Podatnicy dokonujący odrębnych inwestycji termomodernizacyjnych w różnych latach mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, pod warunkiem spełnienia kryteriów ustawowych, przy czym łączna kwota odliczeń nie może przekroczyć 53 000 zł dla danej osoby bez względu na liczbę inwestycji.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na wymianę dachu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż takie wydatki nie zostały uwzględnione w katalogu odliczeń, pomimo ich potencjalnego wpływu na poprawę efektywności energetycznej budynku.
Podatnik może ponownie skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli nowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne jest odrębne od uprzednich, zostanie zakończone w terminie ustawowym oraz nie przekroczono limitu odliczeń.
Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją ogrzewania, w postaci pompy ciepła "powietrze-powietrze", nie kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie znajdują się w katalogu urządzeń uprawniających do ulgi.
Wydatki poniesione na zakup i montaż klimatyzacji z wbudowaną pompą ciepła nie kwalifikują się jako koszty termomodernizacyjne zgodnie z art. 26h ustawy PIT, w kontekście ulgi termomodernizacyjnej. Organ nie uznał klimatyzatora za spełniającego ustawowe przesłanki umożliwiające odliczenie podatkowe.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Wydatki na instalację systemu uzdatniania wody w budynku mieszkalnym jednorodzinnym mogą być przedmiotem odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli są one zgodne z zakresem rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r.
Wydatki poniesione na zakup materiałów do budowy nowego dachu nie kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż dotyczą rozbudowy, a nie docieplenia dachu rozumianego jako przegroda budowlana.
Podatnik, będący właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który ponosi wydatki w ramach przedsięwzięć termomodernizacyjnych, jest uprawniony do ulgi, pod warunkiem że wydatek został udokumentowany fakturą wystawioną na jego dane. Faktura na małżonka współfinansującego wydatki z majątku wspólnego nie spełnia wymogu dokumentacyjnego, co wyklucza możliwość odliczenia.
Wydatki na prace termomodernizacyjne obejmujące demontaż dachu, usunięcie ocieplenia oraz zabezpieczenie przed zawilgoceniem kwalifikują się do ulgi termomodernizacyjnej, z wyłączeniem wydatków na montaż nowego pokrycia dachowego z użyciem materiałów własnych wykonawcy, które klasyfikowane są jako wymiana dachu.
Wydatek poniesiony na zakup i montaż rolety ochronnej do kolektorów słonecznych nie podlega odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, jako że nie stanowi elementu infrastrukturalnego niezbędnego do funkcjonowania kolektora słonecznego i nie prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na energię zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju.
Wydatki na zakup i montaż klimatyzatorów z funkcją grzania, w tym z pompą ciepła, nie mogą być odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej zgodnie z art. 26h ustawy o PIT, gdyż nie znajdują się w zamkniętym katalogu wydatków określonym w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r.
Wydatki poniesione przez podatnika na wymianę pokrycia dachowego i związane elementy, takie jak rynny i rury spustowe, nie kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie są ujęte w katalogu wydatków określonych w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju.
Wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego nie kwalifikują się jako wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, brak ich ujęcia w wykazie określonym w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. uniemożliwia skorzystanie z ulgi podatkowej, o której mowa w art. 26h ustawy o PIT.
Podatnik nie może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku nowo budowanego budynku mieszkalnego, ponieważ ulga odnosi się wyłącznie do istniejących budynków mieszkalnych, w których modernizacja prowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na energię, a nie do prac wykończeniowych w trakcie budowy.
Odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej przysługuje w zakresie faktycznie poniesionych wydatków na instalację fotowoltaiczną i magazyn energii, niezależnie od braku decyzji odbioru budynku, pod warunkiem wykazania ich w odpowiednim zeznaniu podatkowym.
Wydatki na wymianę pokrycia dachowego, konstrukcji dachu oraz membrany przez właściciela budynku mieszkalnego nie stanowią podstawy do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie są objęte katalogiem wydatków kwalifikujących się do odliczenia.
Podmiotowi przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w zakresie czynności opodatkowanych VAT. Jednakże, przy proporcji wydatków poniżej 2%, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT, podmiot może przyjąć, że proporcja wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń.
Podatnik, przy pełnej możliwości odliczenia ulgi termomodernizacyjnej w roku poniesienia wydatków, zobowiązany jest skorzystać z odliczenia w całości w tymże roku, a rozłożenie na lata kolejnych przy wystarczającej wysokości przychodu narusza przepisy ustawy o PIT.
Wydatki na zakup i montaż blachodachówki nie kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej zawartej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie mieszczą się w katalogu określonym w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju.
Jednostka samorządu terytorialnego może rozliczyć podatek VAT naliczony od wydatków na mikroinstalacje PV proporcjonalnie powiązanych z działalnością gospodarczą, wynikającą z czynności opodatkowanych rozliczaniem energii jako prosument. Dla innych części inwestycji związanych z zadaniami publicznymi odliczenie nie przysługuje.
W świetle umowy powierniczej zawartej z Wykonawcą, Gmina nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT, albowiem pozyskanie i zbycie praw majątkowych wynikających z certyfikatów efektywności energetycznej dokonane przez Wykonawcę nie stanowi odpłatnego świadczenia usług przez Gminę.
Podatnikowi, który nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania podatku naliczonego do czynności zwolnionych lub opodatkowanych, przysługuje prawo odliczenia podatku VAT zgodnie z proporcją określoną na podstawie obrotów, zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.
Odliczenie VAT od wydatków na modernizację infrastruktury prosumenckiej Gminie nie przysługuje, gdyż produkcja energii na własne potrzeby nie stanowi czynności opodatkowanej. Wobec braku wynagrodzenia za nadwyżki energii oraz braku związku wydatków z działalnością opodatkowaną, warunki do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione.