Instytucji kultury prowadzącej jednocześnie działalność gospodarczą i niemającą charakteru gospodarczego, przysługuje prawo do obliczania prewspółczynnika VAT według metody art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, bardziej odzwierciedlającej jej specyfikę, zamiast wzoru z rozporządzenia Ministerstwa Finansów.
Usługi świadczone przez Teatr, które upowszechniają kulturę i rozwijają dorobek kulturalny, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, z wyłączeniem usług charakterystycznych dla wstępu oraz tych, które mają charakter głównie edukacyjny, gdyż nie spełniają przesłanki przedmiotowej tego zwolnienia.
Jednostka samorządu terytorialnego po centralizacji rozliczeń VAT, dokonując odliczenia VAT od wydatków, które nie mogą być bezpośrednio przyporządkowane konkretnym rodzajom działalności, powinna stosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej korzystającej z przekazanego majątku. Prewspółczynnik ten oblicza się na podstawie danych właściwych dla tej jednostki.
Samorządowa instytucja kultury, prowadząc działalność zarówno opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu, zobowiązana jest stosować proporcję odliczenia VAT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, a zaproponowany przez nią własny sposób obliczania tej proporcji nie jest uznany za bardziej reprezentatywny.
Przekazanie majątku do nowo utworzonych instytucji kultury w wyniku ich podziału nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a nieodpłatne wyposażenie w nieruchomości i mienie ruchome nie jest opodatkowane VAT, gdyż nie spełnia warunków prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Przy odliczaniu VAT od wydatków związanych z modernizacją budynku i wyposażeniem, instytucje kultury mają zastosować prewspółczynnik, jeśli nabywane towary i usługi służą zarówno działalności gospodarczej, jak i celom statutowym nieopodatkowanym.
Muzeum nie jest uprawnione do stosowania alternatywnego prewspółczynnika opartego na liczbie wejść odpłatnych do celów rozliczenia VAT. Skuteczniejsze i bardziej reprezentatywne jest stosowanie metody wskazanej w rozporządzeniu Ministra Finansów, które prawidłowo oddaje specyfikę działalności i zapewnia adekwatny podział VAT.
Darowizny otrzymywane przez samorządową instytucję kultury stanowią przychody wykonane tej instytucji w rozumieniu § 2 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów i winny być uwzględniane w mianowniku wzoru kalkulacji prewspółczynnika określonego w § 4 ust. 1 Rozporządzenia.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Projektu z zastosowaniem prewspółczynnika i proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Wnioskodawca nie będzie uprawniony do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kwot głównych niespłaconych, wymagalnych i przedawnionych wierzytelności wynikających z zawartych umów pożyczek, ponieważ nie spełniają one przesłanek wskazanych w art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 25 ustawy CIT.
Zastosowania prewspółczynnika o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy w celu odliczenia podatku VAT.
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2017 r. i od 1 stycznia 2018 r., na podstawie: - art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. a ustawy CIT niespłaconych, wymagalnych i nieprzedawnionych opłat i prowizji od pożyczek - art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. b ustawy CIT, nieprzedawnionych wierzytelności pożyczkowych
1. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. b ustawy o CIT, do rozpoznawania jako kosztów uzyskania przychodów Nieściągalnych wierzytelności pomniejszonych o kwotę odsetek, opłat i prowizji oraz o równowartość ewentualnych rezerw lub odpisów na straty kredytowe albo odpisów aktualizujących wartość należności, utworzonych na te Nieściągalne wierzytelności, zaliczonych
Zwolnienie z opodatkowania dotacji oraz zakup towarów jako koszt działalności.
Skutki podatkowe odstąpienia przez Bank od wymagania spłaty kwoty wynikającej z błędnie naliczonych odsetek od kredytu.
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niespłaconych, wymagalnych i nieprzedawnionych wierzytelności pożyczkowych (kapitału pożyczki), które zostaną odpisane z ksiąg rachunkowych Wnioskodawcy jako nieściągalne.
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Uwzględnianie w mianowniku prewspółczynnika otrzymanej dotacji inwestycyjnej.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na organizację imprezy plenerowej.
Prawo do odliczenia części podatku naliczonego dokumentujące wydatki inwestycyjne z zastosowaniem klucza odliczenia wyliczonego według udziału liczby metrów sześciennych.
Prawo do obniżenia w całości i w części kwoty podatku naliczonego od wydatków na realizację projektu.
Czy Wnioskodawca, będąc podmiotem podlegającym nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego jako MIP jest i będzie uprawniony w zakresie Pożyczki limitowanej oraz Pożyczki celowej, do rozpoznawania na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. b ustawy o CIT jako koszty uzyskania przychodów Nieściągalnych wierzytelności pomniejszonych o kwotę odsetek, opłat i prowizji oraz o równowartość rezerw lub odpisów na straty
Ustalenie, czy w przypadku kalkulacji prewspółczynnika VAT w oparciu o przepisy Rozporządzenia, dla celów obliczenia wartości prewspółczynnika VAT, jako przychód wykonany samorządowej instytucji kultury – w rozumieniu § 2 pkt 12 Rozporządzenia – należy uwzględnić wartość dotacji inwestycyjnych uzyskanych.
1) Czy Wnioskodawca na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. b ustawy o CIT, jest uprawniony do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kwot głównych niespłaconych, wymagalnych i nieprzedawnionych wierzytelności z tytułu Pożyczek, udzielonych przed datą uzyskania statusu MIP przez Wnioskodawcę, jeżeli zostały one odpisane jako wierzytelności nieściągalne, a ich nieściągalność została udokumentowana