Umorzenie zobowiązań z tytułu kredytu mieszkaniowego stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, lecz kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów dotyczącym kredytów na cele mieszkaniowe, zaś zwroty nadpłat i kosztów prawnych nie są opodatkowane.
Odsetki od kredytu zaciągniętego na bezpośrednie lub pośrednie refinansowanie historycznych zobowiązań akwizycyjnych nie podlegają ograniczeniom z art. 16 ust. 1 pkt 13e ustawy o PDOP, chyba że są związane bezpośrednio z długiem akwizycyjnym.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od przychodu z umorzenia wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego znajdzie zastosowanie wyłącznie do jednej wybranej inwestycji mieszkaniowej, której realizacja była celem kredytu. Kredyt dotyczący dwóch inwestycji uniemożliwia zaniechanie dla całego umorzenia, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów.
Zawierając ugodę z bankiem, w wyniku której umorzono część zadłużenia z tytułu kredytu hipotecznego, Wnioskodawca oraz małżonka nie będą uzyskiwać przychodu podlegającego opodatkowaniu, jeżeli kredyt był przeznaczony na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, a umorzenie mieści się w zakresie określonym w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022 r.
Koszty finansowania dłużnego związanego z refinansowaniem wcześniejszego kredytu na zakup udziałów w spółce, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 13e ustawy o PDOP, nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, jeśli mają związek z kontynuacją działalności nabytej spółki.
Umorzenie kredytu przeznaczonego na spłatę zobowiązań związanych z jedną inwestycją mieszkaniową kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, jeśli kredyt był udzielony przed 15 stycznia 2015 r., a podatnik nie korzystał wcześniej z podobnego zwolnienia. Część umorzenia odnosząca się do odrębnej inwestycji mieszkaniowej nie korzysta z zaniechania poboru.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności w zakresie kredytu hipotecznego możliwe jest wyłącznie w odniesieniu do kredytu zaciągniętego na jedną inwestycję mieszkaniową, przy czym rozporządzenie nie przewiduje podziału na dwie inwestycje mieszkaniowe w obrębie jednego kredytu.
Umorzone wierzytelności kredytu hipotecznego stanowią przychód z innych źródeł, lecz zaniechanie poboru podatku dotyczy wyłącznie części dotyczącej nabycia lokalu mieszkalnego, o ile kredyty służą jednej inwestycji mieszkaniowej zgodnie z prawem.
Umorzenie kwoty kredytu refinansowego dotyczące kosztów innych niż cele określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT nie podlega zaniechaniu poboru podatku i stanowi opodatkowany przychód.
Umorzenie części wierzytelności z tytułu kredytu refinansowego, w zakresie związanym z wydatkami na cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT, kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku, z wyłączeniem prowizji, która nie spełnia tego wymogu.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu refinansowego częściowo przeznaczonego na spłatę kredytu mieszkaniowego może podlegać zaniechaniu poboru podatku dochodowego, o ile wartość umorzenia odpowiada kwocie kredytu pierwotnie zaciągniętego na cele mieszkaniowe zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Umorzenie kredytu hipotecznego zaciągniętego na remont domu, jeśli spełnia warunki wskazane w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na zaniechanie poboru podatku dochodowego od określonych przychodów związanych z kredytem mieszkaniowym.
Umorzenie części kredytu hipotecznego zaciągniętego przed 15 stycznia 2015 roku na cele mieszkaniowe, zabezpieczonego hipotecznie, realizowanego na jedną inwestycję i nieobjętego wcześniejszym zwolnieniem, może korzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 roku.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego w przypadkach umorzenia kredytów konsolidacyjnych, które zastąpiły kredyty mieszkaniowe, obejmuje kwotę całkowitą równą kwocie kredytu mieszkaniowego, niezależnie od długów refinansowych oraz dokonanych spłat. Stanowisko to wynika bezpośrednio z celowej rezygnacji ze stosowania proporcji przy interpretacji §1 ust. 4 Rozporządzenia.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r. dotyczy wyłącznie przychodu z tytułu umorzonego długu związanego z kredytem hipotecznym, a nie obejmuje zwrotu środków uznanych w ugodzie za nienależnie pobrane.
Umorzenie kwoty kredytu hipotecznego zaciągniętego na refinansowanie własnych nakładów nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, w przeciwieństwie do umorzenia kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na cele zgodne z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT.
Umorzenie części kredytu refinansowego przeznaczonego na cele konsumpcyjne nie korzysta z zaniechania poboru podatku dochodowego i stanowi przychód podatkowy, podczas gdy część związana ze spłatą pierwotnego kredytu mieszkaniowego jest zwolniona z opodatkowania.
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu refinansowego przeznaczonego w całości na spłatę kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na jedną inwestycję mieszkaniową, zgodne z wymaganiami rozporządzenia Ministra Finansów, nie skutkuje powstaniem obowiązku zapłaty podatku dochodowego u kredytobiorcy.
Przychód uzyskany przez Wnioskodawcę z tytułu umorzenia kredytu hipotecznego celem, którego było finansowanie budowy domu jednorodzinnego oraz refinansowanie kredytu na zakup działki pod budowę domu, będzie korzystał z zaniechania poboru podatku dochodowego.
Skutki podatkowe zwrotu kwoty przez bank w przypadku prawomocnego orzeczenia sądu lub w przypadku ugody z bankiem.
Możliwość skorzystania z zaniechania poboru podatku z tytułu kredytu zaciągniętego na refinansowanie kredytu mieszkaniowego i ubezpieczenie.
Umorzenie części kredytu refinansowego - zaniechanie poboru podatku