycji wodno-kanalizacyjnych do spółki aportem stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, bez możliwości zastosowania zwolnienia, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, a podstawą opodatkowania jest wartość nominalna udziałów przyjętych w zamian.
Organy władzy publicznej mają prawo do odliczenia podatku naliczonego, stosując mechanizm proporcjonalny, nawet gdy prewspółczynnik VAT wynosi poniżej 2%, a tym samym nie jest obligatoryjne uznawanie go za 0%.
Czynsz dzierżawny, jako koszt wytworzenia środka trwałego do przekazania go do użytkowania, zwiększa jego wartość początkową w świetle art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, natomiast podatki od nieruchomości i rolny związane z inwestycją mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu budowy sieci kanalizacji sanitarnej, ponieważ projekt ten nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, lecz działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Pre-współczynnik metrażowy może być stosowany przez gminę do odliczania VAT od inwestycji kanalizacyjnych, gdy precyzyjnie odzwierciedla proces zużycia infrastruktury i rzeczywisty zakres czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o VAT. Rozporządzenie nie wyklucza stosowania innych, bardziej adekwatnych metod.
Jednostka samorządu terytorialnego po centralizacji rozliczeń VAT, dokonując odliczenia VAT od wydatków, które nie mogą być bezpośrednio przyporządkowane konkretnym rodzajom działalności, powinna stosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej korzystającej z przekazanego majątku. Prewspółczynnik ten oblicza się na podstawie danych właściwych dla tej jednostki.
Przychód uzyskany z tytułu odszkodowania za wywłaszczenie nieruchomości pod drogę publiczną, nabytej przed ponad dwoma laty oraz za cenę równą lub wyższą niż 50% wysokości odszkodowania, jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wynik z realizacji kontraktów IRS, zabezpieczających ryzyko stóp procentowych dla finansowania inwestycyjnego, w zakresie transakcji związanych z wytworzeniem środka trwałego, może zwiększać lub zmniejszać jego wartość początkową zgodnie z art. 16g ust. 4 updop, jako integralna część kosztów wytworzenia.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną, przy zastosowaniu prewspółczynnika, nie ma zaś prawa do odliczenia poprzez proporcję z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Wypłata zysku netto oraz wniesienie opłaty inwestycyjnej wynikające z umowy inwestycyjnej zawartej pomiędzy Partnerem a Inwestorem, z uwagi na brak wzajemności świadczeń, nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Zmiana statusu przedsiębiorcy w toku realizacji inwestycji w Polskiej Strefie Inwestycji, po wydaniu decyzji o wsparciu, nie wpływa na wskaźnik intensywności pomocy publicznej ani wysokość przysługującego zwolnienia z podatku CIT, ustalaną na dzień przyznania pomocy.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT od wydatków związanych z inwestycjami przy zastosowaniu preproporcji oraz proporcji sprzedaży, jeśli nie jest możliwe bezpośrednie przypisanie wydatków do czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych.
Wniesienie przez Gminę infrastruktury kanalizacyjnej jako aportu do spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Nie kwalifikuje się to jako zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części, zgodnie z ustawą o VAT, co wyłącza zwolnienie z art. 6 pkt 1. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z tytułu kosztów inwestycji.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z montażem wodomierzy używanych do dostawy wody dla odbiorców zewnętrznych, pod warunkiem, że nie wystąpią przesłanki negatywne zgodnie z art. 88 ustawy o VAT. Wydatki muszą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym.
W przypadku inwestycji przekazanej jednostce organizacyjnej, której nie sposób przypisać jednoznacznie do czynności opodatkowanych i nieopodatkowanych, Gmina ma prawo stosować prewspółczynnik dla Zakładu zgodnie z § 3 ust. 4 Rozporządzenia, aby dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego.